Prof. univ. dr. Livia Ilie, actual prorector Strategie Organizaţională şi Financiară și unul dintre cei cinci candidaţi pentru funcția de rector al Universităţii „Lucian Blaga” din Sibiu (ULBS), consideră că singura șansă pentru ca instituțiile de învățământ superior din România să facă faţă concurenței acerbe la nivel naţional şi european și să atragă studenţi, resursă umană de calitate și resurse financiare, este ca ele să aibă o abordare antreprenorială.
Livia Ilie a ajuns la concluzia că legislația în vigoare în domeniul educației, sistemul de acreditare implementat de Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS) și practicile omogene, ce inhibă soluțiile creative, au dus la izomorfism instituțional. „Omogenizarea scade performanța. În condițiile în care universitățile se află într-o competiție tot mai mare pentru studenți, resursă umană de calitate, resurse financiare, există nevoia de diferențiere. În limita autonomiei pe care o avem, trebuie să ne diferențiem, printr-o abordare antreprenorială”, spune prorectorul ULBS.
Credem că te-ar interesa și: Scrisoare deschisă recrutorilor
Potrivit Liviei Ilie, abordarea antreprenorială nu pune sub semnul întrebării rolul și rostul academic al universităților, ci întărește ideea că și universitățile sunt organizații vii, care activează într-un mediu ce se schimbă continuu. Pentru a supraviețui și, mai mult, pentru a fi organizații de elită, trebuie să fie capabile să se regândească.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
„O abordare antreprenorială este necesară cel puțin pe două paliere. În primul rând, pentru a putea face faţă într-o lume în continuă schimbare, studenții noştri trebuie să dobândească, pe lângă cunoştinţe solide specifice domeniului de pregătire, atitudine proactivă, să-şi dezvolte capacitatea de adaptare, de învățare continuă, de reacţie. Asta înseamnă că trebuie să fie capabili să abordeze antreprenorial propria carieră (să fie angajaţi cu iniţiativă, capabili să-şi asume responsabilităţi şi proiecte sau chiar să fie antreprenori, indiferent de specializarea pe care au urmat-o). În al doilea rând, universitatea trebuie să-şi dezvolte capacitatea instituţională de adaptare la un mediu dinamic şi să aibă o abordare de tip antreprenorial, pentru a putea face faţă unei concurențe acerbe la nivel naţional şi european, pentru a atrage studenţi, resursă umană de calitate, resurse financiare”.
Bilanțul celor opt ani ca prorector
În cei opt ani în care a avut rolul de prorector al ULBS, Livia Ilie a coordonat procesul de elaborare a strategiei universității, prima de acest fel, bazată pe consultarea și analiza nevoilor tuturor stakeholderilor. Procesul a fost derulat de Grupul de Lucru pentru Elaborarea Strategiei, pe care l-a coordonat.
Operaționalizarea strategiei s-a făcut prin coordonarea rectorului și a prorectorilor de resort. Din perspectiva prorectoratului pe care l-a coordonat, a inițiat și coordonat intervenții strategice pe mai multe arii:
- Programe de intervenție, prin parteneriate strategice cu mediul preuniversitar, pentru consilierea și orientarea elevilor pentru educație terțiară, prin școli de vară (derulate din 2013), proiecte cu finanțare europeană (precum proiectul derulat în perioada 2014-2016, ce a avut ca grup-țintă 20.000 de elevi), proiecte cu finanțare de la Banca Mondială (sunt în implementare 12 școli de vară, în perioada 2019-2021), intervenții anuale cu finanțare de la Minister, prin Fondul de Dezvoltare Instituțională, care a permis consilierea, în ultimii patru ani, a peste 10.000 de elevi.
- Programe de pregătire continuă a cadrelor didactice, pentru îmbunătățirea performanței în activitatea didactică și de cercetare: prin implicarea colegilor de specialitate (în 2013, peste 300 au participat la unul sau mai multe workshop-uri de pedagogie), pregătirea a peste 200 de colegi, printr-un proiect finanțat cu fonduri europene, atât pentru didactică, cât și pentru cercetare, cu traineri europeni, în special de la London Metropolitan University, programe de pregătire continuă a cadrelor didactice, prin finanțare obținută de la Ministerul de resort, prin Fondul de Dezvoltare Instituțională, axă de finanțare inițiată de Livia Ilie și promovată ca membru al Consiliului Național al Finanțării din Învățământul Superior (CNFIS), în perioada 2015-2019
- Programe ce dezvoltă competențe transversale pentru studenți, în care ei să se angreneze în afara orelor de program, inclusiv în dezvoltarea competențelor antreprenoriale. EduHub este umbrela sub care se desfășoară astfel de programe, în parteneriat cu universități, organizații și firme de prestigiu. Prin toate activitățile pe care le derulăm și modul profesionist prin care echipele de cadre didactice și studenții se prezintă în competiții naționale, s-a obținut poziționarea ULBS în rândul celor mai bune universități românești.
- Parteneriate strategice cu mediul economico-social, pentru o mai bună corelare a rezultatelor cu nevoile societății.
Mă consider o norocoasă, pentru că ceea ce am ales să fac s-a dovedit a fi și ceea ce-mi place foarte mult. Am avut modele și oportunități de pregătire profesională, sunt recunoscătoare tuturor celor care m-au îndrumat sau au avut încredere în potențialul meu.
Livia Ilie
Prorector ULBS
„Produs” al sistemului de învățământ românesc și canadian
Livia Ilie s-a pregătit și a dobândit experiență, ca profesor și ca manager, în două sisteme de învățământ diferite – cel românesc și cel canadian – și consideră că aceștia sunt factori esențiali pentru ce poate face în acest moment, în plan profesional.
„Cum pot da eu înapoi comunității, universității, tot ce am primit? Pot să ofer o alternativă de leadership pentru universitate, o viziune pe baza experienței dobândite și a disponibilității mele de a mă dedica acestui scop. Cunosc progresul pe care universitatea l-a făcut în cei 50 de ani de existență, prin oamenii ei implicați, profesionalismul lor și șansele valorizate. Am convingerea că ULBS are potențialul necesar, prin profesori și studenți, dar și prin toți partenerii ei (companii, ong-uri, autorități și instituții publice locale, parteneri naționali și internaționali), să-și îndeplinească misiunea”.
Cinci candidaţi se „bat” pentru funcţia de rector al Universităţii „Lucian Blaga” din Sibiu – conf. univ. dr. Daniela Preda, directorul Departamentului de Relaţii Internaţionale şi Programe Comunitare, prof. univ. dr. Liviu Mihăescu (Facultatea de Ştiinţe Economice), prof.univ.dr.habil. Ioan Marian Ţiplic, prorector Programe Academice, prof. univ. dr. Livia Ilie, prorector Strategie Organizaţională şi Financiară, şi prof. univ. dr. Sorin Radu, decanul Facultăţii de Ştiinţe Socio-Umane.
DESPRE PROF. UNIV. DR. LIVIA ILIE
A absolvit Liceul „Gheorghe Lazăr” din Sibiu, secția matematică-fizică. Între 1987 și 1992, a urmat cursurile Academiei de Studii Economice din București. În anul universitar 1995-1996, a urmat Programul MBA (Master in Business Administration) Canadian, oferit de UQAM și McGill University, la ASE București, cu o specializare în finanțe. Este doctor în economie din 2003.
În activitatea didactică, a parcurs, din 1992, toate etapele, de la preparator la profesor (2008), în discipline precum piețe de capital, burse de mărfuri și valori, managerial finance. În paralel, a desfășurat activități didactice la ASE, în special la Programul MBA Româno-Canadian (aproape 15 ani, titulară a unor cursuri pentru care a participat la programe extinse de pregătire în universități canadiene partenere, HEC Montreal și University of Ottawa) și la alte programe de master ale ASE București, Facultatea de Relații Economice Internaționale. Activitatea de management academic s-a desfășurat între 1998 și 2005, în Programul MBA Româno-Canadian, ca director academic, iar în ultimii opt ani ca prorector al ULBS.