Un proiect 100 la sută românesc – liftul instalat în Tunelul Timpului de la Castelul Bran -, a fost recunoscut pe plan internațional. Unicitatea acestui model i-a convins pe jurații concursului mondial Elevator World, organizat în SUA, să-i acorde premiul I la categoria „Ascensoare cu scop special”.
Printre ascensoarele care au mai intrat în această competiție și au fost premiate la alte categorii s-au numărat modele produse de producători de renume, din Germania, Marea Britanie, SUA sau Japonia (Mitsubishi Electric).
Un proiect comparat cu un diamant
Prin acest proiect, Castelul Bran a crescut paleta serviciilor pe care le oferă turiștilor fascinați de istorie, de povestea Reginei Maria, dar și de mitul Contelui Dracula. Bülent Yilmaz, Managing Director la Elevator World, divizia pentru Europa, crede că liftul proiectat de compania brașoveană Elmas este „ca un diamant”. „Premiul acesta este unul special, deoarece a fost acordat unui lift cu adevărat deosebit, față de cel folosit zilnic. În conformitate cu precizările specialiștilor din Comitetul Tehnic, numele companiei, Elmas, înseamnă <diamant>, în mai multe limbi. Și acest proiect este ca un diamant”, spune Bülent Yilmaz.
Un concept unicat, 100 la sută românesc
Construcția întregului Tunel al Timpului este una unicat și a fost executată într-un monument istoric, în condiții deosebite, în subteran, cu tehnologii speciale, deoarece geometria, atât a tunelului, cât și a domului, presupune secțiuni fără nici un fel de repetabilitate și un grad extrem de ridicat de dificultate de realizare. 12 mineri au dislocat 330 mc de stâncă de diverse durități, pentru a putea fi mărită secțiunea puțului și a tunelului orizontal. S-au consumat 29.000 de ore de muncă. Volumul total de săpătură a fost de 1.900 mc, echivalentul a 100 de tiruri, și s-au turnat 420 mc de betoane speciale, echivalentul a 100 de betoniere.
Cabina liftului este special proiectată pentru acest tunel. Este unică, efectuează cea mai lungă cursă avizată din România, de 31,5 m, între cele două stații – cea de pornire și cea de sosire. O provocare pentru proiectanți, care au fost nevoiți să găsească o soluție inedită pentru evacuarea de urgență: o trapă în tavanul cabinei și un mecanism electric de ridicat, montat în partea superioară a puțului. Liftul este prevăzut cu senzori pentru detectarea seismelor, de fum, de temperatură, umiditate și gaze. În cazul în care acestea se vor activa, cabina lifului va fi direcționată spre stația superioară.
Viteza de deplasare este flexibilă, pentru a putea fi adaptată nevoilor și scenariilor media, iar în lift s-au montat ecrane de ultima generație, camere foto și video, ce fac posibilă modificarea spectacolului media când se va dori acest lucru. „Trofeul pe care l-am obținut se adresează întregii echipe ce a dus proiectul la bun sfârșit. Performanța a fost posibilă prin efortul tuturor celor 420 de angajați ai companiei. Este un proiect unicat, pentru care am obținut toate certificările și avizele necesare în vederea funcționării”, arată omul de afaceri Marton Geza Roth, director general Elmas.
Tunelul Timpului, în cifre
În conformitate cu datele Companiei de Administrare a Domeniului Bran, cifrele sunt elocvente: 20 km de trasee de cablu, peste 150 de senzori, 60 de servere și sisteme de control, cinci sisteme audio independente, 80 de canale de sunet comandabile, sisteme de iluminat inteligente, echipamente de efecte speciale, senzori de poziție, de prezență, de detecție a expresiei faciale, 120 de programe și aplicații software dedicate. Coloană sonoră a fost realizată de compozitori și editori de sunet din România. Întreg conținutul a fost produs pentru Tunelul Timpului, pentru a descrie istoria și cultura Castelului Bran și a zonei geografice din care face parte.
Compania Elmas a fost înființată în 1990, cu capital 100 la sută românesc. Activitatea principală este fabricarea echipamentelor de ridicat și manipulat. Sediul central este în Brașov, iar spațiile de producție, depozitare, reparații și cel administrativ se întind pe 70.000 mp. Compania are opt puncte de lucru la nivel național și trei societăți comerciale cu același obiect de activitate, în Moldova, Bulgaria și Ungaria.