Când bonusul devine amintire sau Cum să integrezi experiențele în planul de recompensare

Dar nu în sensul că nu se mai oferă, desigur. O amintire cu care rămân după o degustare de vinuri într-o podgorie renumită. Sau o excursie surpriză într-un oraș european. Ori un workshop de gătit alături de un chef celebru.

Toate acestea și multe altele fac parte din categoria cadourilor și premiilor care nu se împachetează în cutii voluminoase, dar se simt din plin în fiecare moment trăit, cu ajutorul Complice.ro, curator de soluții experiențiale de recunoaștere, premiere și cadouri pentru angajați.  

76 la sută dintre angajatori vor acorda beneficii de Crăciun. Cei mai mulți alocă între 200 și 600 de lei pentru pachetele oferite. Prime în bani. Petrecere cu echipa. Tichete cadou. Coșuri cu produse specifice de sărbători. Zile libere suplimentare. Tichete de vacanță. Sunt datele celui mai recent sondaj realizat de eJobs Romania și Up România, în noiembrie, pe un eșantion de 387 de companii și 3.195 de angajați.

Pe de altă parte, studiile arată că satisfacția emoțională asociată experiențelor durează mai mult decât cea asociată unui obiect sau unei sume de bani. În timp ce un bonus financiar poate fi folosit o dată pentru a plăti facturi sau pentru cumpărături de zi cu zi, o experiență rămâne în memorie ca un moment deosebit, care continuă să inspire și să devină povești de spus cu mult după ce a fost consumată.

„Nouă din zece angajați cheltuie primele în bani și tichetele cadou în hyper și supermarketuri. Dacă primesc un voucher la mall de 500 de lei, cel mai probabil vor alege să-l cheltuie pe un parfum ori pe costumația de Revelion. Dacă primesc un bonus de 300 de lei, cel mai probabil îi vor cheltui pe cumpărăturile obişnuite în supermarket. Puțin probabil să fie memorabil un astfel de cadou. Pe când un zbor cu parapanta, o degustare de vinuri la cramă, un atelier DIY de decorațiuni cu colegii, un cocktail party, un curs de gătit cu un Chef cunoscut, o experiență într-un simulator de zbor, probabil vor rămâne în mintea ta cel puțin până la Crăciunul următor”, spune Oana Pascu, fondator Complice.ro.

Continuăm seria „In&Out of Office”, pe care o realizăm împreună cu Complice.ro, cu un subiect de sezon: coșuri tradiționale, bani sau… altceva?

Un exemplu concret?

Imaginați-vă doi angajați care au primit aceeași valoare de recompensă: unul sub forma unui bonus în bani, iar celălalt sub forma unei experiențe unice, cum ar fi un zbor cu balonul cu aer cald. Unul a petrecut o oră într-un supermarket aglomerat, altul a petrecut o oră plutind în zbor, la răsăritul soarelui. Peste un an, poate cel care a primit bonusul își va mai aminti cu greu ce produse a pus în plus în coşul de cumpărături cu el, întrucât bucuria financiară se consumă rapid. În schimb, cel care a trăit experiența zborului cu balonul, mai mult ca sigur, încă va povesti cu entuziasm cum a privit lumea de sus.

„Bonusurile în bani sunt cea mai facilă soluție și, aparent, exact ce trebuie. Pe de altă parte, din experiența noastră, dar și din studiile științifice desfășurate și reluate în țările vestice, experiențele trăite pe un circuit de mare viteză, în zbor, într-un atelier gourmet, la o cramă, într-un centru SPA sau în alte zeci de locuri speciale, sunt memorabile și cu efect mai benefic în employee experience decât experiența trăită într-un supermarket. Excepțiile de la experiențe sunt atunci când vorbim de angajați cu venituri minime pe economie, pentru care orice leu în plus în venit contează ca să le poată oferi copiilor o masă mai bună de sărbători”, explică Oana Pascu. 

Cum să integrezi experiențele în planul de recompensare

  • Cunoaște-ți oamenii. Nu toată lumea își dorește adrenalină sau vacanțe exotice. Unii preferă lucruri mai personale, precum un atelier de pictură sau o seară relaxantă la spa.
  • Oferă opțiuni. Lasă-i pe angajați să aleagă dintr-un meniu de experiențe. Astfel, recompensa devine și mai valoroasă, fiindcă este personalizată. „Pachetele FlexiBox își mențin locul fruntaș în topul preferințelor clienților corporate când vine vorba de cadouri, premii ori recompense altfel, de final de an.  Aceste pachete pot conține chiar și zeci de experiențe din categorii diverse (adrenalină, gourmet, relaxare, călătorii, etc), într-un buget predefinit fix, stabilit de fiecare companie în funcție de disponibilități. Iar destinatarul are 12 luni la dispoziție să-și aleagă singur experiența preferată, de care își va aminti cel puțin până la Crăciunul următor”, arată Oana Pascu.
  • Integrează echipa. Uneori, cele mai frumoase experiențe sunt cele care implică tot colectivul. O ieșire de team-building de neuitat poate fi la fel de motivațională ca o primă individuală.

Partea financiară vs. partea emoțională

Premiile în bani sunt tangibile, directe și necesare în multe cazuri, dar experiențele au o putere aparte: creează legături emoționale, oferă sentimentul de unicitate și rămân într-un registru personal și afectiv care învie de fiecare dată când este rememorat.

Un altfel de mod de a spune „Mulțumesc”

La final de zi, angajații nu vor lucra mai bine doar pentru bani, ci pentru ce simt: apreciere, motivație și sentimentul că fac parte din ceva special. Așadar, în loc de încă un bonus sau un premiu clasic, oferă-le ocazia să creeze o poveste pe care să o povestească cu zâmbetul pe buze.

Când bonusul devine amintire, angajații devin parte din poveste.

„In&Out of Office” este o serie de articole cu exemple practice de soluții și strategii de reward, recognition & incentives, implementate de Complice.ro – furnizor de experiențe pentru persoane fizice și companii -, alături de clienții săi.

De-a lungul anilor, Complice.ro a arătat că integrarea experiențelor în strategia de recrutare și retenție poate aduce schimbări semnificative în organizație și poate sprijini angajații în atingerea potențialului lor maxim. Aceste exemple pot inspira alte companii să aleagă experiențele în locul clasicelor premii și cadouri de tip obiect, să adopte abordări similare și să creeze medii de lucru în care angajații să se simtă nu doar angajați, ci unici și parte dintr-o cultură puternică.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share