Cei mai mulți dintre nou-numiții în rolul de CEO capotează în primele 18 luni. Atitudinea și abordările unui director general performant

În ciuda strălucirii rolului, să fii director general poate fi o slujbă epuizantă, solitară și stresantă. Studiile arată că, supuși presiunii constante a rezultatelor din partea consiliilor directoare, acționarilor, angajaților sau clienților, mulți dintre nou-numiții în această funcție capotează în primele 18 luni. “Care este atitudinea și abordările unui CEO performant?” este întrebarea la care voi răspunde cu intenția de a împărtăși din cei peste zece ani de experiență în acest rol. Așadar, care sunt aspectele esențiale de punctat?

Alina Făniță

CEO & Partener @ PKF Finconta

1. Strategia clară

Acest punct presupune analiză atentă, cunoașterea forțelor pieței, realizarea mutărilor îndraznețe din timp prin realocarea resurselor, planificarea de fuziuni, achiziții și dezinvestiții, cheltuieli de capital, îmbunătățirea productivității. Înseamnă și reformularea viziunii și redefinirea succesului prin indicatori de performanță precum cota de piață, marja, randamentul activelor nete (sau alte randamente, după cum e relevant), fluxul de numerar, sănătatea organizațională.

2. Alinierea organizațională

Este adesea determinată de adoptarea unei abordări metodice legate de potrivirea talentelor pe rolurile ce generează cea mai mare valoare. Prin urmare, contează identificarea celor mai importante roluri. Ulterior, selecția celor mai buni profesioniști și crearea unei pepiniere de talente care să asigure succesiunea pe viitor. În plus, măsurarea și gestionarea elementelor culturale care generează performanță crește de cel puțin două ori șansele ca strategia să fie implementată. Toate acestea înseamnă design organizațional, oferirea de modele, sisteme de bonusare la nivel de echipă, nu doar individuale, și mult training.

3. Echipa și procesele

Echipa de management trebuie să performeze. Pentru ca acest obiectiv să fie atins, directorul general trebuie să calibreze relația individuală cu fiecare manager, păstrând distanța pentru a fi obiectiv, dar fiind suficient de apropiat pentru a da încredere și a primi loialitate. În plus, e bine să facă periodic bilanțul și să îmbunătățească protocoalele de întâlnire, calitatea interacțiunii și dinamica echipei de management. Directorul general veghează și coerența dintre procesele de luarea deciziilor și alocarea resurselor de către directorii executivi. Este important pentru CEO să se asigure că procesele de management consolidează prioritățile, avansează execuția și rafinează strategia.

4. Rolul Consiliului de Administrație

Un aspect definitoriu ține de promovarea unei agende vizionare care să depășească rolurile ”tradiționale” ale Consiliului de Administrație pentru ca acesta, cu adevărat să ofere expertiză în ce privește strategia, fiziunile și achizițiile, tehnologia, reziliența și comunicarea externă. Rolul directorului general este să coreleze eforturile top managerilor cu cele ale membrilor Consiliului de Administrație, să construiască relații bazate pe încredere și transparență cu aceștia și să faciliteze chiar conectarea și colaborarea lor cu directorii executivi. În plus, CEO-ul trebuie să asigure eficienta funcționare a fiecărui membru al Consiliului de Admiistrație prin crearea de oportunități de învățare pe subiecte precum noile tehnologii, riscurile emergente, transformările competiției, etc.

5. Factori interesați externi

Raportarea activității companiei la binele comun pe care îl generează pentru oamenii din echipă și comunitate este foarte importantă. Din acest punct de vedere directorul general trebuie să facă eforturi pentru crearea de noi locuri de muncă, respectarea practicilor etice de muncă, reducerea impactului asupra mediului cauzat de activitățile companiei. Peste 75 la sută dintre clienți spun că ar cumpăra produsele și/ sau serviciile unei companii responsabile social.

În concluzie

Este important ca directorul general să interacționeze cu clienții în mod strategic, să fie în legătură cu cei mai importanți investitori, să aloce timp pentru contribuția în forurile comunității de afaceri, să se implice în asociațiile de reprezentare ale industriei și în relația cu factorii de reglementare.

Liant al Consiliului de Administrație cu top managementul, directorul general poate să creeze împreună cu aceștia modele eficiente de risc operațional și guvernanță corporativă care să anticipeze crize potențiale și să pregătească răspunsuri prin alocarea de roluri, teste de stres, planuri de acțiune și comunicare de urgență.

Responsabil pentru performanța unei întregi companii, rolul directorului general nu este deloc confortabil. Prin urmare, calitatea umană și profesională a ”liderului liderilor” din companie contează. Categoric, cei numiți în această funcție își pot spori capacitățile de conducere prin înțelegerea și adoptarea mentalităților și practicilor care definesc excelența unui director general.

DESPRE PKF FINCONTA

De peste 26 de ani, este una dintre principalele zece firme de servicii profesionale din România. Ca membră a PKF International Ltd., este parte dintr-o rețea internațională de firme independente din punct de vedere legal, care oferă consultanță și audit oriunde în lume. Grupul PKF Finconta este format din patru societăți cu capital românesc: PKF Finconta, PKF Finconta Consultanță, PKF Finconta HR și Finconta Consulting SPRL, membre ale organismelor profesionale naționale CECCAR, CAFR, CCFR și UNPIR. Prin intermediul acestora, oferă servicii de audit financiar, analiză financiară corporativă, consultanță fiscală, întocmirea dosarului prețurilor de transfer, servicii de contabilitate, salarizare, resurse umane, insolvență, auditarea fondurilor nerambursabile și due diligence de achiziții.

Articolul anterior

Grupul Unicredit intenționează să elimine 3.000 de locuri de muncă

Articolul următor

Fiscalizarea veniturilor din activități în platforme online. Cum, când, cu cât? Impact direct pentru bloggeri, vloggeri sau influenceri

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share