În acest an, top 5 al celor mai dezirabili angajatori din România este dominat de companii din industria IT, potrivit ediției cu nr. 20 a Studiului Randstad Employer Brand, unde România a fost prezentă pentru al doilea an consecutiv.
Clasamentul este condus de IBM, urmată de HP, Ubisoft, Oracle și Amazon Development Center. Clasamentul celor zece cele mai atrăgătoare sectoare, unde se află cei mai cunoscuți angajatori, este deschis, ca și anul trecut, de industria IT, urmată de FMCG, servicii, telecom, financiar-bancară, automotive, petrol și gaze, industrie-producție și retail. Liderii fiecărei industrii sunt IBM, Coca-Cola, HP, Orange, ING Bank, Ford, OMV Petrom, Eaton Electro Producție și Kaufland.
Beneficiile non-financiare, precum programul flexibil, lucrul de acasă și siguranța locului de muncă, sunt unele dintre cele mai puternice instrumente ale angajatorilor pentru a atrage și reține talentele în organizația lor, relevă studiul. Rezultatele acestuia aduc în atenție principalele repere ale noului mediu de lucru, unde contextul ce devine normalitate este ghidat de flexibilitate și munca la distanță. Cu rata șomajului în creștere pe toate cele 33 de piețe analizate, siguranța locului de muncă devine un aspect mult mai important în acest an pentru angajați.
Credem că te-ar interesa și: Spune-mi ce ai făcut de COVID-19, ca să-ți spun ce fel de angajator ești
„Noul context pe care îl trăim pe piața muncii a accelerat tendințele prefigurate de Randstad Employer Brand 2020. Cercetarea a indentificat, chiar înainte de criza COVID-19, dinamica preferințelor angajaților, care se îndreaptă spre o mai mare flexibilitate a programului și posibilitatea de a lucra de la distanță. Pandemia a accentuat aceste preferințe și i-a determinat pe angajatori să găsească extrem de rapid soluții pentru a se adapta la acest nou mod de a munci”, explică Mihaela Maranca, director general, Randstad Romania.

În Studiul Randstad Employer Brand 2020, angajatorii au fost evaluați în funcție de zece criterii: salariul și beneficiile atrăgătoare (66 la sută), atmosfera de lucru plăcută (53 la sută), siguranța locului de muncă (51 la sută), evoluția în carieră (49 la sută), echilibrul viață profesională – viață personală (43 la sută), urmate de sănătatea financiară, reputația foarte bună, folosirea tehnologiilor de ultimă oră, responsabilități interesante la locul de muncă, contribuția la comunitate.
Top 5 al acestor criterii se păstrează aproape de media europeană, cu excepția criteriului echilibrul viață profesională – viață personală, care în Europa se situează pe locul 4, nu 5, cu 47 la sută. Evoluția carierei este menționată drept importantă de 36 la sută dintre respondenți. Deși, pentru angajații români, primele trei criterii definesc angajatorul ideal, ei consideră că ele nu sunt suficient de bine reprezentate în companiile din România.
Ce își doresc potențialii angajați, în funcție de generație
41 la sută dintre reprezentanții generației Z (18-24 ani) așteaptă condiții flexibile de lucru de la angajatorul lor, cel mai mare procent comparativ cu millennials (35 la sută), generația X (33 la sută) și boomers (28 la sută). Din perspectiva beneficiilor primite, ei apreciază cel mai mult avantajele legate de vacanțe.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
Pentru 53 la sută dintre millennials (25-34 ani), oportunitățile de dezvoltare a carierei sunt decisive în alegerea angajatorului, față de generația Z (46 la sută), X (47 la sută) și boomers (38 la sută). Ei își doresc cel mai mult să aibă posibilitatea de a lucra de acasă (81 la sută).
Reprezentativ pentru generația X (35-54 ani) este preferința sa față de salariu și beneficii (69 vs. 52 la sută în cazul generației Z). Angajații din această categorie sunt sensibili cu prioritate la beneficiile privind creșterea copiilor. 36 la sută din reprezenții generației boomers (55-64 ani) sunt atrași de companiile sănătoase financiar, aspect ce contează mai puțin în cazul generației Z (22 la sută) și al celei imediat următoare lor (25 la sută). Pentru aceștia, beneficiile legate de îngrijirea sănătății sunt cele mai importante.
Studiul relevă o ușoară așezare a pieței forței de muncă, tendință care cu siguranță se va accentua. În 2019, 18 la sută dintre angajați au schimbat locul de muncă (în linie cu media europeană – 17 la sută), procent în scădere față de 2018 (21 la sută). Peste 80 la sută au rămas în aceeași companie în 2019, față de 79 la sută în 2019 și media europeană de 83 la sută. În 2018, 36 la sută dintre angajați intenționau să-și schimbe locul de muncă, iar în 2019 procentul lor a ajuns la 31 la sută, față de media europeană, ușor mai scăzută (25 la sută).

Circa unu din patru angajații care își schimbă locul de muncă primesc o creștere salarială cuprinsă între 1-10 la sută, iar 29 la sută se bucură de un salariu mai mare cu 16-20 la sută la noul job. Există chiar un segment (11 la sută) care preferă să se angajeze în altă parte, deși salariul este mai mic.
În România, Studiul Randstad Employer Brand 2020 a fost realizat între 30 decembrie 2019 și 8 ianuarie 2020, prin metodologia internațională dezvoltată la nivelul Grupului Randstad, ce constă în derularea unor interviuri online. Au participat 4.564 de respondenți cu vârsta cuprinsă între 18 și 64 ani, inclusiv studenți, angajați și șomeri. Au fost evaluați 120 cei mai mari angajatori din România, cunoscuți de minimum zece la sută din populație.
DESPRE RANDSTAD
Lider mondial în domeniul serviciilor de resurse umane, este specializat în soluții în domeniul serviciilor flexibile de muncă și resurse umane. În 2019, a ajutat peste două milioane de candidați să-și găsească locul de muncă potrivit, pentru 280.000 de clienți, și a instruit peste 350.000 de specialiști. Compania Randstad este activă pe 38 de piețe și deține unul din primele trei locuri în aproape jumătate dintre ele. În 2019, a avut, în medie, 38.280 de angajați corporativi și a generat venituri de 23,7 miliarde de euro. Fondată în 1960, compania are sediul central în Diemen, Olanda.
Randstad este prezentă în România cu două sucursale, în București și în Slatina. De peste 11 ani, contribuie la evoluția pieței muncii, iar din 2016 este parte a grupului Randstad.