Corneliu Pricope (VCST): “Sistemul de educație din România este decuplat, de mult timp, de necesitățile economiei reale”

În doar cinci ani de prezență în România, producătorul de componente auto VCST Automotive Production Alba, subsidiara locală a grupului belgian BMT, a devenit unul dintre cei mai apreciați angajatori din centrul țării.

Compania din Alba Iulia, care colaborează cu producători auto de top, precum Opel, Volkswagen, Ford sau Audi, are planuri mari și pentru anii următori. Potrivit managerului general, Corneliu Pricope, punerea lor în practică depinde – pe lângă evoluția pieței auto și planurile de afaceri ale grupului și clienților – și de performanța echipei VCST. De aceea, atragerea în companie a celor mai bine pregătiți specialiști din zonă este o prioritate.  

AngajatorulMeu.ro: România este, de mai mulți ani, o destinație importantă pentru marile companii din domeniul Automotive. Poate deveni aceasta o problemă, la un moment dat, din cauza concurenței de pe piața muncii și a lipsei de personal calificat?

CORNELIU PRICOPE: Desigur, a fost, este și va fi o problemă. Dar aș completa răspunsul cu următoarele remarci:

  • sistemul de educație din România este deja decuplat – ca să spunem deschis -, de mult timp, de necesitățile economiei reale, și funcționează în limitele asigurării posturilor celor din sistem. O afirm în cunoștință de cauză și nu gratuit. Fără investiții în baza materială (laboratoare, cercetare aplicată), în dezvoltarea și menținerea competențelor profesorilor, fără ancorarea în realități economice și tehnice (competențe, indicatori de performanță, tehnologii noi), fără un dialog permanent cu companiile care ar trebui să fie beneficiarele forței de muncă calificate de sistem, nu vom face progrese;
  • orice companie trebuie să investească resurse umane și financiare consistente, pentru a-și asigura forța de muncă specializată necesară. Politici naționale consecvente, dezvoltate împreună cu companiile beneficiare sau potențial beneficiare, ar putea atrage și centraliza aceste resurse, și ar lăsa companiile să se orienteze pe competitivitate, și nu pe instruire de bază;
  • România va rămâne o destinație importantă pentru companiile de producție, inclusiv în domeniul Automotive, cât timp eficiența investițiilor făcute va fi superioară alternativelor. Decidenții ar trebui să evalueze importanța locurilor de muncă create și să susțină, prin politici coerente, cerute de mediul de afaceri, și un sistem educațional care să garanteze creșterea valorii adăugate în economie, prin performanță și atractivitate, de investiții cu valoare adăugată mare (cercetare, inovare), asigurând o forță de muncă calificată și cu mentalitățile, atitudinile și aptitudinile necesare dezvoltărilor tehnologice viitoare.

Care sunt cele mai importante provocări pe care a trebuit să le înfruntați de când conduceți VCST, în ceea ce privește recrutarea de noi salariați?

Ca orice companie care are creșteri substanțiale de producție, în fiecare an, resursa umană este foarte importantă și critică, atunci când considerăm competențele cerute de specificul nostru de activitate.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Industria Automotive, în special cea care implică procese de prelucrări prin așchiere de mare precizie, cum este cazul nostru, nu are nici un fel de suport din partea sistemului educațional național, așa cum am remarcat deja. Consecința este investiția, în mod constant, în formarea profesională a noilor angajați.

Pe lângă asta, trebuie să asigurăm și dezvoltarea continuă a competențelor, pe măsura realizării investițiilor în noi tehnologii. Echipele noastre de ingineri depun eforturi consistente în scopul transferului de cunoștințe, abilitați și reglementări necesare pentru susținerea proceselor de producție la standardele impuse. Nu este simplu și profit de ocazie să le mulțumesc în mod special pentru implicare și efort suplimentar, adiacente pasiunii pentru inginerie.

Pe lângă cele menționate, trebuie să avem în vedere – și întreprindem activități concrete în acest sens – motivarea și retenția celor care doresc să facă performanță în compania noastră.

Considerăm că partea de comunicare este foarte importantă, deoarece dorim să avem angajați informați și implicați în activitățile desfășurate, care să înțeleagă că numai împreună putem crea condiții pentru dezvoltarea și îmbunătățirea pachetelor salariale și de beneficii, a condițiilor de muncă. Acestea sunt dependente de rezultatele și performanțele așteptate din partea noastră.

Rezultatele ne permit să fim optimiști în ceea ce privește creșterea eficienței activității noastre, bazată pe creșterea satisfacției și implicării salariaților noștri în programele de dezvoltare comună.

Departamentul de Resurse Umane are o responsabilitate deosebită în gestionarea aspectelor care să faciliteze îmbunătățirea și rezolvarea tuturor aspectelor ce pot genera riscuri pentru obiectivele noastre comune, de a face performanță, cu salariați performanți, care să înțeleagă conexiunea directă între performanța individuală, de grup și pachetul de beneficii primit în schimb.

Suntem o companie pentru angajați dinamici și ambițioși, care au dorință de autodepășire și vor mereu mai mult pentru ei.

Care sunt măsurile prin care încercați să aduceți în companie angajați valoroși? De ce ar trebui candidații să aleagă VCST drept angajator?

Suntem o companie medie, ca număr de angajați, și deci cu o structură organizatorică stabilă. Lucrăm, în măsura posibilităților, la crearea și îmbunătățirea continuă a imaginii noastre în comunitate. Încercăm să dovedim că, lucrând împreună, ca o mare echipă, putem face performanță, din care să rezulte, în mod evident, beneficii pentru toți membrii echipei.

Avem avantajul, pentru cei care apreciază acest lucru, că operăm într-un domeniu foarte dinamic și solicitant, care însă permite dezvoltarea continuă a competențelor profesionale, datorită investițiilor permanente în tehnologii noi. Există un potențial imens de îmbunătățire, care să susțină creșterea eficienței activităților noastre.

Suntem o companie unde este foarte importantă disciplina tehnologică, dar unde inovarea este foarte bine primită și apreciată. Suntem o companie pentru angajați dinamici și ambițioși, care au dorință de autodepășire și vor mereu mai mult pentru ei.

Ce perspective de carieră le oferiți angajaților și cum îi motivați?

Este un subiect ce necesită precizări. Ce înseamnă carieră, în primul rând, trebuie înțeles:

  • pentru unii colegi, cariera înseamnă dezvoltare profesională, recunoașterea competențelor și rolului important în organizație, parcurgerea etapelor de la cea de începător, debutant, până la cea de mentor, specialist, expert;
  • pentru alții, cariera înseamnă avansarea în ierarhia companiei, pe trepte tot mai înalte, prin asumarea de roluri, responsabilități și decizii tot mai importante pentru colegii lor (acestea nu sunt însă permanente, ci depind de abilități care trebuie demonstrate prin realizări măsurate, de regulă, cu ajutorul indicatorilor de performanță).

Ambele variante sunt opțiuni deschise și aduc, desigur, satisfacții pe măsură. Opțiunile sunt valabile pentru toți colegii noștri și numai performanța și calitățile individuale și în echipă susțin, la un moment sau altul, atingerea unui țel în dezvoltarea carierei.

Motivarea este intrinsec legată de recunoașterea rolului și aportului în echipă, de succesul în realizarea sarcinilor conferite conform poziției în organizație, cât și de sistemul de evaluare a performanțelor individuale și bonusare periodică drept consecință.

De asemenea, când mergem pe orice stradă, autostradă, și vedem autovehicule ce poartă cele mai renumite mărci auto, putem fi mândri că o parte din motorul acestora a trecut prin mâinile noastre, și că satisfacția celor care aleg să conducă asemenea autovehicule ne susține existența, dezvoltarea și viitorul.

Estimăm ca în următorii cinci ani să ajungem la o cifră de afaceri oarecum stabilă, în creștere mai temperată, de aproximativ 45 de milioane de euro.

Cât de importantă este experiența în alte domenii, în cazul candidaților care țintesc un post în compania dvs., dar nu au mai lucrat în domeniul Automotive?

Desigur că nu pot generaliza, dar industria Automotive este un vârf de lance în ceea ce privește provocările și rigorile impuse pentru a putea avea succes. Costurile de producție sunt dimensionate și acceptate în condiții de eficiență maximă și orice perturbare a acestor condiții trebuie gestionată în mod profesionist.

Trebuie să folosim cele mai performanțe tehnologii și să ne aliniem permanent competențele la acestea, printr-un proces continuu de învățare, îmbunătățire a performanțelor individuale și colective.

Trebuie să ne asigurăm că resursele utilizate sunt disponibile la timp și utilizate în modul cel mai eficace, astfel încât să putem susține, prin eficiența noastră, dezvoltările și investițiile necesare menținerii nivelului de competitivitate al companiei.

Oricine se poate alinia cu cerințele noastre este binevenit, nu facem aprecieri decât bazate pe fapte și realizări.

Care sunt planurile VCST în România, pe termen scurt, mediu și lung?

VCST a aniversat, anul trecut, cinci ani de existență în România. Cum cifrele sunt mai relevante, câteodată, decât vorbele, cifra de afaceri și proiectele derulate în Alba Iulia au avut evoluția de mai jos:

  • 2013 = 1 milion euro
  • 2014 = 8 milioane euro
  • 2015 = 14,5 milioane euro
  • 2016 = 19,5 milioane euro
  • 2017 = 25 milioane euro
  • 2018 = 35,5 milioane euro

În ceea ce privește anul 2019, cifra de afaceri bugetată este de circa 39 de milioane de euro. Planurile de dezvoltare includ atragerea de noi proiecte și investiții, în perioada următoare. Estimăm ca în următorii cinci ani să ajungem la o cifră de afaceri oarecum stabilă, în creștere mai temperată, de aproximativ 45 de milioane de euro.

Este posibil, dependent de evoluțiile pieței auto și de reglementările de mediu, corelate cu inovațiile ce vor fi implementate în acest sens, considerând și planurile de afaceri ale grupului și clienților noștri, și, nu în ultimul rând, de performanța echipei care lucrează în companie, să avem o nouă extindere a capacității de producție, în intervalul următorilor 2-4 ani, cu o suprafață de producție și logistică de încă circa 8.000 mp.

Apartenența la un grup industrial mai mare (BMT, din Belgia), cu expertiză în multe domenii, dar specializat în producția de roți dințate, generează siguranța și stabilitatea companiei noastre, bazate însă și pe aportul foarte important al echipei de specialiști și operatori în ale căror dezvoltare investim și vom investi în permanență.

Articolul anterior

Fiscul vrea să controleze 150.000 de firme, până la sfârșitul anului

Articolul următor

Posturi de medic și farmacist, scoase la concurs de Ministerul Sănătăţii, în București și alte 20 de județe

Articole din aceeași categorie
Total
76
Share