Peste 80 la sută dintre angajatorii din România intenționează să crească salariile în 2025, iar în majoritatea cazurilor ele vor fi mai mari cu 6-10 la sută, arată Randstad Romania HR Trends 2025, cercetarea de piață realizată de Randstad România, lider pe piața serviciilor de resurse umane.
Mediul de afaceri privește anul 2025 cu optimism moderat. 43 la sută dintre companii anticipează o creștere a veniturilor (față de 41 la sută în 2024), iar zece la sută estimează scăderea lor (vs. patru la sută). 63 la sută din cele care se așteaptă la o creștere a vânzărilor spun că va fi de 4-10 la sută. Există diferențe semnificative față de Cehia, unde doar circa o treime din reprezentanții mediului de afaceri se așteaptă la o creștere a veniturilor. În Ungaria, jumătate din angajatori sunt optimiști cu privire la acest indicator.
În majoritatea cazurilor, salariile cresc cu 6-10 la sută
82 la sută dintre angajatori intenționează să crească salariile în 2025, însă procentul planificat este sub așteptările angajaților. Marja medie a creșterilor salariale este de 6-10 la sută, în vreme ce, conform unui sondaj realizat de Randstad România în social media, 37 la sută dintre angajați consideră că ar trebui să depășească 20 la sută. Doar unu la sută dintre angajatori sunt dispuși să ofere astfel de creșteri.
Decalajul dintre ce oferă angajatorii și ce așteaptă angajații este o problemă structurală a pieței muncii. Ea poate duce la o creștere a fluctuației de personal și la dificultăți în retenția talentelor. De aceea, pentru atragerea și loializarea resurselor umane, creșterile salariale nu sunt suficiente: ele trebuie însoțite de beneficii personalizate, oportunități de dezvoltare și flexibilitate în muncă.
- Retail, construcții și transporturi, domeniile care angajează cei mai mulți seniori și manageri. Candidații vor un salariu cu 15-20% mai mare decât cel actual ca să accepte o nouă ofertă
- #echipaPoștaRomână: Teodorei Fliu – tânăra care refuză să lase greutățile să o definească și care a găsit o familie la Poșta Română
- Cum arată biroul ideal pentru români: trebuie să fie „zen” și să ofere opțiuni flexibile, diverse și ușor de personalizat
Angajații din producție sunt cel mai greu de găsit
34 la sută dintre companii intenționează să facă angajări în acest an, în principal datorită creșterii afacerii sau dezvoltării organizației la nivel național/ internațional, iar 13 la sută vor opta pentru înghețarea proceselor de recrutare. Cele mai multe angajări vor fi pentru posturi din vânzări (+10 la sută față de anul trecut), inginerie, suport clienți și IT sau posturi cu responsabilități operaționale.
Principalele piedici în recrutare sunt și în acest an așteptările salariale ridicate ale candidaților (deși în scădere cu opt la sută față de 2024) și lipsa experienței relevante de lucru în industria în care aplică. Companiile au nevoie de talente ca să-și susțină dezvoltarea, dar costurile salariale ridicate și deficitul de candidați calificați creează un context în care angajatorii trebuie ca, alături de recrutare, să pună accent pe formarea profesională și dezvoltarea internă a angajaților.
IT & telecom, serviciile și producția anticipează cele mai multe angajări. Și BSS (Business Support Services) și imobiliare/ construcții vor continua să-și extindă echipele, datorită creșterii cererii pentru servicii specializate și proiectelor de infrastructură. Există și sectoare unde angajările vor rămâne stabile sau vor înregistra scăderi (automotive, transport-logistică, servicii financiare).
Producția și operațiunile sunt domeniile unde companiile întâmpină cele mai mari provocări în găsirea de personal calificat. Și recrutarea pentru departamentele de IT, vânzări și logistică devine tot mai dificilă, ceea ce generează o concurență semnificativă în atragerea de specialiști în aceste domenii. Cu un volum mai mic de angajări estimat pentru departamente de back-office, marketing sau servicii juridice, bătălia pentru talentele din aceste domenii este mai puțin vizibilă.
71 la sută dintre companii consideră că rețelele profesionale online, ca LinkedIn, vor fi cele mai eficiente metode de atragere a candidaților. Și programele de recomandare internă a angajaților și colaborările cu firme de recrutare rămân metode populare pentru identificarea talentelor potrivite. Companiile trebuie să-și adapteze strategiile de recrutare la un mediu digital în care construirea unei imagini puternice de angajator și utilizarea inteligentă a canalelor online vor face diferența în atragerea celor mai buni specialiști.



Angajăm tot mai mult din țările aflate în curs de dezvoltare
Confruntate cu deficitul de talente, tot mai multe companii își îndreaptă atenția către recrutarea din țările în curs de dezvoltare. 14 la sută dintre angajatori intenționează să angajeze muncitori pentru poziții „gulere albastre”/ „blue-collar” (lucrători/ producție). Doar șase la sută caută specialiști „gulere albe”/ „white-collar” (angajați birouri) din afara Uniunii Europene. Majoritatea preferă să recruteze acești angajați prin agenții de muncă temporară certificate, ceea ce indică o tendință de externalizare a procesului de recrutare internațională.
66 la sută dintre angajatori consideră că, la nivelul resurselor umane, menținerea talentelor este principala dificultate și subliniază nevoia de strategii eficiente de fidelizare. 59 la sută dintre ei se confruntă cu dificultăți în atragerea de noi angajați, iar 52 la sută întâmpină provocări în menținerea angajaților implicați și motivați.
Crește încrederea în AI
64 la sută dintre companii sunt deschise la utilizarea AI, față de 58 la sută în 2024. AI este implementată preponderent pentru automatizarea sarcinilor repetitive, analiza datelor, recrutare și suport clienți. 29 la sută dintre angajatori nu au încă o strategie clară legată de AI.
Tendințele în rândul beneficiilor primite de angajații români în 2025
Beneficii financiare
- deducerea cheltuielilor cu munca la domiciliu (14 la sută dintre respondenți)
- participarea la profit (15 la sută)
Beneficii dedicate stării de bine și dezvoltării abilităților
- Suport psihologic (31 la sută)
- Coaching & mentorat (38 la sută)
Beneficii legate de învățare
- Protecția datelor și securitate cibernetică (ex. GDPR) – 59 la sută
- Abilități de comunicare și prezentare – 56 la sută
- Diversitate și incluziune – 52 la sută
- Gândire creativă și critică – 44 la sută
- Sustenabilitate – 42 la sută
- Wellbeing și mindfulness – 37 la sută
„Randstad Romania HR Trends 2025 surprinde așteptările mediului de afaceri pentru 2025 și cele mai importante provocări și tendințe la nivel de resurse umane în companiile de pe piața locală. Viitorul pieței muncii din România va fi definit de un echilibru între tehnologie, educație continuă și beneficii care abordează și nevoile profesionale ale angajaților, și pe cele personale. O concluzie pe care o putem trage este că ne aflăm într-un moment de reconfigurare a viziunii de leadership al echipelor, cu accent pe crearea și dezvoltarea de ecosisteme ce le permit angajaților să crească și să aibă cariera care îi împlinește”, arată Ionuț Huzu, director comercial Randstad România.
Cercetarea Randstad Romania HR Trends 2025 a fost realizată în octombrie-decembrie 2024, pe baza unui sondaj online, la care au răspuns 204 de lideri din diverse industrii. A fost făcută în parteneriat cu Evalueserve, companie globală de cercetare de piață și analiză.
DESPRE RANDSTAD
Fondată în 1960, are sediul central în Diemen, Olanda, și este cea mai mare companie de talente din lume. În 2023, pe cele 39 de piețe unde activează, a ajutat două milioane de oameni să-și găsească un loc de muncă. Are circa 40.000 de angajați.
Randstad România are prezență în București, Slatina, Sibiu, Brașov și Timișoara. Cu o echipă de peste 100 de profesioniști și peste 2.500 de angajări pe an, le oferă companiilor servicii de recrutare, muncă temporară, mobilitate internațională, outsourcing, programe de dezvoltare, outplacement și consultanță.