Lumea conexiunilor rapide dintre oameni și dispozitive este în plină expansiune. Prin intermediul tehnologiilor de conectivitate, precum platforme, softuri colaborative, aplicații de comunciare sau portaluri, se tranzacționează cantități uriașe de informații între dispozitive, dar și între oameni și dispozitive.

Alina Făniță
CEO @ PKF Finconta
Dincolo de provocările unei astfel de tehnologii, companiile au și oportunitatea să-și crească transparența, capacitatea de evaluare a riscurilor și calitatea auditului și să-și automatizeze procesele. Această conectivitate le facilitează companiilor crearea unui mediu informațional ce le oferă o cunoaștere în profunzime a operațiunilor lor, inclusiv în ce privește auditul.
Pentru a avea un plus de precizie și viteză în procesarea informației, companiile din industria financiară preferă un auditor care valorifică acest progres al tehnologiei și propune soluții digitale pentru derularea anumitor procese din misiunea de audit.
Transformarea auditului financiar
Un audit financiar al companiilor, relevant pentru lumea conexiunilor rapide despre care vorbeam, este benefic nu doar pentru cei care-l livrează, ci și pentru client.
Credem că te-ar interesa și: Scrisoare deschisă recrutorilor
Auditul financiar care utilizează canalele digitale are trei componente: automatizare, analiza datelor și experiența livrată clientului prin digitalizare. Importantă este infrastructura digitală (platformă, software, etc), deoarece prin intermediul său se face conexiunea între membrii echipei de audit și conexiunea dintre ei și compania auditată.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
În condițiile unei informări permanente de pe orice dispozitiv, este de la sine înțeleasă existența unei funcționalități care să permită accesarea informației și de pe telefonul mobil.
Provocările acestei abordări
Care sunt provocările pentru companiile care sunt subiectul unui audit financiar realizat și cu ajutorul unor instrumente digitale?
- Provocări culturale. Unele organizații pot fi reticente să partajeze informații cu auditorii printr-o platformă online. Acest lucru se poate datora lipsei de cunoaștere a platformei de audit, îngrijorărilor cu privire la modul în care vor fi utilizate informațiile sau preocupărilor cu privire la securitatea datelor.
- Securitatea datelor. Companiile trebuie să fie atente la datele pe care le împărtășesc în exterior și să se asigure că aceste date sunt prelucrate și stocate în mod corespunzător.
- Sistemele de IT complicate. Sistemele de IT învechite și greoaie pot împiedica o companie să profite din plin de un audit financiar realizat și cu instrumente digital. În plus, dacă unele date nu sunt structurate și există numai pe suport de hârtie, atunci procesul de audit este anevoios.
Beneficiile transformării
Ce pot face companiile ca să profite de beneficiile unui audit financiar realizat și cu ajutorul instrumentelor digitale?
- Să utilizeze, împreună cu auditorul, cantitatea de date structurate și nestructurate colectată de multe ori în sisteme ERP, ce permit echipei de audit să identifice tendințe neobișnuite, dar semnificative, precum și oportunități și riscuri financiare pentru companie.
- Să dobândească o înțelegere mai profundă a registrelor bilanțiere și să permită o monitorizare a controalelor privind frauda și îmbunătățirea proceselor de raportare.
- Să exitindă scopul utilizării datelor în format digital, prin includerea și a datelor nestructurate. De la contracte și garanții la date privind provizioanele pentru costurile neprevăzute, prin aducerea acestor informații în scopul analizei datelor de audit se îmbunătățește baza pe care auditorii pot să emită o opinie.
- Să faciliteze partajarea informațiilor și accesul auditorilor la propriile sisteme de lucru. Când informațiile sunt partajate sigur și eficient, printr-o platformă de audit complet digitală, procesul de audit se va desfășura mai lin și calitatea auditului va fi îmbunătățită. Echipa financiară a companiei se va asigura, de asemenea, că nu va face eforturi suplimentare în pregătirea documentelor necesare și va economisi timp în sprijinul realizării misiunii de audit.
În concluzie
Importanța unei platforme digitale utilizată pentru auditul financiar se demonstrează prin digitalizarea foilor de lucru, modalitatea de stocare și partajare a informației, acuratețe, etc. Actualizările în timp real, cu privire la fiecare etape din procesul de audit, permit echipei de audit și companiei auditate să schimbe informații rapid și sigur.
DESPRE PKF FINCONTA
Depeste 25 de ani, este una dintre principalele zece firme de servicii profesionale din România. Ca membră a PKF International Ltd., este parte dintr-o rețea internațională de firme independente din punct de vedere legal, ce oferă consultanță și audit oriunde în lume. Grupul PKF Finconta este format din patru societăți cu capital românesc: PKF Finconta, PKF Finconta Consultanță, PKF Finconta HR și Finconta Consulting SPRL, membre ale organismelor profesionale naționale CECCAR, CAFR, CCFR și UNPIR. Prin intermediul acestora, oferă servicii de audit financiar, analiză financiară corporativă, consultanță fiscală, întocmirea dosarului prețurilor de transfer, servicii de contabilitate, salarizare, resurse umane, insolvență, auditarea fondurilor nerambursabile și due diligence de achiziții.