Digitalizarea și creșterea cifrei de afaceri

Cu doar 42 la sută dintre companii care au un website de prezentare, cu 33 la sută dintre angajați care folosesc computerul sau șapte la sută dintre companii care își vând produsele online, România este pe ultimul loc în UE privind nivelul de digitalizare. Dar este oare vreo relație directă între nivelul de digitalizare a companiilor și cifra de afaceri pe care acestea le generează? Pentru a afla răspunsul la această întrebare, am extras date relevante din ediția 2018 a studiului Barometrul Digitalizării companiilor din România, realizat de compania de consultanță Valoria.

Constantin Măgdălina

Expert @ Tendințe și Tehnologii Emergente

Influența digitalizării. Dintre companiile respondente, cele situate în intervalul de venit 50-100 milioane euro au fost cel mai puternic influențate de digitalizare (59 la sută), urmate de cele cu venituri de peste 100 milioane euro (50 la sută) și de startup-urile cu venituri sub un milion de euro (48 la sută).

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Cunoștințe pentru transformarea digitală. Când vine vorba de cunoștințele necesare pentru implementarea digitalizării, 61 la sută dintre companiile situate pe intervalul de venit 10-50 de milioane spun că sunt foarte pregătite, urmate de 56 la sută dintre companiile cu venituri de peste 100 milioane euro și 55 la sută dintre companiile cu venituri sub un milion de euro.

Modele de afaceri digitale. Pentru 75 la sută dintre companiile cu cifra de afaceri de peste 100 milioane de euro, noile modele de afaceri au schimbat în mare măsură industria în care activează, urmate de 41 la sută dintre companiile cu cifra de afaceri între 50-100 milioane de euro și de 36 la sută dintre cele cu cifra de afaceri între 10-50 milioane euro.

Percepția că modelele de business digitale vor continua să schimbe, în următorii 1-3 ani, industria în care își desfășoară activitatea, este confirmată de 47 la sută dintre companiile cu cifra de afaceri de 10-50 de milioane și 50-100 milioane euro, și de 42 la sută dintre companiile cu cifra de afaceri de peste 100 milioane euro.

Interesant este faptul că, în acest context, 81 la sută dintre companiile cu cifra de afaceri peste 100 milioane euro, 75 la sută dintre cele cu cifra de afaceri de 50-100 milioane euro și 92 la sută cu cifra de afaceri de 10-50 milioane euro spun că modelele de afaceri digitale nu sunt o amenințare.

Leadership digital. Doar 46 la sută din companiile cu venituri de 10-50 milioane de euro au dat responsabilitatea unui lider din top management, pentru dezvoltarea digitală a afacerii, urmate de 41 la sută din companiile cu venituri între 1-10 milioane euro și 38 la sută dintre cele cu venituri peste 100 milioane euro. Tot companiile cu companiile cu venituri de 10-50 milioane euro au și cea mai bună expertiză la nivelul top managementului, ca să evalueze și să dezvolte un model de afacere digitală.

Valorificarea digitalizării ca avantaj competitiv. Chiar dacă, în medie, 58 la sută dintre toate companiile spun că au valorificat digitalizarea pentru a obține avantaj competitiv, rămâne un procent semnificativ al celor care mai au de lucru în această privință. 

Motivele pentru care companiile nu valorifică digitalizarea țin de preocupările cu privire la securitate, 60 la sută dintre companiile cu venituri de peste 100 milioane euro, de faptul că nu există consumatori digitali pentru 57 la sută dintre cele cu venituri între 50-100 milioane euro, respectiv rezistența la schimbare pentru 45 la sută dintre companiile cu venituri de 10-50 milioane euro.

Digitalizarea și creșterea cifrei de afaceri. Companiile recunosc beneficiile digitalizării în reducerea costurilor, simplificarea proceselor, dar prea puține văd și creșterea veniturilor. Sistemele inteligente de management operațional, data analytics și IoT par să fie principalele produse/servicii pe care companiile intenționează să le adopte. Cele mai multe dintre companiile cu venituri de peste 100 milioane euro (40 la sută) se așteaptă că digitalizarea să le crească cifra de afaceri cu 10-20 la sută, în următorii trei ani. În schimb, cele cu afaceri de 50-100 milioane de euro (42 la sută) se așteaptă să le crească cifra de afaceri cu doar 1-5 la sută.

În concluzie, rezultatele studiului arată că firmele cu venituri mari sunt puternic interesate să implementeze soluțiile digitale ca să-și consolideze poziția dominantă în piață. Firmele mici sunt privilegiate, deoarece fie au un ADN digital, fie au foarte puțin de schimbat în modelul lor de business pentru digitalizare. Astăzi, soluțiile digitale sunt customizate pentru fiecare palier de venit și schemele de finanțare ale investițiilor sunt foarte diverse. Iată de ce putem spune că avantajul digitalizării este în ochii celor care știu să-l vadă.

DESPRE CONSTANTIN MĂGDĂLINA

Are o experienţă profesională de opt ani, timp în care a lucrat la companii multinaţionale, în ţară şi în străinătate. Are un Master în Marketing şi Comunicare la Academia de Studii Economice Bucureşti. Este certificat Lean Six Sigma şi ITIL (IT Information Library) ceea ce-i facilitează o bună înţelegere a proceselor şi transformărilor din organizaţii. Pe de altă parte, certificarea obţinută de la Chartered Institute of Marketing îi completează expertiza de business. În cei peste patru ani de activitate într-o companie din Big 4, a iniţiat şi coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din România. Printre acestea se află previziunile economice de creştere ale firmelor în 2013-2016, managementul cunoştinţelor, experienţa de cumpărare în era consumatorilor digitali, social media și mediul de afaceri românesc, utilizarea dispozitivelor mobile în România. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovaţie, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitală, tendinţe şi tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente şi conferinţe de business.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share