În cei peste zece ani de management executiv, am înțeles că organizațiile sunt de două feluri, și anume: cele expuse la vulnerabilități, fără a fi conștiente de asta, și cele pregătite pentru orice turbulențe economice, care pe primele le-ar putea surprinde.

Mihail Lăzăroae
General Manager & Restructuring Advisor
Pentru a înțelege de ce performează cele din urmă, am căutat să văd care le sunt resorturile și mecanismele interioare. Apoi m-am uitat cu atenție și spre cele neperformante și le-am analizat trăsăturile eșecurilor. Nu m-am luat întotdeauna numai după cele performante, am analizat și ce nu fac bine celelalte. Completând imaginea și cu cauzele eșecurilor, mi-a fost mai ușor să iau propriile decizii asupra viitorului.
Aparent, este mai ușor pentru companiile performante sa devină și mai performante, iar pentru cele cu notorietate – și mai celebre. Totuși, un lider în domeniul lui poate fi înlăturat de un nou venit, apărut de nicăieri. Și avem deja în piață numeroase startup-uri tech, inovatoare, capabile de acest lucru, care vin cu elemente disruptive, iar cei care nu conștientizează asta vor pieri în curând.
Incertitudinea și volatilitatea ne vor înghesui în continuare într-o zonă de noi provocări și de aceea devine imperios necesar să regândim modul în care facem business și să ne îndreptăm atenția, mai mult ca niciodată, spre interiorul organizațiilor noastre.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
În acest context, este important ca managerii sa iasă din tipare, să-și schimbe abordarea, să ia decizii curajoase, să înțeleagă că această perioadă dificilă reprezintă calea cea mai rapidă spre găsirea sensului și că pandemia este cel mai bun moment pentru identificarea oportunităților viitoare pentru companie.
Aflați în plină tranziție spre economia post-pandemică – care, cu siguranță, va fi mai avansată tehnologic decât cea de astăzi -, cred că a venit timpul pentru companiile de producție industrială, mă refer la cele tradiționale, să se scuture de structurile interne rigide, să devină mai suple și să se înconjoare de startup-uri tech, inovatoare.
Doar startup-urile vor fi cele care le vor putea aduce un aport mult mai valoros la concepția și proiectarea noilor produse, a proceselor și tehnologiilor noi, inclusiv în omologare și testare în piață. Așadar, să nu mai pierdeți timpul și să începeți să căutați inovația în afara companiilor tradiționale, nu în interiorul lor, că n-o veți mai găsi acolo!
Să nu vă mai imaginați viitorul asemănător trecutului și nici să presupuneți că el va fi o proiecție exactă a acestuia, una predictibilă. Viața ne-a arătat tuturor, în 2020, că nu există simetrie între trecut și viitor și că e mai bine să vă gândiți altfel la ziua de mâine și să n-o mai proiectam în mintea noastră ca pe un alt ieri.
Recalibrarea strategică și operațională înseamnă inclusiv încurajarea simbiozei dintre companiile de producție industrială și startup-urile tech, inovatoare, simbioză ce va duce la supraviețuirea celor dintâi.
Chiar dacă, adesea, întâlnim manageri uneori rușinați de eșecuri, în loc să învețe din ele, ei se înflăcărează să-și demonstreze virilitatea. Unii, chiar cu girul administratorilor, își angajează companiile în baza unor false previziuni, în strategii cu puțină valoare, chiar cu riscul unor pierderi mari în viitor, fără a conștientiza că, eșuând în înțelegerea viitorului, vor transforma totul în pagubă.
Pentru a înțelege viitorul, căutați să vă feriți de estimările și planurile prea exacte ale guvernanților, deoarece interesul lor e îndreptat spre propria supraviețuire și perpetuare și mai puțin în acuratețe. Estimările și planurile guvernanților îi fac pe ei înșiși să se simtă bine și să-și justifice existența. Așadar, nu puneți prea multa bază pe ce vă spun ei.
Mai feriți-vă și de oamenii care, dacă nu cunosc un anumit lucru, consideră că el nu există, și de prognozele analiștilor plătiți. Iar dacă totuși trebuie să vă bazați pe anumite previziuni de pe piață, aveți în vedere că acuratețea lor se degradează pe măsură ce perioada se extinde și nu uitați că orice decizie care privește viitorul este supusă distorsiunii, că există o diferența între ce știm de fapt și cât de mult credem că știm și că norocul îi favorizează numai pe cei pregătiți.
Având la îndemână rezultatele, instrumentele și ancorele care v-au ajutat să înțelegeți, în trecut, lumea din jur, metodologiile de lucru, echipele și partenerii de business alături de care ați reușit să răzbateți în timp de criză, vă îndemn să vă puneți întrebări legate de tehnologiile, produsele fabricate și despre forța de munca vie pe care o utilizați astăzi. Mai sunt ele competitive, mai pot genera creștere în viitor sau vor fi în curând pe final de ciclu de viață?
Vor fi industrii care vor accelera datorită utilizării în mod natural a tehnologiilor noi, vor fi companii care vor „fura startul” în fața competitorilor prin digitalizare avansată, dar vor fi și companii ce vor tine cu „dinții” să rămână în economia tradițională, însă acestea din urmă, negreșit, vor pieri.
În viitorul apropiat, digitalizarea nu va mai însemna doar conexiunea dintre oameni prin intermediul tehnologiei. Companiile avansate vor face pasul, cât de curând, spre a conecta oamenii cu rețele de senzori, cu roboți și vehicule autonome, prin intermediul inteligenței artificiale, ceea ce va genera o distanțare și mai mare a lor față de companiile din economia tradițională.
Așadar, dragi manageri, administratori și acționari, vă îndemn din nou să vă gândiți altfel la ziua de mâine și să n-o mai proiectați în minte ca pe un alt ieri!