Anul trecut, brandul românesc prezent pe piața autohtonă din 1994 a ajuns la vânzări de 983 de milioane de lei, ceea ce reprezintă o creștere de șapte la sută față de anul precedent.
Potrivit lui Dragoș Sîrbu (foto), CEO Flanco Retail, 2017 a fost anul de vârf al retailului din România, cu o creștere puternică a consumului, pe numeroase segmente. Dincolo de vânzările istorice, anul trecut a însemnat pentru Flanco și unul de reașezare și balansare a prezenței în țară, pe criterii de eficiență. A deschis magazine noi, și-a extins prezența în alte 13 orașe, a relocat alte magazine și a închis puncte de lucru cu performanțe slabe, în special din incinta câtorva mari centre comerciale.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
La finalul lui 2017, Flanco Retail deținea o rețea de 125 de magazine, dintre care 17 magazine nou deschise, opt magazine reamenajate și șase relocate. Retailerul a închis zece magazine, care, în contextul expansiunii vânzărilor online, nu și-au mai dovedit rentabilitatea. Flanco se concentrează, în continuare, pe prezența în orașele medii. Drept urmare, în acest an, alte șase magazine din mall-uri au fost închise. În perioada ianuarie 2017-februarie 2018, compania a finalizat un plan de încetare a operării pentru 16 magazine. “Cum era de așteptat, online-ul ocupă o pondere tot mai mare în vânzările noastre. Dar creșterea cea mai spectaculoasă am văzut-o la comenzile și tranzacțiile de pe mobil, de peste 91 la sută, și la creditarea online, de peste 270 la sută”, declară Dragoș Sîrbu.
În ceea ce privește investițiile, care au totalizat opt milioane de lei, anul trecut, compania a alocat cea mai mare parte – circa 60 la sută – deschiderii, relocării sau reamenajării spațiilor sale. Un alt procent semnificativ din investiții – 20 la sută – s-a dus spre dezvoltarea platformei online și mobile, pentru care a alocat circa 1,6 milioane de lei. “În ceea ce privește site-ul nostru, flanco.ro, am investit în plaforma de mobile, am fost atenți la gama de produse și la disponibilitatea lor în stoc, am fost mai performanți din punct de vedere logistic față de anii anteriori, ne-am concentrat pe prezența noastră în Marketplace și, în noiembrie, bineînțeles, pe oferta de Black Friday”, spune CEO-ul Flanco.
În 2017, Flanco a implementat o platformă pentru urmărirea eficientă a livrărilor la domiciliu, iar nouă din zece clienți au primit coletul în mai puțin de 48 de ore. Aplicația oferă un proces simplu de definire și gestionare a transporturilor, împreună cu o configurație intuitivă pentru comenzi și standardizarea ciclului de viață al comenzii, indiferent de tipul său (către client, retur sau reparații).
În contextul în care angajatorii fac eforturi să găsească cele mai bune soluții de retenție și motivare a angajaților, o parte importantă a investițiilor Flanco – 20 la sută -, a mers către pregătirea angajaților. Compania a continuat un program început în 2016 cu managerii săi, derulat apoi cu managerii care coordonează directorii magazinelor și, ulterior, cu primii 30 de directori de magazin, privind dezvoltarea unor instrumente de management al timpului prin stabilirea și urmărirea obiectivelor, controlul priorităților, comunicare, împuternicirea echipei sau creșterea productivității personale.
Flanco a implementat și un mod de monitorizare în timp real a indicatorilor de performanță atinși de forța de vânzăre, precum și o platformă de e-learning, și a dezvoltat training-uri interne cu un conținut adaptat pentru această platformă, în special pentru a crește calitatea consultanței oferite în magazine. Investițiile s-au reflectat în retenția de personal, care a cunoscut o îmbunătățire semnificativă în 2017.
Pentru al doilea an consecutiv, compania a finanțat programul Nouă Ne Pasă, care urmărește combaterea abandonului școlar prin deschiderea de centre de tip afterschool pentru copiii defavorizați din mediul rural. Programul s-a extins de la șase la 15 școli, respectiv de la 150 la 600 copii din toată țara.
Pentru 2018, Flanco urmărește să mențină ritmul de creștere de 5-7 la sută și să ajungă la vânzări de peste un miliard de lei. În plus, și-a propus un nivel ridicat al investițiilor și pentru acest an – peste opt milioane de lei. “Vom investi o sumă semnificativă în deschiderea a 15 noi magazine, majoritatea de tip box, în parcuri comerciale, și în reamenajarea celor mai importante magazine. Vom păstra focusul în mediul online, în special pe mobile, dar și pe integrarea tehnologiei în procesul de dezvoltare a calității forței și actului de vânzare”, adaugă CEO-ul Flanco Retail.