Platformele de social media transformă radical felul în care tinerii aleg ce să citească. Fenomenul BookTok, care domină TikTok-ul cu recomandări literare virale, a redefinit bestseller-urile ultimilor ani, iar datele Libris, librărie de referință pe piața din România, confirmă această tendință: tinerii citesc cărți de dragoste, în română sau engleză, inspirați de trendurile online.
Potrivit datelor Libris, categoria Young Adult a crescut cu aproape 20 la sută față de anul trecut, la fel ca și cărțile în engleză, iar romance-ul domină topurile – 80 la sută dintre cele mai vândute cărți în limba engleză sunt povești de dragoste. Romantasy – combinația dintre fantasy și romance – este noul fenomen care face furori printre cititorii din generația Z și este puternic susținut de viralitatea pe TikTok.
Acest trend se reflectă și în vânzări: aproape una din trei cărți romance din segmentul Young Adult are un subiect la intersecția dintre fantastic și romantic, cu personaje din lumi temeinic construite, infuzate de magie și sisteme politice distopice.
- Top Angajatori Undelucram.ro: Booking Holdings, Servier Pharma, JYSK, Schneider Electric și Deichmann, cei mai apreciați angajatori din România
- Angajații resimt tot mai mult stresul la job. Biroul și socializarea cu colegii, ancore de echilibru și stabilitate
- Zoom(a) pe oameni: Ce înseamnă astăzi o echipă conectată? 3 perspective din HR despre ritm comun, încredere și locul potrivit
TikTok setează trendurile: șapte din zece cărți în engleză sunt propulsate de BookTok
Rețelele sociale continuă să influențeze puternic alegerile de lectură, iar BookTok a devenit unul dintre cei mai importanți factori în popularizarea anumitor titluri. Peste 70 la sută dintre cele mai vândute 100 de cărți în limba engleză, pe Libris.ro, sunt populare și datorită BookTok, semn că recomandările virale și comunitatea activă de cititori de pe TikTok au un impact direct asupra pieței de carte.
Serii precum „A fost odată o inimă frântă” – Stephanie Garber sau „Twisted” – Ana Huang au devenit adevărate fenomene literare, impulsionate de comunitățile online. Hashtagurile asociate genului romance, fantasy și romantasy strâng miliarde de vizualizări, iar recenziile emoționale ale cititorilor contribuie la creșterea vânzărilor.
„Observăm o schimbare semnificativă în comportamentul de lectură al tinerilor: inspirația vine din social media, iar alegerile lor literare sunt puternic influențate de trendurile virale. Young Adult și romance au crescut peste medie, ceea ce arată că, indiferent de format, poveștile de dragoste continuă să captiveze generațiile.
Deși BookTok prioritizează, poate, popularitatea în detrimentul complexității literare, platformele sociale aduc noi generații de cititori mai aproape de cărți. Un exemplu surprinzător este revenirea în trend a clasicului <Nopți albe> de Dostoievski, care a devenit bestseller în rândul tinerilor după ce s-a viralizat pe TikTok . Și <Nopți albe> nu este singurul titlu clasic ajuns în topuri datorită Tik-tok. „De Veghe în lanul de secară” apare pe primul loc în topul Young Adult în 2024″, spune Loredana Tudor (foto), Marketing Manager Libris.
Romantasy, fenomenul care face furori printre cititorii din Gen Z
Conform raportului VML Intelligence The Future 100: 2025, genul romantasy continuă să se reinventeze, atrage cititori din medii diverse și oferă noi perspective asupra iubirii.
În SUA, vânzările de cărți din categoria romance au atins 39 de milioane de exemplare, în 2023 – aproape dublu față de 2020. Specialiștii consideră că BookTok joacă un rol important în această ascensiune, prin popularizarea unor subgenuri precum romantasy și romance contemporan și transformarea poveștilor de dragoste în adevărate fenomene literare globale.
Noile generații caută în literatură nu doar escapism, ci și modele de relații care le reflectă realitățile emoționale și sociale. Conform psihologului comportamental Jo Hemmings, „aceste fantezii răspund unor nevoi emoționale profunde și reflectă o lume aflată în schimbare și o recalibrare a modului în care este percepută și trăită intimitatea”.
„Această tendință demonstrează că, deși online-ul redefinește modul în care consumăm conținut, dorința de a descoperi povești de dragoste intense și captivante este la apogeu. Desigur, BookTok nu doar setează trenduri, ci poate și transforma cititul într-o competiție: cât de multe titluri citești, cât de repede, cât de impresionant arată lista de pe Goodreads. Și așa pot ajunge în top cărți scurte, ușor de parcurs, în locul unor opere mai complexe”, adaugă Loredana Tudor.
Titlurile virale în social media, primele adăugate în coșul de cumpărături
Curiozitatea și nerăbdarea îi determină pe tineri să aleagă tot mai des cărți în engleză, mai ales în cazul volumelor încă netraduse. Și adaptările cinematografice joacă un rol important în deciziile lor de lectură, fiindcă aduc în prim-plan titluri care devin rapid fenomene literare.
Odată cu dinamica cererii, categoria „Carte în Engleză” a crescut constant pe Libris, în ultimii ani, iar pe site sunt listate acum aproape 755.000 de titluri în această limbă. Stocurile locale de carte în engleză au fost extinse, în 2024, ca să acopere interesul crescut al tinerilor cititori.
„Tinerii nu mai percep limba ca pe o barieră și, odată ce descoperă o serie care îi captivează, sunt nerăbdători și, curioși, aleg să continue lectura direct în engleză, fără să mai aștepte traducerea. Ținem cont de această tendință și continuăm să extindem permanent oferta de carte în engleză și să optimizăm disponibilitatea titlurilor, menținând ritmul accelerat de creștere pe acest segment”, explică Loredana Tudor.
DESPRE LIBRIS
Afacere 100 la sută românească, a intrat pe piața de carte în 1991, cu librăria Șt. O. Iosif din Brașov. În 2009, apare Libris.ro, care, în 15 ani de existență în online, a devenit nume de referință pe segmentul de librării în România.
În toți acești ani, Libris și-a asumat activ un rol de susținător al lecturii și a derulat campanii numeroase în acest sens. Din 2019, a demarat proiectul CarteTeca, prin care își propune să-i atragă pe copii și adolescenți către lectură și oferă acces la volume noi și actuale bibliotecilor școlare. Anual, zeci de biblioteci primesc, în urma unui concurs de proiecte de încurajare a lecturii, volumele cele mai dorite de copii și titluri necesare incluse în bibliografie, astfel încât cei mici să poată descoperi cititul prin cărți noi, colorate și atractive.









