Noul Cod Fiscal: Peste 80 la sută dintre companiile cu profit nu vor mai putea face sponsorizări deductibile

Conform datelor de la ANAF, în 2016, dintre cele 119.594 de companii plătitoare de impozit pe profit, o treime au direcționat peste 270 de milioane de euro către organizațiile eligibile.

Ordonanța 3/2017 pentru modificarea Codului Fiscal, prin care limita maximă a cifrei de afaceri care definește microîntreprinderile a fost crescută de la 100.000 la 500.000 de euro, a redus dramatic numărul de societăți comerciale care beneficiază de această facilitate fiscală. Au fost afectate aproape 50.000 dintre firmele care anterior erau eligibile, conform unei estimări făcute de Asociația pentru Relații Comunitare, pe baza datelor disponibile pentru anul fiscal 2016. Acestea avuseseră un potențial de sponsorizare de aproape 40 milioane de euro.

În urma anunțului Ministerului Finanțelor Publice (MFP) despre schimbarea termenilor de impozitare pentru companii cu cifra de afaceri până la un milion de euro, scenariile legate de finanțarea proiectelor cu mii de beneficiari copii, bătrâni, persoane cu dizabilități și alte grupuri vulnerabile capătă proporții dramatice, avertizează mai multe organizații neguvernamentale, precum Asociația pentru Relații Comunitare, Asociația Dăruiește Viață, Fundația HOSPICE Casa Speranței, Asociația MagiCAMP, Asociația Niciodată Singur – Prietenii Vârstnicilor și Fundația Hope and Homes for Children. Potrivit acestora, schimbările vor afecta cel mai mult organizațiile de dimensiuni mai mici, din localități mai mici, care nu pot accesa finanțările marilor corporații sau fondurile publice și care depind tocmai de sponsorizările pe care le pot obține de la agenții economici locali, în marea lor majoritate microîntreprinderi.

„Aceste măsuri generează un mediu neechitabil pentru micii întreprinzători, care pentru un comportament identic nu beneficiază de același facilități fiscale ca societățile comerciale impozitate pe baza profitului. În plus, credem că micii întreprinzători sunt cei care au nevoie și mai mult ca aceste comportamente de solidaritate și implicare socială să fie încurajate”, precizează reprezentanții organizațiilor citate. Acestea propun MFP un mecanism alternativ prin care microîntreprinderile cu cifra de afaceri între 100.000 și 500.000 de euro pot face sponsorizări către ONG-uri: direcționarea a până la 20 la sută din impozitul pe venit. În 11 octombrie, au trimis către minister o petiție pe această temă, însoțită de câteva întrebări.

Schimbările generate de Ordonanța 3/2017 vin în contextul în care condițiile facilității fiscale tocmai fuseseră îmbunătățite din 1 ianuarie 2016, prin modificarea procentului de direcționare din cifra de afaceri de la 0,3 la 0,5 la sută, cu obiectivul de a crește fondurile ce pot fi direcționate.

În România funcționează, din 1994, Legea Sponsorizării, un mecanism a cărui filozofie este că statul înțelege că există nevoi la nivelul comunităților pe care nu poate ajunge să le rezolve suficient de bine sau de rapid. De aceea, a permis companiilor cu profit să poată direcționa o parte din impozitul pe profit datorat statului către proiecte cu impact în societate. Conform Legii Sponsorizării și Codului Fiscal, societățile comerciale plătitoare de impozit pe profit pot direcționa, sub formă de sponsorizare, până la 20 la sută din impozitul pe profit către organizații din anumite domenii, printre care și organizațiile neguvernamentale. Dacă valoarea sponsorizării nu depășește 0,5 la sută din cifra de afaceri, întreaga sumă a sponsorizării se deduce din impozitul pe profit de plată. Este modalitatea prin care firmele din România pot sprijini, fără nici un cost, sectorul neguvernamental.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share