Overview: Care sunt tendințele ce vor domina piața muncii și de capital uman, în 2022?

”Schimbare” a fost cuvântul-cheie folosit pentru a descrie aproape orice, în ultimii doi ani. În baza lui s-a turnat fundația unei noi realități, pe care se tot reconstruiesc perspective, proceduri, procese, strategii prielnice pivotării de la cifre, la oameni, de la organizații, la indivizi.

Între “The great resignation” și noile abordări human-centric, raportul de putere s-a modificat profund și marchează începutul unei noi dinamici pe piața muncii. leoHR a trecut în revistă noutățile pe care le-a adus 2021 și a identificat o serie de tendințe care au potențialul de a se materializa/ concretiza în 2022.

Reinventarea organizațiilor. Schimbarea a marcat profund viețile tuturor în ultimii doi ani și asta nu se va opri prea curând. Deoarece a reprezentat doar începutul (brusc, ce-i drept) pentru o serie de multe alte modificări în profunzimea felului în care facem lucrurile. Avansarea digitalizării, criza climatică, vulnerabilitatea economiilor, toate acestea reprezintă doar câteva premise pentru noi și noi valuri de schimbare.

Dincolo de aspectele negative evidente ale unor astfel de contexte, există și un mare plus pe care am învățat să capitalizăm în anul ce a trecut: reinventarea. 2022 va introduce modele de afaceri, proceduri și abordări inspirate de noua realitate, culturi organizaționale cu adevărat aplicabile, structuri ierarhice aplatizate, oficializarea modelului de lucru hibrid, creșterea productivității umane prin digitalizare, automatizare, robotizare și mixuri de industrii.

Intenție, mai mult decât adaptabilitate necesară. Abilitatea organizațiilor de a se adapta este un atu important, dar condiționarea de un anume context vulnerabilizează orice proces. În 2022, intenția va prima și va marca începutul unei noi paradigme în maniera în care organizațiile se ocupă de oamenii lor.

Dacă în 2021 companiile au fost forțate de împrejurări să găsească noi modalități de a-i implica, de a le crește performanțele, de a se preocupa de moralul și psihicul lor, în 2022 vom vedea mai multă implicare conștientă, deliberată, din partea lor. Organizațiile își recentrează atenția asupra angajaților nu fiindcă trebuie, ci pentru că au înțeles că așa e normal. Va exista o creștere a programelor de well-being, a proiectelor precum cel dezvoltat de leoHR, Stay Interview, a acțiunilor de gamificare și de ”employee engagement & appreciation”, și lista poate continua.

Combaterea creativă a deficitului de personal. Între pandemie, expansiunea economică accelerată, digitalizare și noua poziționare a angajaților pe piață, a scăzut vizibil procentul de candidați eligibili și disponibili. Oamenii nu sunt dispuși să lucreze pentru anumite grile salariale, alții sunt, dar nu au background-ul potrivit, reconversia profesională, deși este o variantă, stagnează, numeroși profesioniști sunt în căutare de alternative de lucru cât mai maleabile.

Atragerea și retenția talentelor vor fi privite printr-un unghi mai mult uman decât matematic, în 2022, astfel încât construirea și solidificarea relațiilor cu angajații vor deveni prioritare, la fel ca dezvoltarea brandului de angajator. Combaterea creativă a lipsei îngrijorătoare de talente va consta în acțiuni strategice de mobilitate internă, în îmbunătățirea experienței angajaților/ candidaților, în noi metode de stimulare și recompensare, în consolidarea incluziunii și politicilor ESG.

Bun simț de răspundere. Deși simțul de răspundere în felul în care oamenii muncesc a existat mereu, forma pe care o îmbracă s-a schimbat în ultimii doi ani. 2022 va continua acest proces cu o nouă abordare. Prin îmbrățișarea oficială a flexibilității în modul de lucru, angajatorii arată că sunt pregătiți să relaxeze monitorizarea clasică, ce răspunde la întrebări precum ”Oare angajații chiar lucrează? Oare cât timp stau pe task-uri? Oare cum se iau pauzele? etc.” și să ofere angajaților posibilitatea de a fi mai investiți în felul cum lucrează.

Bunul-simț de răspundere, definit de leoHR ca fiind un trend clar pe piața de capital uman, nu este unidirecțional, ci implică toate cele trei segmente de bază ale unei organizații: responsabilitatea corporativă, de conducere și individuală. Astfel, în 2022 ne putem aștepta să vedem mai multă transparență, aserțiune, o mai bună comunicare integrată, o mai mare libertate de a lua decizii.

DESPRE LEOHR

A fost fondată în 2014, din dorința de a oferi soluții de HR adaptabile pentru diverse medii de afaceri. Este un concept modern, ce pune la dispoziția companiilor și candidaților din România expertiza acumulată și perfecționată în cele două decenii de activitate a fondatorului Leonard Rizoiu, în roluri de management strategic, în medii naționale și internaționale. leoHR aduce o nouă abordare în serviciile de HR și propune o manieră mai umană în procesul de căutare și selecție, cu traininguri de soft skills și consultanță HR și, mai ales, cu serviciul unic în România, Stay Interview.

Articolul anterior

Raport: Un sfert dintre tinerii între 18 și 24 de ani și-au pierdut locurile de muncă în timpul pandemiei

Articolul următor

Telekom Romania Mobile are un nou director de Resurse Umane

Articole din aceeași categorie
Total
1
Share