Definită în termenii la zi ai progresului, economia performantă a unei țări este bazată pe servicii. Chiar dacă în structura economiei țărilor dezvoltate alte ramuri ocupă încă un loc important, cea a serviciilor revendică rolul de lider. Dezvoltarea serviciilor este un deziderat și pentru România, dacă vrea să fie o economie competitivă. Evoluția acestei industrii este foarte importantă și, de aceea, o monitorizare a progresului este necesară și utilă.
Florentina Șușnea
Managing Partner @ PKF Finconta
Peste tot în lume, principalii vectori de creștere ai industriei serviciilor sunt politicile publice de susținere a dezvoltării acestui sector, evoluția tehnologică, creșterea venitului per capita, schimbarea comportamentelor de cumpărare și a cerințelor privind experiența consumatorilor.
În România, studiul Evoluția afacerilor în 2018 scoate în evidență care sunt perspectivele de creștere ale companiilor din industria serviciilor profesionale în acest an:
- Cifra de afaceri. Doar 26 la sută dintre companii, în 2018, comparativ cu 54 la sută în 2017, spun că cifra de afaceri le va crește cu 10-30 la sută. În același timp, 28 vs. 33 la sută spun că vor avea o creștere de 5-10 la sută și 12 vs. 24 la sută pe intervalul 1-5 la sută. Astfel, în 2018 se observă o temperare a creșterii față de anul trecut, consolidată de asteptarea celor nouă la sută dintre companii care spun că cifra lor de afaceri va stagna în acest an și de cele opt la sută care spun că aceasta va scădea.
- Profitul. Situația perspectivei rezervate asupra evoluției cifrei de afaceri se repetă la scala mai mare în cazul profitului pentru companiile din servicii, în 2018. Cu excepția creșterii profitului pe intervalul 5-10 la sută, preconizat acum de 24 la sută dintre companii, față de 12 la sută în 2017, toate celelalte intervale de creștere înregistrează o diminuare în acest an. Cea mai mare scădere este pe palierul 20-30 la sută, cu 13 la sută mai puține companii care spun că se așteaptă la această evoluție a profitului. Mai mult, zece la sută dintre companiile respondente spun că se așteaptă la o scădere a profitului în 2018, față de 0 la sută în 2017.
- Investițiile. Investițiile în sectorul serviciilor se aliniază evoluției cifrei de afaceri și profitului previzionate pentru 2018. Pe intervalul de creștere 10-20 la sută, vedem cea mai mare scădere a investițiilor de 11 la sută (de la 28 la sută în 2017 la 17 la sută în 2018) și tot cu 11 la sută scade procentul companiilor care spun că profitul lor va crește cu 30 la sută în acest an (de la 18 la sută în 2017, la 7 la sută în 2018). Pe de altă parte, crește ușor numărul companiilor care opresc investițiile în acest an, de la 12 la sută în 2017 la 15 la sută în 2018.
- Numărul angajaților. Comparativ cu 2017, în 2018 numărul companiilor din sectorul serviciilor care spun că vor avea cu 5-10 la sută mai mulți angajați scade de la 35 la sută în 2017 la 17 la sută în 2018. Procentul companiilor care spun că vor crește numărul de angajați cu 1-5 la sută rămâne la 35 la sută, iar numărul companiilor care mențin același număr de angajați ca anul trecut crește de la 18 la 25 la sută, în timp ce 12 la sută dintre companii spun că preconizează o scădere a numărului de angajați în 2018, față de doi la sută în 2017.
- Evoluția salariilor. În 2018, 31 la sută dintre companii, față de 18 la sută în 2017, spun că vor crește salariile cu 1-5 la sută, în timp ce toate celelalte intervale de evoluție pozitivă a salariilor înregistrează scăderi cuprinse între doi și 18 la sută. Astfel, 29 la sută dintre companii în 2018, față de 47 la sută în 2017, preconizează creșterea salariilor cu 5-10 la sută, și 12 la sută dintre companii în 2018, față de 29 la sută în 2017, preconizează creșterea salariilor cu 10-20 la sută. În 2018, 22 la sută dintre companiile din această industrie (față de 0 la sută în 2017) spun că nu vor modifica salariile în următoarele 12 luni.
- Provocări și oportunități. Cele mai importante provocări pentru companiile din industria serviciilor profesionale, la începutul anului 2018, sunt schimbările din domeniul fiscal (58 la sută), lipsa forței de muncă specializate (57 la sută), creșterea productivității (33 la sută), motivarea salariaților (30 la sută) și creșterea costurilor (29 la sută). Cele mai importante oportunități menționate de companiile din servicii profesionale sunt creșterea economică (65 la sută), creșterea consumului (62 la sută), creșterea exporturilor și deschiderea altor piețe (45 la sută), digitalizarea și oportunitățile din online (45 la sută) și accesarea fondurilor europene și a finanțărilor pentru IMM-uri (38 la sută).
Așadar, previziunile relevate de studiul Evoluția afacerilor în România arată că în acest moment dezvoltarea sectorului serviciilor are un recul. Dezideratul unei economii bazate pe servicii cu valoare adăugată ridicată, care să crească competitivitatea economică a României, este doar o linie a orizontului pentru următorii (cel puțin) cinci ani. Pariul pe acest sector poate fi câștigat dacă designul politicilor publice de susținere a inițiativelor antreprenoriale din acest sector vor avea în vedere factorii lui specifici de creștere.
DESPRE PKF FINCONTA
De peste 22 de ani, este una dintre principalele zece firme de servicii profesionale din România. Ca membră ai PKF International Ltd., este parte dintr-o rețea internațională de firme independente din punct de vedere legal, care oferă consultanță și audit oriunde în lume. Grupul PKF Finconta este format din patru societăți cu capital românesc: PKF Finconta, PKF Finconta Consultanță, PKF Finconta HR și Finconta Consulting SPRL, membre ale organismelor profesionale naționale CECCAR, CAFR, CCFR și UNPIR. Prin intermediul lor, oferă servicii de audit financiar, analiză financiară corporativă, consultanță fiscală, întocmirea dosarului prețurilor de transfer, servicii de contabilitate, salarizare, resurse umane, insolvență, auditarea fondurilor nerambursabile și due diligence de achiziții.