Locuitorii din Istanbul care nu au un loc de muncă vor putea să utilizeze gratuit sistemul de transport public – o măsură destinată să-i ajute să-şi găsească un job.
Istanbulul, o metropolă cu 16 milioane de locuitori, este primul mare oraş care încearcă o astfel de politică. Măsuri similare au fost lansate în oraşe mai mici precum Budapesta (Ungaria), Birmingham (Anglia) şi Sevilla (Spania).
Programul din Istanbul este neobişnuit de mare. El va fi disponibil tuturor celor care caută un job şi sunt înregistraţi la oficiile municipale de şomaj, un grup care număra 237.893 de persoane, în 2023. Fiecare persoană eligibilă va beneficia de 96 de călătorii gratuite timp de trei luni, cu maximum patru călătorii pe zi, via o aplicaţie sau un cod QR.
- Împotriva curentului: germanii de la Schieffer investesc într-o fabrică de componente auto în România
- Genesis Property are un nou Chief Operating Officer
- Cristina Lovin și Simona Stancu, primul cuplu feminin de arbitri care reprezintă România la un campionat mondial masculin de handbal
Iniţiativa vine într-un moment în care costurile cu transportul în Istanbul au crescut exploziv. Costurile unei singure călătorii în sistemul public de transport s-a majorat de aproape cinci ori în ultimii cinci ani, pe măsură ce Turcia a cunoscut mai multe crize monetare şi o inflaţie accelerată. În iulie, rata şomajului se situa la 8,8 la sută. Dacă sunt luaţi în calcul angajaţii part-time sau lucrătorii sezonieri, rata generală a şomajului a atins 27,2 la sută, la finele lunii iulie.
„În special după Covid, subiectul accesibilităţii transportului a devenit un subiect important la nivel global. Autorităţile locale caută modalităţi prin care să sprijine persoanele care se confruntă cu situaţii economice dificile, pe fondul crizelor economice”, spune Kaan Yildizgoz, fost director la Asociaţia Internaţională pentru Transport Public (Bruxelles) şi care anterior a supervizat sistemul de metrou din Istanbul.
Subvenţionarea călătoriilor pentru cei care caută un loc de muncă este una dintre modalităţile prin care oraşele încearcă să facă transportul mai accesibil. Unele oraşe, precum Luxemburg şi Tallinn (Estonia) au făcut transportul public gratuit pentru toţi, însă rezultatele sunt mixte. În multe alte oraşe, transportul este gratuit pentru studenţi şi săraci.
Studiile efectuate în Marea Britanie arată că tarifele cu transportul contează pentru cei care încearcă să reintre pe piaţa muncii. Potrivit unui studiu din 2019 al grupului Urban Transport, 77 la sută dintre cei care căutau un job în oraşele din jurul Londrei nu au acces la un automobil sau motocicletă. Un sfert declară că în căutarea unui loc de muncă au fost afectaţi de costurile cu transportul.
Totuşi, studiile au ajuns la concluzii diferite cu privire la modul în care politici precum cele din Istanbul pot afecta ocuparea forţei de muncă. Chiar dacă „majoritatea dovezilor sugerează o corelaţie pozitivă” între politicile de transport şi ocupare, studiile existente „nu sunt clare şi deseori arată rezultate mixte”, arată cercetătorii de la Institutul pentru studii în transport de la Universitatea din Leeds, care au analizat aproape 100 astfel de studii.