Simona Fuchilă (Emerson): “Avem o plajă largă de oportunități: peste 1.100 de tipuri de joburi în 15 domenii de activitate, de la inginerie, IT, financiar, până la producție”

Emerson, compania americană de tehnologie, inginerie și producție, a sărbătorit, la finalul anului trecut, 15 ani de prezență în Cluj-Napoca. În acest timp, a dezvoltat o serie de 11 startup-uri de producție, două centre de afaceri care susțin ambele platforme de afaceri Emerson la nivel european și global, un hub de inginerie și patru centre de servicii HR, IT, logistică și financiar. Nu în ultimul rând, cu peste 3.000 de angajați, Emerson este unul dintre cei mai importanți angajatori la nivel local și regional.

Simona Fuchilă lucrează de peste două decenii în managementul resurselor umane. În 2006, a devenit manager de resurse umane la Emerson, iar din 2011 este directorul de resurse umane al companiei.

AngajatorulMeu.ro: Multe companii și-au redus activitatea, de la începutul crizei sanitare, iar altele au fost nevoite să găsească rapid soluții pentru a supraviețui. Care a fost impactul pandemiei asupra departamentului pe care îl conduceți?

SIMONA FUCHILĂ: Deși la început cea mai mare provocare a fost teama de necunoscut și incertitudinea evoluției Covid-19, noi am făcut parte din categoria celor care s-au adaptat rapid la schimbare și am și continuat să creștem. Aveam deja implementat un program de Work from Home în companie pentru majoritatea angajaților, așa că am reușit din a doua zi de stare de urgență să lucrăm de acasă.

Pentru Emerson Cluj, 2021 a fost și un an al realizărilor, în care am sărbătorit 15 ani de la înființarea companiei în Cluj, am depășit 3.000 de angajați, am deschis două zone noi de producție, am relocat cu succes fabrica Appleton într-o locație mai mare, în afara Clujului, întregul nostru campus este acum alimentat 100 la sută cu energie verde, am finanțat modernizarea completă a două laboratoare de automatizări industriale la Universitatea Babeș-Bolyai, la Facultatea de Chimie și Inginerie Chimică, respectiv Facultatea de Automatizări și Calculatoare din cadrul Universității Tehnice Cluj-Napoca (UTCN). Nu în ultimul rând, am lansat împreună cu UTCN un program de Master nou în managementul proiectelor tehnice.

Fiind o companie cu activitate diversă și complexă, avem un sistem intern foarte bun de dezvoltare a competențelor tehnice, dar și a altor competențe critice, precum comunicare, managementul timpului, reziliență și leadership. 

Cum arată acum agenda dvs. zilnică, în comparație cu cea din vremurile “obișnuite”?

“A apărut în invitația ședințelor un link la Teams sau Webex”. 🙂 Întâlnirile sunt aproximativ cu aceleași persoane, doar că acum sunt online, fie de la birou sau de acasă. Astfel, a crescut numărul de ore în fața calculatorului, ceea ce înseamnă pentru mine și mai puțină mișcare în timpul orelor de muncă și, inevitabil, oboseală digitală. Am realizat cât de important este și cât de mult îmi lipsește contactul uman adus de o ședință față în față, fără mască, sau să te bucuri de o poveste neplanificată la cafea cu un coleg.

Cât de dificil este să găsiți angajații potriviți, în domeniul în care activează compania dvs.? Care sunt metodele prin care încercați să atrageți specialiști în companie și ce faceți ca să-i păstrați pe cei mai valoroși?

Recrutăm pe anumite roluri unde găsim profiluri foarte bune și cu experiență relevantă pe piață, dar și profiluri pe care nu le găsim atât de ușor cum ne dorim. Avem o plajă foarte largă de oportunități: peste 1.100 de tipuri de joburi în 15 domenii de activitate, de la inginerie, IT, financiar, până la producție. Când selectăm o persoană pentru un post, ne uităm la modul în care candidatul își poate folosi punctele forte în jobul pe care îl oferim.

Când reușim acest match, avem o rată mare de succes cu noul angajat, iar acesta are mediul propice să performeze și să rămână o perioadă îndelungată în companie. Apoi, din momentul în care se alătură companiei, managerii noștri se ocupă intens de dezvoltarea oamenilor din echipă și îi implică în proiecte interesante și provocatoare, sau adaugă task-uri noi, care îi dezvoltă mai departe. Fiind o companie cu activitate diversă și complexă, avem un sistem intern foarte bun de dezvoltare a competențelor tehnice, dar și a altor competențe critice, precum comunicare, managementul timpului, reziliență și leadership. 

Cum ar arăta un “portret-robot” al candidatului pe care vi l-ați dori? În procesul de angajare, sunt mai importante calitățile sale tehnice sau cele interpersonale?

Candidatul ideal trebuie să fie dornic să învețe și să se dezvolte și să aibă cunoștințe (fie dobândite în școală, fie din experiența în muncă) în domeniul în care își dorește să lucreze. Fiind o companie de tehnologie, ambele sunt importante. Dacă în majoritatea cazurilor partea tehnică se poate învăța în câteva luni, calitățile interpersonale sunt mai greu de dezvoltat și presupun un efort mai mare din partea celui care vrea să le dezvolte, dar și a managerului său.

Ce pot face candidații pentru a-și spori vizibilitatea și pentru a fi remarcați de recrutori, mai ales în perioada aceasta specială?

Primul pas este să-și definească foarte clar obiectivele și ce vor să găsească la următorul job, ce e important pentru ei și care sunt punctele lor tari. Apoi, să se asigure că au un CV sau o pagină de LinkedIn actualizată și să aplice la pozițiile de care sunt interesați, cu un mesaj personalizat despre ei și despre rolul pentru care vor să aplice. Când faci research despre o companie, e foarte important să verifici dacă valorile personale sunt similare cu cele ale companiei pentru care aplici și dacă scopul companiei e aliniat la ce îți dorești să realizezi.

În ce fel s-a schimbat strategia de promovare a brandului de angajator pentru Emerson, în această perioadă? 

Compania Emerson a fost activă în comunitatea locală încă din 2006, de când am început activitatea la Cluj. În această perioadă, ne-am concentrat mai mult pe consolidarea relațiilor cu mediul academic, am analizat cu atenție toate inițiativele de Employer Branding la care am participat în trecut, ne-am adaptat rapid la evenimente online sau hibrid și am fost mult mai prezenți online.

Acum câțiva ani, vorbeam rar despre toate acțiunile frumoase pe care le-am dezvoltat, iar acum pagina noastră de LinkedIn este principalul canal de comunicare externă. Aici postăm frecvent toate noutățile și proiectele noastre. Faptul că nu comunicam atât de des cu exteriorul despre toate lucrurile interesante pe care le făceam ne-a determinat să investim într-o echipă de specialiști în comunicare și employer branding, care ne-a ajutat să fim mult mai atenți la modul în care dorim să ne promovăm, unde și, mai ales, care sunt parteneriatele strategice pe care să le creăm sau să le consolidăm.

Analizând ce s-a întâmplat în ultimii doi ani, am realizat cât de important este și cât de mult ne lipsește contactul uman adus de o ședință față în față, fără mască, sau să te bucuri de o poveste neplanificată la cafea cu un coleg.

Dacă ar fi să oferiți un sfat unui tânăr aflat la început de carieră, cum ar suna? Ce l-ați sfătui pentru a evita plafonarea și pentru a face alegerile potrivite în viața profesională? Ce le spuneți celor care își doresc creșteri în carieră rapide, spectaculoase?

Să nu se oprească până nu își găsesc vocația.

În cursul unor interviuri pe care le-am avut pentru diverse poziții, am întâlnit candidați care au candidat la o anumită facultate fiind influențați de părinți sau prieteni. Unii au descoperit că le place domeniul respectiv, alții fie s-au reorientat, fie au aplicat la o altă facultate unde au simțit că își folosesc mai bine punctele forte sau au folosit o parte din cunoștințele de la facultate și au învățat singuri un domeniu nișat, care îi pasiona.

Am o admirație deosebită pentru candidații care caută să facă ce le aduce satisfacție, chiar dacă e nevoie de câțiva ani buni să-și descopere vocația. Eu, personal, dar și alți colegi de la mine din echipă, am terminat o facultate care nu are foarte mare legătură cu domeniul în care lucrăm în prezent, dar ne place foarte mult ce facem.

Creșterile spectaculoase/ rapide în carieră, dacă nu sunt susținute de cunoștințe și experiențe pe măsură, pot să le facă mai mult un deserviciu.

Cât de importantă este piața românească pentru Emerson? Care sunt planurile companiei în România, pe termen scurt, mediu și lung?

În ceea ce privește produsele și serviciile pe care le avem în portofoliu, piața românească are încă un potențial puternic. Avem deja proiecte interesante cu OMV Petrom, cu câteva hidrocentrale din România și cu un mare lanț de supermarket-uri, pe partea de soluții de refrigerare industrială. Din punct de vedere al pieței muncii, Emerson a investit mereu în programe de dezvoltare sau în formarea elevilor și studenților. Gândindu-ne la viitor, ne dorim să susținem dezvoltarea comunității în care activăm prin a ne desfășura în continuare activitatea cu integritate și a sprijini diverse comunități care au nevoie de ajutor.

Care sunt principalele lecții pe care le-ați învățat în ultimii doi ani?

Analizând ce s-a întâmplat în ultimii doi ani, am realizat cât de important este și cât de mult ne lipsește contactul uman adus de o ședință față în față, fără mască, sau să te bucuri de o poveste neplanificată la cafea cu un coleg, 🙂 chiar dacă anumite ședințe sunt mai rapide și mai comode online. Avem acum posibilitatea să participăm la conferințe sau traininguri fără să călătorim, iar astfel salvăm timp și energie.

Importanța echipei și a relațiilor care se dezvoltă în echipă, lucru ce a fost îngreunat de schimbările aduse de pandemie, în special în ceea ce privește integrarea noilor angajați, care a fost puțin mai dificilă și a fost nevoie de un efort mai mare și de empatie din partea managerilor. Perseverența – în 2021 am avut în lucru un proiect dificil, la un moment dat parcă toate ușile se închideau. În loc să renunțăm, am căutat soluții diferite de abordare, iar la finalul anului am declarat proiectul un succes.

Care sunt așteptările pentru 2022, în ceea ce privește profesia dvs., în general, și departamentul pe care îl conduceți, în mod special?

Pentru mine este o preocupare continuă și importantă să avem un new way of working eficient pentru organizația noastră diversă. O altă preocupare majoră este partea de digitalizare, prin care să îmbunătățim și să completăm performanța sistemelor nostre de business, respectiv să susținem procesele decizionale prin analize și modele predictive de date.  

Articolul anterior

Compania care a trecut la programul de lucru de 4 zile pe săptămână. Acum 25 de ani

Articolul următor

Schimbări în conducerea Wavemaker: Mihaela Antonescu devine noul CEO al agenției de media, conținut și tehnologie

Articole din aceeași categorie
Total
2
Share