41 la sută dintre bugetele de CSR ale companiilor din România au stagnat în 2020, arată a opta ediție a studiului Dinamica și Perspectiva Domeniului CSR din România, realizat de Valoria și CSRMedia.ro.
Studiul este o analiză comparativă a evoluției conceptului de responsabilitate socială corporativă și se adresează specialiștilor de CSR, dar mai ales managerilor și directorilor executivi care își doresc să înțeleagă evoluția acestui domeniu.
În 2020, 79 la sută dintre companiile respondente, față de 62 la sută anul trecut, definesc responsabilitatea socială ca strategie sustenabilă de business. Rezultatele cercetării de anul acesta consemnează creșteri semnificative și la implicarea în comunitate (+9pp), filantropie (+9pp), managementul responsabil al lanțului de furnizori (+8pp). Singura scădere, de altfel marginală, este la etica în afaceri (-1pp).
Credem că te-ar interesa și: Spune-mi ce ai făcut de COVID-19, ca să-ți spun ce fel de angajator ești
52 la sută dintre companii, față de 40 la sută în 2019, se implică în CSR deoarece asta le aduce recunoaștere și vizibilitate. Deși mai puține companii se implică în CSR deoarece facilitează dezvoltarea brandului de angajator (-7pp), sunt mai multe cele care afirmă că valoarea financiară a companiei crește (+6pp) sau că face parte din strategia lor de sustenabilitate (+1pp).
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
Răspunsurile arată că procentul companiilor care au o strategie de CSR locală scade cu -13pp. Creșterea cea mai mare o au, și în 2020, companiile care au primit strategia de CSR de la firma-mamă. Acest mecanism este, de altfel, principalul mod de proliferare a domeniului de CSR în România. 48 la sută dintre companii, față de 41 la sută în 2019, implementează o strategie de CSR primită de la grup/ firma-mamă.
Procentajul companiilor care nu au un proces intern/ extern pentru identificarea temelor relevante pentru companie, în domeniul CSR, dar lucrează la asta, este în creștere cu +9pp. Acest rezultat denotă în continuare o maturizare a abordării domeniului CSR de către companii.
Per total, față de anul trecut, numărul companiilor ce urmăresc impactul CSR crește cu +4pp. Raportarea în conformitate cu standardele internaționale înregistrează o scădere de -13pp, cea după sisteme de evaluare proprii crește cu +1pp, iar cea bazată pe evaluări oferite de parteneri scade cu -2pp. 44 la sută dintre companiile respondente, față de 26 la sută în 2019, folosesc sisteme de evaluare proprii pentru a urmări impactul activităților de CSR.
Peste 94 la sută dintre companii colaborează și anul acesta cu ONG-uri pentru implementarea proiectelor de CSR. A crescut cu 3pp numărul celor care au o colaborare cu autoritățile centrale/ locale și cu 4pp cel al firmelor care colaborează cu instituții de învățământ. 39 la sută dintre companii, în 2020 vs. 26 la sută în 2019 colaborează cu instituții ce oferă servicii medicale și de îngrijire pentru implementarea proiectelor de CSR.
Bugetele de CSR care cresc semnificativ, cu 20-30 la sută, sunt mai puține cu 4pp în 2020 față de 2019, dar nu sunt singurele care scad. A scăzut cu 15pp numărul companiilor care spun că bugetele lor de CSR sunt mai mari cu 10-20 la sută, și cu 10pp cel al companiilor cu bugete mai mari cu 5-10 la sută în acest an. 41 la sută dintre companii, față de 24 la sută în 2019, spun că bugetul de CSR a stagnat în 2020. 84 la sută dintre companii comunică despre proiectele lor de CSR în social media (stagnare), 73 la sută prin comunicate de presă (-11pp față de 2019), iar 81 la sută prin website-ul companiei (+15pp).
În afară de patru sectoare cu creștere – sănătate, sport, antreprenoriat și educație -, celelalte au scăzut sau au stagnat în 2019. Creșterea de 13pp aduce sectorul de sănătate pe locul al doilea, iar educația (+1pp) rămâne lider. Sectorul social (-4pp) trece pe locul al treilea, iar mediul (-5pp) coboară pe locul al patrulea. 73 la sută dintre companii în 2019, față de 55 la sută anterior (+13pp), au vizat domeniul sănătății pentru intervenție și sprijin, și numai 18 vs. 44 la sută (+4pp) antreprenoriatul.

La cele opt ediții ale studiului, echipa Valoria a răspuns invitației de a sprijini realizarea acestui studiu de referință în domeniul CSR. „Prin implicarea în astfel de proiecte, Valoria își demonstrează misiunea de a transforma potențialul oamenilor în valoare, iar această implicare are la bază valorile companiei: competență, inovație, pasiune, încredere. Prin serviciile de consultanță, training, executive coaching și studii de piață, Valoria sprijină performanța și excelența în mediul de business. Echipa de experți a companiei este alcătuită din profesori universitari și specialiști cu peste 20 de ani de experiență în business, iar mixul echilibrat dintre cercetarea fundamentală și experiență practică face diferența”, declară Elena Badea, Managing Partner Valoria.