Pacienții români au încredere în farmacişti şi în informațiile oferite de ei, sunt foarte mulțumiți de serviciile primite în farmaciile comunitare şi își doresc servicii noi, arată studiul „Servicii farmaceutice în România. Realități şi provocări post-pandemice”, realizat de Centrul de Cercetări în Economie Comportamentală Aplicată al Universității din Bucureşti, pentru Asociația Distribuitorilor şi Retailerilor Farmaceutici din România (ADRFR) și Colegiul Farmaciştilor din România (CFR).
Gradul de încredere în farmacist şi în informaţiile oferite de el se află la un nivel foarte ridicat, iar interacţiunea cu acesta este percepută de majoritatea respondenţilor drept una de calitate. Pacienţii sunt familiarizaţi cu serviciile de eliberare a medicamentelor şi de informare asupra modului de administrare a medicaţiei şi îşi doresc noi servicii utile în farmacii, precum testarea pentru afecţiuni cardiovasculare (23 la sută dintre respondenţi), testarea rapidă pentru depistarea unor infecţii ca SARS-COV-2, gripa sezonieră sau hepatita B şi C (15 la sută) și determinarea glicemiei (12 la sută).
Studiul prezintă și rezultate ce arată încrederea şi disponibilitatea pacienţilor de a accesa noi servicii de consiliere oferite în farmacii – consiliere periodică avansată în cazul polimedicaţiei (69 la sută dintre respondenţi consideră acest serviciu la fel de sigur ca în cabinetul unui medic) sau consiliere la distanţă despre posibilele interacţiuni dintre medicaţia utilizată şi alte medicamente ori alimente (70 la sută dintre pacienți consideră acest serviciu la fel de sigur ca în cabinetul unui medic). 64 la sută dintre românii din mediul urban consideră vaccinarea anti-gripală în farmacie la fel de sigură ca în cabinetul unui medic.
Încrederea pacienţilor în serviciile oferite în farmacii este un factor important ce validează intenţia de introducere a unor noi servicii, potrivit studiului. Încrederea pacienţilor în consilierea primită de la farmacist susţine posibilitatea de a primi vaccinul în farmacie şi oferă o alternativă viabilă la vaccinarea în cabinetul unui medic.
„Rezultatele studiului ne arată două elemente-cheie aie percepţiei pacienţilor faţă de farmacii: încrederea în competenţele farmaciilor de a oferi servicii noi şi satisfacţia pacienţilor faţă de informaţiile primite. Aceste concluzii ne confirmă că dezvoltarea serviciilor farmaceutice reprezintă un pilon pentru sistemul de sănătate publică o prioritate generală pentru creşterea rolului farmaciei comunitare în asigurarea serviciilor medicale”, declară lulian Trandafir, preşedintele Asociaţiei Distribuitorilor și Retailerilor Farmaceutici din România (ADRFR).
„Farmaciştii sunt parte integrantă din sistemul de sănătate şi pot contribui mai mult la sănătatea publică prin dezvoltarea serviciilor farmaceutice. Interacţiunea pacient-farmacist este percepută ca fiind valoroasă. Politeţea, interesul arătat, disponibilitatea şi respectul sunt evaluate pozitiv de majoritatea respondenţilor. Este momentul oportun să valorificăm potenţialui profesiei de farmacist, prin întărirea rolului şi contribuţiei pe care o poate avea în sistemul de sănătate, prin dezvoltarea serviciilor farmaceutice pe care le poate presta pentru populaţie”, afirmă preşedintele Colegiului Farmaciştilor, prof.univ.dr. Dumitru Lupuliasa.
Potrivit studiului, satisfacţia faţă de serviciile primite în farmacii este determinată de caracteristicile farmaciei, atitudinea farmacistului, timpul acordat pacientului, claritatea cu care a fost prezentată informaţia, costul medicamentelor şi disponibilitatea lor conform nevoilor populaţiei. Încrederea pacienţilor în serviciile oferite de farmacişti şi accesibilitatea farmaciei comunitare reprezintă factori importanţi ce influenţează pozitiv intenţia de adopţie a noilor servicii în farmacii.
Acest studiu este parte din efortul de repoziţionare a profesiei de farmacist şi de dezvoltare a serviciilor farmaceutice, prin întărirea rolului şi contribuţiei farmacistului şi farmaciei în sistemul de sănătate. Cercetarea a investigat percepţia asupra încrederii în farmacişti, cunoaşterea serviciilor existente în farmacii şi interesul faţă de noi servicii.
Înființată în 2003, Asociaţia Distribuitorilor și Retailerilor Farmaceutici din România reprezintă peste 50 la sută din piaţa de distribuție şi retail farmaceutic autohton. Din iulie 2012, este membru cu drepturi depline al GIRP (Asociația Europeană a Distribuitorilor Farmaceutici), iar din 2019 este membru al EFPC (Federaţia Europeană a Lanţurilor de Farmacii). Colegiul Farmaciştilor din Romănia a fost infiinţat prin Legea nr. 81 din 9 mai 1997 și este un „organism profesional, apolitic, fără scop lucrativ, de drept public, cu responsabilități delegate de autoritatea de stat, în domeniul autorizării, controlului şi supravegherii profesiei de farmacist ca profesie liberală, de practică publică autorizată”. Reprezintă peste 20.000 de membri, farmacişti care işi exercită profesia pe teritoriul Romăniei, și este membru al unor prestigioase organizații naţionale și internaţionale, precum Grupul Farmaceutic al Uniunii Europene – PGEU.