Conform unui studiu realizat de compania de cercetare de piață Ipsos, pentru lanțul de farmacii Professional Farmaline, trei din patru clienți ai farmaciilor fizice, cu vârsta între 25 și 55 ani, din mediul urban, au cumpărat produse și din farmacii online, în ultimul an și jumătate.
Cea mai mare parte a respondenților a avut o primă experiență de cumpărare online în ultimele șase luni. O treime dintre clienții farmaciilor online estimează o creștere a frecvenței comenzilor lor în următoarele șase luni.
Din datele studiului, un cumpărător care a optat pentru o farmacie online a făcut, în medie, nouă comenzi. Cele mai multe au fost plasate de la debutul pandemiei. Cele mai populare categorii de produse pe care românii le-au cumpărat dintr-o farmacie online, în ultimele trei luni, au fost: suplimente alimentare (precum vitamine, minerale, produse naturiste sau ceaiuri), produse de îngrijire a pielii și corpului, medicamente ce pot fi eliberate fără prescripție medicală sau produse pentru îngrijirea copilului.
Principalele motive pentru care românii aleg să cumpere medicamente sau alte produse dintr-o farmacie online sunt prețul mai avantajos, faptul că pot face comenzi oricând doresc, fără a fi condiționați de un program de lucru, ofertele promoționale și livrarea produselor acasă.
Românii care nu au comandat niciodată dintr-o farmacie online au invocat cel mai des motive precum costul de livrare la domiciliu, lipsa posibilității de a cere sfatul sau de a discuta cu un farmacist și faptul că timpul de livrare a produselor este prea mare. Trei din patru respondenți și-ar dori să poată contacta de la distanță un farmacist pentru consiliere în cazul unei probleme de sănătate minore.
Ultima dată când au cumpărat dintr-o farmacie, 88 la sută dintre respondenți au planificat procesul de cumpărare și au știut ce produse vor să cumpere, în timp ce 12 la sută nu știau ce produse vor cumpăra în final.
Cele mai apreciate facilități oferite de farmaciile online sunt descrierea detaliată și clară a produselor, afișarea stocurilor din farmaciile fizice și posibilitatea de rezervare pe website a produselor pentru ridicare personală ulterioară.
Peste două treimi dintre clienții farmaciilor online sunt femei
68 la sută dintre clienții farmaciilor online sunt femei, 80 la sută au studii superioare, iar 56 la sută au un venit personal de peste 3.100 lei. Categoria de vârstă care optează cel mai des pentru cumpărături în farmaciile online este 35-39 ani (20 la sută dintre respondenți), urmată de cele între 30-34 ani și 50-55, fiecare cu 19 la sută din total. În topul celor mai active regiuni din țară la categoria cumpărături online din farmacii se află regiunea București-Ilfov (22 la sută), regiunile nord-est și sud-est (14 la sută), sud (12 la sută) și nord-vest (11 la sută).
Studiul a fost realizat pe 500 de cumpărători din farmacii cu vârsta între 25 și 55 ani, eșantion reprezentativ urban. Interviurile online s-au desfășurat între 12 și 19 octombrie.
DESPRE PROFESSIONAL FARMALINE
Lanțul de farmacii Professional Farmaline numără 25 de farmacii și oficine locale, în Prahova, Brașov și Dâmbovița. În 2017, a lansat farmacia online Pfarma.ro, desemnată câștigătoarea categoriei “Farmacie” la GPeC – Gala Premiilor eCommerce 2021.