În 2021, 68 la sută dintre companii definesc responsabilitatea socială ca implicare în comunitate, 62 la sută ca etică în afaceri, iar 54 la sută ca strategie sustenabilă de business, arată a opta ediție a studiului Dinamica și Perspectiva Domeniului CSR din România, lansat de Valoria și CSRMedia.ro.
Deși, la fel ca anul trecut, cele mai multe companii se implică în CSR deoarece face parte din strategia lor de relații publice (55 la sută), sunt mai multe cele care spun că sunt conduse în acest sens prin politica firmei (+5pp) și cele care spun că acționarii cer această implicare (+4pp).
Răspunsurile arată că procentul companiilor care au o strategie de CSR locală crește cu 14pp. 50 la sută dintre companii, față de 36 la sută anul trecut, au o strategie locală de CSR pe care o implementează. În 2020, procentul companiilor care au primit strategia de CSR de la firma-mamă scade de la 48 la 40 la sută. Numărul companiilor care nu au o strategie de CSR scade cu 6pp.
În 2021, 78 la sută dintre companii, față de 68 la sută în 2020, au un proces intern/ extern pe care îl aplică pentru identificarea temelor relevante pentru CSR. Procentul companiilor care nu au un proces intern/ extern pentru identificarea temelor relevante pentru companie în domeniul CSR, dar lucrează la asta, scade de la 19 la 13 la sută. Acest rezultat denotă în continuare o maturizare a abordării domeniului CSR.
Față de anul trecut, numărul companiilor care urmăresc impactul CSR crește cu 11pp. Raportarea în conformitate cu standardele internaționale înregistrează o creștere de 18pp, cea după sisteme de evaluare proprii scade cu 5pp, iar cea bazată pe evaluări oferite de parteneri scade cu 2pp. În 2021, 45 la sută dintre companiile respondente, față de 27 la sută în 2020, au o raportare după standarde internaționale prin care urmăresc impactul activităților de CSR.
Bugetele de CSR care au crescut cu 20-30 la sută sunt mai multe cu 15pp în 2021 față de 2020. Și nu sunt singurele care cresc. Vedem o creștere cu 19pp a companiilor care spun că bugetele lor de CSR sunt mai mari cu 10-20 la sută și o creștere de 7pp a celor care sunt mai mari cu 5-10 la sută.
Bugetele de CSR cu valori mai mari de 10.000 de euro sunt în creștere de la 57 la 89 la sută în 2021. Creșterea procentuală cea mai mare o vedem la companiile cu un buget între 200.000-500.000 euro (+14pp). Mai mult, vedem o creștere de 13pp a numărului companiilor cu bugete de CSR de peste 500.000 euro. 51 la sută dintre companii derulează proiecte cu valoare medie de 10.000-50.000 euro în 2021. Numai opt la sută spun că valoarea medie a proiectelor lor trece de 100,000 euro (-4pp).
16 este numărul mediu de proiecte de CSR derulate de companiile respondente în 2020. Totuși, 41 la sută dintre companii, +31pp față de anul anterior, derulează 11-20 de proiecte pe an. Cele mai multe companii, 41 la sută în 2020 vs. 10 la sută în 2019, au derulat 11-20 de proiecte de CSR pe parcursul anului. Pe de altă parte, 25 la sută (-15pp) au implementat 1-5 proiecte, iar 16 la sută (-19pp) au implementat 6-10 de proiecte, anul trecut. Trei la sută dintre companii au derulat peste 51 de proiecte de CSR în 2020.
Pe primul loc rămân companiile care derulează proiecte la nivel național (68 la sută în 2020 vs. 70 la sută în 2019). Cele care fac proiecte de CSR la nivel regional trec pe locul al doilea (+10pp), iar cele care derulează proiecte la nivelul local trec pe locul al treilea, cu o scădere de -29pp. Cea mai mare creștere, de 27pp, apare la companiile care derulează proiecte la nivelul tuturor comunităților în care activează.
Rezultat al parteneriatului dintre Valoria și CSRMedia.ro, studiul Dinamica și Perspectiva Domeniului CSR din România este o analiză comparativă a evoluției conceptului de responsabilitate socială corporativă și se adresează specialiștilor de CSR, dar mai ales managerilor și directorilor executivi care își doresc să înțeleagă evoluția acestui domeniu.

DESPRE VALORIA
Este o companie de consultanță, training, și executive coaching. Prin serviciile sale, ajută antreprenorii să-și dezvolte afacerile și să facă succesul concret și predictibil. “Companiile apelează la noi pentru consultanță de management, de marketing, de resurse umane și vânzări. Răspundem des solicitărilor de a face training sau coaching echipelor de conducere. Competența, încrederea, inovația și pasiunea sunt valorile pe care le susținem prin tot ceea ce facem. Construim parteneriate și colaborări pe termen lung, deoarece oferim rezultate garantate și cea mai bună calitate, la prețul corect”, spune Elena Badea, Managing Partner la Valoria. În 2021, Valoria a fost nominalizată de publicația Daily Finance în Top 20 companii de Management Consulting din București.