Viața în economia lui “nu mă atinge”

În perioada post-pandemie, economia va fi modelată de noi obiceiuri și reglementări din cauza distanțării sociale impuse și restricțiilor de călătorie și igienă. Vom mânca diferit, lucra diferit, face cumpărături și sport diferit, ne vom îngriji de sănătate diferit, socializa și petrece timpul liber diferit. Vom experimenta diferența și schimbarea într-un ritm atât de alert cum nu am făcut-o nici la apariția Internetului.

Constantin Măgdălina

Expert @ Tendințe și tehnologii emergente

Până la descoperirea unui vaccin sau la imunizarea în masă, urmează, după estimări, doi ani de cautări și emoții. Un montagne russe social, economic și emoțional, care deja produce schimbări importante.

Listez aici șapte dintre aceste tendințe, cu încrederea conștientizării lor și a pregătirii noastre pentru perioada care urmează.

1. Accentuarea izolării

Din păcate, pierderea slujbelor și distanțarea socială îi va izola pe oameni în continuare, le va genera stări de insecuritate și le va activa mecanismele de supraviețuire. Va pune presiune pe relațiile cu cei apropiați și pe sănătatea lor fizică și emoțională. Identificată drept principala categorie demografică expusă riscului în timpul pandemiei, generația seniorilor va fi în continuare izolată. Pe acest fond va crește cererea serviciilor de terapie și coaching, însoțirea cu un animal de companie, achiziția jocurilor și utilizarea instrumentelor de socializare online.

2. Neîncrederea în igiena semenilor și a produselor

Precauție este cuvântul emblemă pentru perioada actuală și cea post-pandemie. Companiile vor formaliza verificarea stării de sănătate a angajaților și interacțiunile dintre ei. În anumite contexte, este posibilă apariția cerinței de prezentare a unui cazier medical specific. Se schimbă protocolul de interacțiune socială. În acest context, este probabilă apariția unor noi modele de ambalaje și preferința pentru produse cu o bază științifică vs. cele “naturale”. Va crește cererea de livrări la domiciliu pentru categorii extinse de produse.

3. Mobilitate limitată

Altădată folosite ca tehnici de evadare din cotidian, calătoriile și turismul au devenit acum surse de multiple riscuri. Riscul de a te contamina prin inevitabilul contact cu ceilalți pasageri sau turiști, riscul de a rămâne într-o țară străină și de nu te mai putea întoarce acasă, din cauza restricțiilor de călătorie impuse. Pe acest fond în perioada post-pandemie, în turismul internațional, city break-urile se vor diminua și vor crește sejururile pe o perioadă mai lungă. Va crește, în schimb, turismul local – vacanța de lucru la țară va deveni un lux râvnit de citadini.

4. “Convertirea” mesei din sufragerie în birou

Cuvântul ”acasă” începe să-și nuanțeze semantica. Cel mai probabil, va însemna și amenajarea și adaptarea spațiului de locuit la funcționalitatea unui spațiu de birou. E de așteptat ca cele mai multe companii aflate în deficit de lichiditate să-și reducă spațiile de birouri și infrastructura fizică. În schimb, este de așteptat ca angajații să facă achiziții de echipamente și aparatură audio/ video pentru acomodarea vieții profesionale la cea personală. Politicile și protocoalele de securitate vor trebui adaptate la telemuncă.

5. Creșterea tensiunii și conflictului

Operarea în condiții de supraviețuire poate scoate la suprafață conflicte latente între angajați și între ei și companii. Fie unii, fie ceilalți, este posibil să încalce înțelegeri contractuale, reglementări sau politici interne. Forța majoră este în topul căutărilor pe Google trends și e de așteptat să apară confruntări de natură legală, care să oblige avocații să schimbe macazul practicării profesiei spre modulul digital. Tot mai multe instrumente digitale de automatizare vor fi adoptate de casele de avocatură.

6. Reconversie fără precedent

Tot mai mulți angajați vor fi nevoiți să facă o schimbare de carieră, deoarece orientarea către concurență nu este o opțiune, industrii întregi fiind în colaps pentru o vreme. Reconversia profesională și training-urile online vor cunoaște, pe termen mediu și lung, o cerere explozivă. Pentru suplimentarea securității financiare a familiilor, va urma o creștere a numărului de inițiative antreprenoriale de subzistență. Ambele situații – reconversia și experimentarea cu antreprenoriatul – vor aduce o experiență valoroasă celor implicați pentru momentul când economia își va reveni.

7. Identitate dincolo de serviciu

Pentru mulți oameni, ocupația pe care o practică este o componentă importantă din cine sunt ei. Numai că amestecul aproape indistict al slujbei cu viața privată poate schimba această perspectivă autoreferențială. Abia acum mulți dintre colegi ajung să se cunoască mai bine când sunt în meeting room din propriul dormitor. Înainte de pandemie, un element de afirmare identitară în spațiul public, era moda vestimentară, acum comunicarea video în mediul digital înlocuiește parțial acest element. Utilizatorii Zoom își accesorizează și personalizează livestream room-ul.

În concluzie

Prin digitalizarea accelerată, viața în realitatea fizică va fi completată de cea în spațiul virtual. Participarea la evenimente precum ceremonii sau ritualuri va cunoaște și un alt tip de prezență. Mobilizarea comunității pentru ajutorarea seniorilor și a celor cu nevoi speciale va deveni expresia simțului civic elementar. E multă schimbare, am spune prea multă. De multe ori necesară, de puține ori dorită, schimbarea va aduce o suită de transformări sociale. Magnitudinea acestora nu putem încă s-o măsurăm. Ne-am resetat pentru a funcționa într-o nouă realitate.

DESPRE CONSTANTIN MĂGDĂLINA

Are o experienţă profesională de zece ani, timp în care a lucrat la companii multinaţionale, în ţară şi în străinătate. Are un Master în Marketing şi Comunicare la Academia de Studii Economice Bucureşti și un Executive Master of Business and Administration la Tiffin University, SUA. Este certificat Lean Six Sigma şi ITIL (IT Information Library), ceea ce-i facilitează o bună înţelegere a proceselor şi transformărilor din organizaţii. Certificarea obţinută de la Chartered Institute of Marketing îi completează expertiza de business. În cei peste patru ani de activitate într-o companie din Big 4, a iniţiat şi coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din România. Printre ele se află previziunile economice de creştere ale firmelor în 2013-2016, managementul cunoştinţelor, experienţa de cumpărare în era consumatorilor digitali, social media și mediul de afaceri românesc, utilizarea dispozitivelor mobile în România. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovaţie, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitală, tendinţe şi tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente şi conferinţe de business.

Articolul anterior

Menținerea interacțiunii între angajați și onboarding-ul noilor colegi, principalele provocări ale departamentelor de HR, în această perioadă

Articolul următor

VIDEO. Cluj-Napoca: FSA Technologies a "construit" un echipament pentru producția de măști medicale, în doar două săptămâni de la confirmarea comenzii

Articole din aceeași categorie
Total
2
Share