Deputatul european Siegfried Mureșan a transmis astăzi o scrisoare deschisă prim-ministrului României, în legătură cu anunțul Grupului Volkswagen privind căutarea unei facilități de producție în Europa de Est.
Potrivit europarlamentarului, Consiliul de supraveghere al Grupului Volkswagen, cel mai mare producător de automobile din Europa și al doilea cel mai mare producător auto din lume, a anunțat, în urmă cu trei zile, că este în căutarea unei facilități de producție în Europa de Est.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
Decizia face parte din noul plan de atribuire a uzinelor Volkswagen. Fabricile din Emden și Hanovra (Germania) se vor axa pe producția de mașini electrice, iar producția Passat din Emden se va muta în uzina Kvasiny, Cehia. Din acest motiv, producția modelelor Škoda Karoq și Seat Ateca, în prezent în Kvasiny, trebuie mutată, din 2023, într-o altă uzină, pe care grupul vrea să o deschidă în Europa de Est. În ultimii ani, mai mulți importanți producători din industrie, precum Jaguar Land Rover, în Slovacia, Volkswagen, în Polonia, respectiv Mercedes Benz și BMW, în Ungaria, au ales să investească în regiune.
Prin scrisoarea deschisă, Siegfried Mureșan cere prim-ministrului și (încă) ministrului Economiei, Dănuț Andrușcă, să comunice public ce strategie are Guvernul pentru consolidarea pieței auto autohtone și dacă există un plan pentru a fructifica noi oportunități de investiții, precum cea făcută publică de Volkswagen. În plus, el îi întreabă care sunt atuurile pe care Guvernul le va prezenta în cazul în care concernul german va solicita informații privitoare la facilitățile ce pot fi acordate pentru a deschide noul punct de lucru în România și vrea să afle dacă au luat legătura cu Comisia Europeană, pentru a se asigura că eventualele beneficii acordate unui nou investitor nu vor încălca legislația în materie de concurență.
„Având în vedere iminența unei decizii cu privire la noua facilitate de producție pe care Grupul Volkswagen dorește să o deschidă în Europa de Est, ați avut sau planificați să aveți contacte directe, la nivelul Guvernului, cu principalii acționari ai Grupului Volkswagen? În cazul în care nu există în prezent o strategie la nivelul Guvernului, pentru atragerea de noi investitori în industria automobilelor, veți lua în considerare pregătirea unui astfel de plan strategic, care să aibă drept obiectiv relocarea facilității de producție a Grupului Volkswagen din Cehia în România?”, scrie Siegfried Mureșan.
Acesta atenționează că, din 2008, de la investiția Ford, care a achiziționat vechea uzină Automobile Craiova, marii producători auto au ocolit România și au preferat țările vecine. „Prezența a două mari fabrici de automobile ar fi trebuit să fie un atu puternic pentru potențialii noi investitori în industrie. Cu toate acestea, dezvoltarea lentă a infrastructurii și interesul scăzut al autorităților au făcut ca România să fie ocolită de noile investiții auto din regiune. Nu trebuie să ratăm și această nouă oportunitate. Un al treilea producător de automobile în România ar consolida industria de profil din țara noastră, lucru care ar reprezenta și o garanție că ceilalți doi producători auto vor rămâne pe piața autohtonă pe termen lung. O nouă uzină auto ar genera direct câteva mii de locuri de muncă în economie și, indirect, alte câteva zeci de mii de locuri de muncă, în contextul în care studiile arată că un loc de muncă în industria auto generează alte opt locuri de muncă mai departe în economie. Nu trebuie să uităm că 13 la sută din produsul intern brut al României este generat de industria auto, adică, în mare parte, din cei doi mari producători”, afirmă europarlamentarul român.