Valoria: Doar o treime dintre companii folosesc social media pentru vânzări

Conform Like & Share 2017, un studiu despre social media marketing în cadrul companiilor din România, lansat de Valoria, eficiența marketingului în cadrul rețelelor de socializare este recunoscută de 80 la sută dintre companii.

Pentru 63 la sută dintre companii, social media reprezintă un canal eficient de creare a oportunităților de vânzare, dar numai trei din zece o folosesc pentru vânzări. “Studiul Like & Share se înscrie în seria cercetărilor pe care le-am făcut în ultimii ani, pe acest subiect. Este un studiu de percepție, privind rolul pe care îl are social media marketing în companiile din România. Chiar dacă unghiurile de analiză s-au diversificat de-a lungul timpului, corelat cu dinamica social media, întrebările esențiale au rămas. Din acest studiu aflăm informații despre cele mai utilizate platforme, proporția companiilor care au o strategie de promovare pe social media, de cât timp utilizează companiile social media, cu ce frecvență, în ce scop, care sunt beneficiile și bugetele alocate sau care este rolul social media în procesul de vânzare al companiilor”, spune Elena Badea, Managing Partner Valoria, co-autoarea studiului.

Cele mai folosite platforme de social media

Social media este deja parte din mixul standard de marketing. Dacă în urmă cu patru ani, 22 la sută dintre companii își puneau întrebarea dacă să includă social media în planul lor de marketing, acum doar cinci la sută au în continuare un anumit tip de rezistență la această abordare. Mai exact, 87 la sută dintre companiile din România utilizează rețelele sociale în marketing, iar opt la sută spun că vor începe să le utilizeze în perioada următoare.

Cele mai folosite platforme pentru social media marketing în România sunt Facebook – 96 la sută, LinkedIn – 70 la sută, Youtube – 44 la sută. Conform Social Media Examiner, pe primele trei locuri la nivel global se află Facebook – 93 la sută, Twitter – 76 la sută și LinkedIn – 67 la sută. Atât Facebook, cât și LinkedIn, au procente mai mari de utilizare în companiile din România decât la nivel global. Platformele cele mai folosite de companiile din România pentru reclamele sponsorizate sunt Facebook – 81 la sută, Google – 50 la sută și LinkedIn – 14 la sută. Tot Social Media Examiner arată că, la nivel global, primele trei locuri sunt ocupate de Facebook – 87 la sută, Google – 39 la sută și Twiter – 18 la sută, urmat abia apoi de LinkedIn cu 17 la sută.

Abordarea strategică a social media marketing

Doar 25 la sută dintre respondenți spun că au o strategie privind social media marketing, la nivelul întregii companii, 51 la sută au o astel de strategie la nivelul echipei de marketing, iar patru la sută au o strategie de social media marketing numai la nivelul echipei comerciale. În continuare, două din zece companii nu au nici un fel de startegie pentru social media marketing.

Conform rezultatelor cercetării, cele mai multe companii folosesc social media marketing în România de 2-3 ani (25 la sută). La nivel global, procentajul cel mai mare este cel al companiilor care folosesc social media marketing de peste cinci ani (21 la sută). Companiile care folosesc social media marketing de mai puțin de un an este de 15 la sută în România și de 20 la sută la nivel global.

Bugete și activități de social media marketing

37 la sută dintre companiile din Romania au investit sub 1.000 de euro în promovarea prin intermediul rețelelor sociale. în ultimul an, 25 la sută au investit între 1.000 și 3.000 de euro, 11 la sută au investit între 3.000 și 5.000 de euro, în timp ce nouă la sută au investit între 5.000 și 10.000 de euro pentru același demers. Numai 13 la sută dintre respondenți au investit peste 10.000 de euro în promovarea companiilor lor prin social media, în ultimul an.

Cele mai multe companii (82 la sută) oferă follower-ilor conținut despre produsele și serviciile companiei, 66 la sută dau informații despre companie, iar 58 la sută au conținut despre campanii, promoții, vânzare directă sau indirectă. Ofertele de locuri de muncă apar pe social media la doar 41 la sută dintre companii. La nivel global, 41 la sută dintre companii măsoară randamentul investițiilor în social media, comparativ cu 59 la sută în România.

Timpul alocat și frecvența postărilor

Atât în România (59 la sută) cât și la nivel global (36 la sută), cele mai multe companii spun că alocă maximum 1-5 ore, săptămânal, pentru această activitate. Totuși, la nivel global, 21 la sută dintre companii alocă 11-20 de ore, pe când în România doar șapte la sută alocă acest buget de timp. Aceasta este a doua cea mai importantă diferență dintre cele două analize.

Rezultatele cercetării arată că 37 la sută dintre companiile din România au postări zilnice pe canalele de social media, 31 la sută o dată la 2-3 zile, iar 27 la sută au o postare pe săptămână. “Corelat cu aceste rezultate, știm că există în continuare o provocare majoră în companii legată de capacitatea de a genera conținut pentru social media, ceea ce condus la scăderea cu 12 la sută a procentului de companii cu postări zilnice în ultimii trei ani”, spun realizatorii studiului.

Beneficiile social media marketing

Dacă la nivel global principalele trei beneficii aduse de social media marketing sunt creșterea notorietății companiei – 90 la sută, creșterea expunerii pe piață – 89 la sută și fidelizarea clienților, în România primele două locuri se păstrează cu procentaje de 84, respectiv 57 la sută, dar pe locul al treilea apare generarea de oportunități de vânzare, cu 50 la sută. Cea mai mare discrepanță este generată de faptul că, la nivel global, 66 la sută dintre companii au ca beneficiu generarea unei perspective asupra pieței cu ajutorul social media, dar în România numai 19 la sută dintre companii au această capacitate.

“În condițiile în care social media devine cea mai importantă sursă de informare, acest studiu arată care este abordarea companiilor privind marketingul în acest mediu și cu ce rezultate. Informațiile despre companii au evoluat de la simple imagini cu logo-ul companiei și mesajul text care să justifice scopul postării la ceea ce în prezent vedem exprimat ca mesaj sub forma 360° video, live streams, conținut vizual cât mai dinamic (realitatea augmentată). Deoarece informația se consumă tot mai mult prin news feed în social media, este important să urmărim cum vor evolua marketingul și comunicarea companiilor în acest mediu. Studiul Like & Share oferă instantaneul de care avem nevoie ca să știm direcția în care mergem”, spune Constantin Măgdălina, Expert Tendințe și Tehnologii Emergente, co-autor al cercetării.

DESPRE STUDIU

Studiul Valoria sondează percepțiile directorilor de marketing și managerilor din conducerea companiilor din România, cu privire la rolul marketingului prin rețelele de socializare, în cadrul mixului de marketing. Chestionarul, la care s-au primit 339 de răspunsuri, a fost aplicat între 9 februarie și 11 aprilie. Raportul prezintă și date comparative cu rezultatele studiului global similar realizat de Social Media Examiner. 12 la sută dintre respondenți provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 100 de milioane de euro, șapte la sută din companii cu cifră de afaceri între 50-100 milioane de euro, 26 la sută din companii cu cifră de afaceri între 10-50 milioane de euro, 24 la sută cu cifra de afaceri între 1-10 milioane de euro și 31 la sută sub un milion de euro cifră de afaceri. 16 la sută dintre respondenți au funcția de CEO / Președinte / Director General, iar 70 la sută au funcția de Marketing Director / Manager / Specialist. Studiul a fost realizat cu sprijinul echipei Doingbusiness.ro.

DESPRE VALORIA BUSINESS SOLUTIONS

Este o companie de consultanță, training și coaching. Misiunea sa este aceea de a transforma în valoare potențialul echipelor și organizațiilor. “Competența, încrederea, inovația și pasiunea sunt valorile pe care le susținem prin tot ceea ce facem. Credem în oameni și în aspirația lor de împlinire personală și profesională, și în dorința lor de a-și accelera potențialul”, afirmă reprezentanții Valoria.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share