Cu o creștere de 19 la sută în valoarea de brand, până la 441 milioane de dolari, Banca Transilvania urcă în clasamentul Brand Finance Banking 500 pe locul 302 (în 2020 a fost pe 339) și își consolidează forța brandului în teritoriul triplu-A (indice de forță a brandului AAA).
România este reprezentată de două bănci în clasamentul Banking 500. BRD a coborât pe locul 470, cu o valoare de brand de 193 milioane de dolari, în scădere cu 17 la sută față de anul trecut.
Pe fondul scăderii profiturilor și al eforturilor guvernamentale de a gestiona coronacriza, aproape două treimi dintre cele mai valoroase 500 de branduri bancare globale au înregistrat o scădere a valorii de brand, conform raportului Brand Finance, firma globală independentă de evaluare de brand. Valoarea totală a clasamentului Brand Finance Banking 500 înregistrează a doua contracție anuală consecutivă, de la 1.330 miliarde de dolari, în 2020, la 1.270 miliarde, în acest an.
Analiza facută de Brand Finance asupra variației celor mai valoroase branduri ale lumii pe trei perioade recesionare arată că, în medie, din 100 de branduri care au pierdut cel mai mult în valoare în timpul unei recesiuni, 74 au fost bănci. Din 100 de branduri care au crescut în valoare în timpul recesiunilor, doar 30 au fost branduri bancare.
Pe lângă calcularea valorii de brand, Brand Finance determină și forța relativă a brandurilor, printr-un tablou de indicatori (balaced scorecard) ce includ investiția de marketing, brand equity (reputația acumulată cu clienții, consumatorii, angajații și alte părți interesate) și impactul lor în performanța de piață. Alături de rezultatele financiare, forța brandului este un factor determinant al valorii brandului. Băncile cu un index al forței brandului (Brand Strength Index – BSI) sub 60 din 100 au suferit, în medie, un declin al valorii de brand de 20 la sută, în timp ce băncile cu un scor BSI de peste 70 au scăzut cu doar opt la sută, ceea ce demonstrează importanța de a avea un brand mai puternic decât competitorii, mai ales în timpul unei recesiuni economice.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
Băncile din China domină clasamentul Brand Finance Banking 500 2021, cu o treime din valoarea totală a clasamentului, și numără șapte branduri in cele mai mari zece creșteri de valoare. Asta se datorează rolului sectorului bancar în răspunsul Chinei la pandemie și investițiilor crescute în digitalizare. Chiar și după o scădere cu zece la sută a valorii de brand, pana la 72,8 miliarde de dolari, ICBC își păstrează poziția de cel mai valoros brand bancar al lumii.
Top 10 este dominat de băncile din China și SUA. Fiecare țară este reprezentată de câte cinci bănci. De altfel, băncile din China și SUA generează împreună peste 50 la sută din valoarea totală a clasamentului. Cel mai valoros brand bancar american este Bank of America (pe locul 5 global, cu o valoare de 32,8 miliarde de dolari).
Sectorul bancar din Vietnam a înregistrat cea mai mare creștere anuală (23 la sută), datorată abilității guvernului de a controla și restrânge efectele Covid-19, Union Bank of India este brandul bancar cu cea mai mare creștere anuală în valoare (cu 163 la sută, până la 1,2 miliarde de dolari), iar Sber (cea mai mare bancă din Rusia) devine cel mai puternic brand din clasament, cu un scor BSI de 92 din 100.
Raportul integral Brand Finance Banking 500 2021 poate fi găsit aici.