Ce măsuri implementează companiile din România ca să-și motiveze angajații să revină la birou  

Foto: freepik

Tot mai multe companii depun eforturi semnificative să-i readucă pe angajați în birouri, implementează soluții hibride de muncă și reconfigurează spațiile de lucru ca să se adapteze noilor cerințe.

Sentimentul de stabilitate și control asupra propriului spațiu de lucru îi face pe angajați mai predispuși să vină frecvent la birou, arată un sondaj realizat de Colliers în iulie, pe un eșantion de peste 500 de respondenți. Printre alți factori importanți care motivează angajații să revină la birou se numără și o rutină clară de lucru, ușurința deplasării la birou, așteptările managerilor legate de prezența fizică și accesul facil la zone special amenajate pentru diverse activități. Aceste elemente aduc stabilitate în mediul de lucru, subliniază consultanții Colliers, și încurajează interacțiunile față în față, esențiale pentru o colaborare eficientă.

În ultimul an și jumătate, procentul angajaților care vin la birou a crescut semnificativ și a ajuns la circa 55 la sută în prima parte a acestui an, față de 40 la sută în aceeași perioadă din 2023, potrivit estimărilor Colliers, cea mai mare companie de administrare a proprietăților de birouri din România, care gestionează aproape 600.000 mp.

Diferențele în numărul de zile petrecute la birou sunt influențate în mare parte de gradul de autonomie al angajaților în stabilirea programului. Cei care au mai multă libertate în organizarea timpului tind să vină mai rar la birou. 65 la sută dintre angajați urmează un program stabilit de companie (46 la sută) sau agreat în echipă (19 la sută), și doar o treime își stabilesc singuri programul. Cei cu un program fix, impus de companie, lucrează în medie 3,6 zile pe săptămână la birou, în timp ce angajații care își decid singuri programul vin circa două zile pe săptămână.

În efortul de a optimiza spațiile de birouri, multe companii oferă numeroase zone deschise ca să se asigure că angajații au mereu un loc unde să lucreze. Totuși, cei care beneficiază de o zona determinată din care pot lucra tind să fie mai constanți și lucrează în medie 3,3 zile pe săptămână la sediul angajatorului, față de angajații pentru care nu e clară zona din care pot lucra, unde media este de doar 1,7 zile pe săptămână la birou. Cei care vin la birou cel puțin trei zile pe săptămână au acces la spații de lucru dedicate, în timp ce angajații care vin mai rar, 1-2 zile, preferă să utilizeze spațiile comune.

“Există o mulțime de factori ce influențează, pozitiv sau negativ, prezența angajaților la birou. Angajații care urmează un program constant tind să vină mai des. Un birou personal alocat contribuie la acest efect și oferă un sentiment de stabilitate și de proprietate asupra spațiului de lucru. Așteptările managerilor privind prezența fizică îi încurajează pe angajați să se conformeze și promovează o cultură a colaborării față în față. Accesul facil la spații special amenajate pentru diferite sarcini poate crește motivația de a fi prezenți, deoarece angajații apreciază medii care le susțin nevoile de lucru. În schimb, autonomia în stabilirea programului și flexibilitatea în alegerea locului de muncă îi fac pe unii să prefere lucrul de la distanță”, explică Daniela Popescu, Director | Tenant Services & Workplace Advisory la Colliers.

Prezența la birou, atât actuală, cât și dorită, crește odată cu vârsta. Pentru Millennials și Generația X, lucrul de la birou era norma înainte de pandemie, în timp ce majoritatea angajaților din Generația Z și-au început cariera în timpul pandemiei.

Lista beneficiilor oferite de companii este condusă de cafeaua gratuită, disponibilă pentru 60 la sută dintre respondenți. Alte beneficii frecvente includ parcarea gratuită și programul flexibil de lucru. Numărul beneficiilor crește proporțional cu dimensiunea companiei, iar firmele cu peste 250 de angajați sunt cele mai generoase. Cele mai comune evenimente și activități organizate pentru angajați sunt întâlnirile sociale, team building-urile și evenimentele de dezvoltare profesională.

Un factor-cheie ce contribuie la reticența angajaților de a reveni la birou este timpul necesar pentru a ajunge la serviciu. În medie, angajații au nevoie de circa 30 de minute ca să ajungă la birou (doar dus). În București, 47 la sută dintre ei folosesc mașina personală și un procent similar apelează la transportul în comun. Cei care folosesc transportul public fac în jur de 40 de minute până la birou, iar cei care călătoresc cu mașina economisesc în jur de zece minute. Mașina este preferată pentru distanțe de 30-40 de minute, în timp ce transportul public devine alegerea principală pentru trasee mai lungi.

DESPRE COLLIERS

Este unul dintre liderii globali în servicii de consultanță imobiliară și de management al investițiilor. Cu operațiuni în 66 de țări, 22.000 de specialiști oferă consultanță de specialitate pentru clienți.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share