Companiile din România sunt tot mai conștiente de nevoia de a investi în instruirea angajaților, pentru a obține astfel cei mai buni specialiști, cu un grad ridicat de profesionalism, potrivit Amaliei Sterescu, unul dintre cei mai apreciați consultanți de leadership, personal branding și public speaking de pe piața locală.
Aceasta tendință este confirmată și de ultimul raport Eurostat, care arată că în rândul adulților din UE, cu vârste între 25 și 64 de ani, 45,2 la sută au luat parte la educație sau formare formală sau nonformală în 2016. Aceasta a însemnat o creștere de 4,9 puncte procentuale în comparație cu sondajul anterior, din 2011, când 40,3 la sută din populația în vârstă de muncă a participat la astfel de programe. Totuși, în 2016, România se afla pe ultimul loc în UE, cu o rată de participare de doar șapte la sută. Potrivit studiului, majoritatea celor care au luat parte la programe de formare profesională au accesat traininguri sau conferințe puse la dispoziție de companii, și nu în afara acestora.
“Companiile multinaționale au deja o tradiție în ceea ce privește alocarea de bugete considerabile pentru programe de training și coaching a angajaților, și înțeleg nevoia instruirii lor cu traineri externi. De altfel, această nevoie a trebuit acoperită și deoarece companiile au angajat tineri care nu au fost instruiți în facultăți, mai ales pe zona de management sau soft skills. Practic, deblocarea bugetelor de training vine și din înțelegerea și adaptarea la contextul oferit de piața locală”, subliniază Amalia Sterescu (foto).
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
Potrivit acesteia, în cazul multinaționalelor, top managementul înțelege că instruirea continuă a angajaților aduce beneficii în mod direct companiei și îi ajută să facă față mai ușor în pozițiile în care se află. Companiile antreprenoriale, pe de altă parte, nu deblochează la fel de ușor bugete de training și coaching. Potrivit Amaliei Sterescu, în zona antreprenorială există trei mai categorii de companii. Primele sunt cele care investesc cu succes în trainiguri pentru angajați, cu un procent nu foarte ridicat. Există și companii care și-ar dori acest lucru, însă nu au bugete suficiente pentru a-l pune în practică, și altele care aleg să investească în vânzări sau alte zone critice ale business-ului, în defavoarea segmentului de training.
“Piața muncii este tot mai competitivă, așa că păstrarea angajaților și asigurarea unui plan de carieră pentru ei a devenit esențială în companii. Și crearea de beneficii pentru generația Millenials este foarte importantă, iar trainingurile sunt unul dintre acestea”, arată Amalia Sterescu.
Topul trainingurilor accesate de companiile românești
În ultimii ani, cele mai cerute programe de training au fost cele de leadership, în special pentru persoanele aflate în roluri de conducere. Pe locul al doilea se află cele de public speaking, deoarece companiile au înțeles că business presentation a trecut la nivelul următor și că este important ca angajații să devină vânzători mai buni și să fie cât mai orientați către networking. Pe al treilea loc se află managementul brandului personal, mai ales pentru angajații incluși în ceea ce companiile numesc talent pool – acea categorie de specialiști ce pot accede la nivelul următor în companie.
“Prin acest tip de training, companiile doresc să ofere angajaților o mai mare vizibilitate în organizație, dar, mai ales, au înțeles că este foarte important ca aceștia să fie percepuți pozitiv și în afara acesteia, pentru a deveni, astfel, ambsadori ai brandului”.
Employer branding și digital transformation sunt alte categorii de training de mare interes pentru companii. Acestea înțeleg că transformarea digitală nu este doar apanajul departamentelor de IT și marketing și că liderii trebuie instruiți în ceea ce înseamnă aceasta, pentru a face față concurenței și schimbărilor de pe piață.
“Un exemplu clar și ușor de identificat este cel al companiilor din banking. Acestea au înțeles că banking-ul se poate face și altfel și că există o amenințare constantă a competiției asimetrice, căreia îi pot face față doar printr-un amplu proces de transformare digitală. Acesta presupune o schimbare de mentalitate, în primul rând, la nivelul echipelor manageriale, transformare ce trebuie înțeleasă pe fiecare nivel din companie”.
Cât investesc companiile în programele de training ale angajaților
Potrivit datelor deținute de Amalia Sterescu, 70 la sută dintre angajații care beneficiază de sesiuni de training, puse la dispoziție de companii, provin din top și middle management. Companiile care investesc cel mai mult în programe de acest fel sunt cele din industriile de BPO, share service center și banking. “E greu de estimat un buget alocat, deoarece fiecare tip de training include module și abordări diferite. Însă, în medie, o companie alocă circa 1.700 de euro pentru o zi de training, cu trainer român”.
Trainingurile viitorului
Piața locală de training evoluează tot mai mult mai ales în contextul în care companiile trebuie să-și asume rolul de educare a angajaților, pentru a face față noilor provocări de pe piață. În opinia Amaliei Sterescu, trainingurile ce vor căpăta tot mai mult teren, în anii următori, sunt cele de social selling, corporate wellbeing și digital transformation. “În contextul în care piața muncii este acum ocupată tot mai mult de generația Millenials, programele de training ce presupun creșterea abilităților de vânzare, transformarea jobului într-un loc atractiv și adaptarea la transformarea din industria 4.0 sunt esențiale”, susține Amalia Sterescu.
DESPRE AMALIA STERESCU
Este Leadership Consultant, Personal Branding Strategist, Public Speaking Coach și autor al cărții “Tango cu viața”. Are 22 de ani de experiență profesională și a activat atât în mediul corporate, dar și ca antreprenor. Din 2012, și-a început călătoria antreprenorială și a înființat Outsourcing Advisors, primul portal al comunității de outsourcing din România. În 2013, a fondat Public Speaking School și a instruit peste 1.100 de profesioniști. Din 2018, și-a extins aria serviciilor profesionale și a fondat BrandingYOU, prima agenție de branding personal din Europa de Est. Misiunea sa este de a-i ghida pe profesioniști, de a-i antrena în drumul spre next level, în business și nu numai, având la bază o experiență vastă în leadership și o serie de calificări și certificări in coaching, public speaking si personal branding, obținute cu cei mai buni profesioniști din lume.