Centrul de Inginerie Bosch din Cluj: responsabilitate și pasiune pentru tehnologie și o echipă tânără și dinamică, ce contribuie la clădirea unui viitor mai bun

Înființat în 2013, ca parte integrantă a rețelei de inginerie globală Bosch, Centrul de Inginerie Bosch din Cluj lucrează la proiecte de tehnologie de ultimă generaţie. În colaborare strânsă cu alte centre de cercetare şi dezvoltare din rețeaua globală Bosch şi cu fabrica din Jucu, inginerii din Cluj dezvoltă produse cu competențe înalte în software, hardware, ingineria fiabilității şi mecanică.

Flavia Bucerzan, Group Leader Employer Branding și Comunicare, dezvăluie câteva dintre “secretele” companiei aflate mereu în fruntea clasamentelor celor mai doriți angajatori din țară.

Atunci când ne gândim la prezența Bosch în județul Cluj, cel mai des o asociem cu fabrica de componente electronice auto de la Jucu, dar unitatea de producție nu este singura reprezentantă a companiei în județ. Centrul de Inginerie este o entitate separată, mai tânără și cu un rol aparte. Ce vă diferențiază de celalalte locații Bosch din țară și care este rolul Centrului în grupul Bosch?

FLAVIA BUCERZAN: Într-adevăr, suntem o organizație tânără. Anul acesta, am împlinit șapte ani. Centrul de Inginerie Bosch din Cluj a fost înființat în 2013 și avea la vremea aceea doar 35 de angajați. Astăzi, peste 800 de ingineri specializați în software, hardware și fiabilitate lucrează aici. De asemenea, Centrul are un rol extrem de important în domeniul dezvoltării soluțiilor de mobilitate pentru un viitor mai sigur și sustenabil.

Împreună cu alte centre de inginerie Bosch și clienți din întreaga lume, contribuim la dezvoltarea de produse și servicii premium în sfera sistemelor de conducere automatizată, mobilității conectate și electrice, IoT și a conectivității. La nivel național, lucrăm cu echipele locale de producție din fabrica Bosch Cluj, iar departamentele noastre de hardware și fiabilitate sunt localizate chiar în incinta fabricii. Cu toate acestea, suntem o entitate separată, cu competențe și roluri diferite.

Credem că te-ar interesa și: Spune-mi ce ai făcut de COVID-19, ca să-ți spun ce fel de angajator ești

Cred că ceea ce ne diferențiază de celalalte locații sau divizii Bosch din România sunt tocmai competențele noastre. Vorbim despre competențe de inginerie software în senzori video, radar și ultrasonici, dar și de expertiză în aria sistemelor de servodirecție, ce ne permit să dezvoltăm sisteme noi de asistență pentru șoferi și sisteme de conducere automate.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Activitatea noastră este foarte complexă și inovatoare, deopotrivă. Lucrăm foarte mult cu date pe care le analizăm și pe care ne concentrăm să le și protejăm, iar asta se întâmplă în toate procesele noastre de dezvoltare de software. Inteligența artificială, securitatea cibernetică, analiza și gestionarea datelor sunt doar trei dintre direcțiile-cheie pe care ne concentrăm.

Dezvoltăm software pentru sistemele de propulsie tradiționale și hibride, pentru vehicule pur electrice, dar și pentru infrastructura de încărcare conectată – în conformitate, desigur, cu standardele de siguranță în automotive. Totodată, pe măsură ce lumea devine interconectată și cererea pentru funcții suplimentare inteligente și pentru servicii adaptate nevoilor individuale crește, dezvoltăm și oferim servicii și produse în sfera conectivității vehiculelor și IoT.

Pe de altă parte, suntem specializați și în inginerie hardware și proiectare mecanică, iar aceste “talente” ni le valorificăm prin realizarea designului PCB pentru unitățile de comandă a motorului, personalizarea designului mecanic pentru sistemul de direcție sau chiar prin contribuția Centrului în sfera produselor non-automotive, cum sunt e-Bike sau e-Stroller.

În ceea ce privește ingineria fiabilității, expertiza noastră acoperă domeniul evaluării și validării coroziunii și umidității, iar ce face ca Centrul de Inginerie să fie mai “special” decât alte divizii este autonomia deplină pentru toate etapele dintr-un ciclu complet de dezvoltare.

În iulie, Bosch a inaugurat, oficial, noua clădire de birouri a Centrului de Inginerie Bosch din Cluj.

În ultimii ani, ați fost una dintre companiile cele mai active în promovarea brandului de angajator. Chiar și anul acesta, când climatul economic nu a fost cel mai favorabil, în special pentru sectorul automotive. În acest sens, ce se schimbă și ce rămâne la fel, în 2021, în strategia de comunicare a Centrului de Inginerie?

Îmi vine în minte un aforism celebru: ”Nimic nu se schimbă, totul se transformă”. Strategia noastră are drept epicentru conceptul de inovație, iar oamenii sunt forța motrice care pune în valoare inovația și tehnologia. Credem cu tărie în tot ce promovăm și cu siguranță vom urma această direcție și în anii care vin. Cel mai probabil, canalele de comunicare, în general, vor fi reconfigurate și adaptate vremurilor, însă mesajele și filosofia noastră rămân aceleași.

Centrul de Inginerie Bosch din Cluj are un rol strategic în lumea Bosch. Pe termen mediu și lung, ne propunem să creștem și să ne extindem aria de competențe, precum și echipa, iar pentru asta mizăm foarte mult pe IoT și urmărim să dezvoltăm noi arii tehnologice – cum sunt mobilitatea și viața conectată, pentru care va trebui să identificăm și să dezvoltăm noi competențe.

Ne dorim să atragem profesioniști pasionați de tehnologie, să sprijinim comunitatea în care suntem activi, să menținem și să consolidăm parteneriatele cu mediul academic și să relaționăm cu toți cei interesați de activitățile noastre, evident într-o formulă adaptată situației curente. Pe de altă parte, suntem flexibili și deschiși către toate trendurile noi de pe piață și către abordarea de noi metode care să ne susțină în promovarea culturii noastre organizaționale și a beneficiilor pe care le oferim.

Sigur, și beneficiile sunt importante, dar am certitudinea că reușitele profesionale, renumele internațional al companiei, oportunitățile de creștere în cadrul organizației și filosofia Bosch sunt motivele-cheie pentru care candidații din Cluj aleg Bosch, respectiv Centrul de Inginerie din Cluj, drept angajator.

Ați menționat cuvântul “beneficii”. Un termen omniprezent în anunțurile de recrutare. Profit de ocazie să fac aici o paralelă cu faptul că anul acesta Bosch s-a clasat pe locul I în rândul preferințelor candidaților clujeni, conform unui studiu realizat de o companie specializată în soluții de recrutare, și vă întreb: credeți că beneficiile pe care le oferiți sunt responsabile pentru poziția fruntașă ocupată de Bosch în acest clasament?

Astăzi, toată lumea face uz de acest cuvânt și îmi pare că nu toți cei care îl folosesc îi cunosc cu adevărat însemnătatea. Observ constant, în cuprinsul multor anunțuri de recrutare, “beneficii” precum contractul individual de muncă, cafeaua din partea companiei, zile libere cu ocazia sărbătorilor legale sau 21 de zile de concediu. Practic, chestiuni de bun simț, care ar trebui să fie by default asigurate de angajator și care sunt astăzi prezentate drept beneficii.

La rândul meu, aleg să fac o paralelă cu situația similară cu ceea ce întâlnim tot mai des în real estate: construiești un imobil cu cele mai mici suprafețe posibile, pui o balustrată de inox și centrală proprie în fiecare apartament și gata, este un proiect rezidențial de lux; iar când privim îndeaproape realizăm că nu e chiar așa.

Faptul că suntem pe primul loc în topul preferințelor candidaților clujeni are de a face, cu siguranță, și cu beneficiile pe care le oferim – care sunt semnificative și clar nu au nici o legătură cu contractele de muncă sau cafeaua gratis, dar mai degrabă cred că are de-a face cu proiectele de tehnologie de ultimă oră la care lucrăm (cum sunt conducerea automatizată, electrică și conectată) și cu proiectele pe care le dezvoltăm în domeniul IoT și conectivitate.

Proiectele și aparatura noastră de ultimă generație sunt în sine foarte atractive pentru inginerii pasionați de tehnologia viitorului. Mai mult decât atât, colegii noștri au o contribuție directă asupra felului în care va arăta viitorul mobilității, iar aceste reușite îi fac să fie mândri de ce fac, le oferă un nivel de responsabilitate ridicat, dar și provocări profesionale urmate de o mare satisfacție personală și la locul de muncă.

Cu siguranță că și laboratoare și birourile moderne pe care le avem atât în centrul orașului Cluj-Napoca, cât și la Jucu, stimulează nu doar angajații, ci și candidații. În final, cu toții ne dorim să ne simțim confortabil și inspirați atunci când suntem la job, iar designul flexibil și personalizat al locațiilor Centrului oferă condiții de muncă excelente și, în același timp, accelerează inovația, agilitatea și sprijină colaborarea între echipe și departamente.

În plus, Bosch este o companie cu renume global, bazată pe un set de valori inedite, puternice și tocmai aceste valori ne-au ghidat pașii și reușitele pe parcursul deceniilor și în special în situațiile cele mai dificile.

Cultura organizațională construită pe încredere, deschidere, responsabilitate și corectitudine promovată de Bosch nu inspiră doar angajații actuali sau candidații, ci și partenerii de business, fie ei din România sau de oriunde din lume. Comunitatea pe care am construit-o în ultimii ani aici la Cluj este bazată pe colaborare, responsabilitate, pasiune pentru tehnologie și dorința de a contribui la un viitor mai bun. Sigur, și beneficiile sunt importante, dar am certitudinea că reușitele profesionale, renumele internațional al companiei, oportunitățile de creștere în cadrul organizației și filosofia Bosch sunt motivele-cheie pentru care candidații din Cluj aleg Bosch, respectiv Centrul de Inginerie din Cluj, drept angajator. Deci un răspuns relativ corect ar fi: și beneficiile!

Încă din primele zile ale pandemiei, Bosch a introdus măsuri de siguranță pentru protecția angajaților împotriva Covid-19.

Vorbeam mai devreme despre schimbări. Cum s-a adaptat Centrul de Inginerie Bosch din Cluj noilor condiții de lucru?

La fel cum s-a adaptat o lume întreagă, peste noapte. Au contat foarte mult, în această perioadă, leadership-ul, agilitatea și responsabilitatea. Încă din primele zile ale pandemiei, am introdus măsuri de siguranță pentru protecția angajaților împotriva Covid-19, am oferit facilități de lucru remote și condiții de muncă sigure pentru colegii care lucrează în laboratoare, iar aceste măsuri ne-au permis să ne continuăm activitatea în siguranță.

Am asigurat echipamente de protecție și dezinfectanți, am sporit eforturile de curățenie, inclusiv dezinfectarea, și am implementat măsuri specifice pentru distanțarea socială. Mai mult, am comunicat constant pe canalele interne și am avut grijă ca toți colegii noștri să fie informați la zi cu privire la reglementările naționale, la măsurile de siguranță și prevenție din organizație, dar și la deciziile de business.

Le mulțumesc, pe această cale, tuturor colegilor, pentru responsabilitatea dovedită în a respecta regulile de prevenție și de siguranță și pentru toate eforturile pe care le-au făcut în această perioadă – fără ei nu am fi reușit să controlăm această situație.

Cum v-ați descurcat în această perioadă și care sunt principalele lecții pe care le-ați învățat în primele aproape zece luni de pandemie?

O primă lecție pe care am învățat-o este că, într-adevăr, nu există “nu pot”. Am mai învățat și că suntem mult mai agili și adaptabili decât credeam, dar și că atâta timp cât avem o echipă unită putem trece cu bine peste provocări, ba chiar putem oferi și o mână de ajutor celor în nevoie.

Cred că anul acesta ne-a învățat și să devenim mai confortabili cu ideea de neprevăzut. În doar câteva luni, am făcut saltul de la interviuri face-to-face la recrutare online, am migrat toate evenimentele și campaniile de promovare în mediul digital și am reușit, chiar și în această situație, să menținem o comunicare constantă cu toți colegii. A fost nevoie să dobândim rapid noi competențe, care să ne ajute să ințelegem nevoile colegilor și ale candidaților, de la distanță.

Pandemia ne-a ajutat să descoperim cât de mult apreciază colegii noștri comunicarea directă și transparentă, indiferent de situație, cu atât mai mult cu cât acum există temeri reale sau pericole aduse sănătății proprii, iar acest lucru ne dă încredere că ceea ce facem, ca oameni de HR și de Employer Branding, aduce plus valoare nu doar organizației, ci și colegilor.

Articolul anterior

Studiu: De ce le e cel mai dor românilor, în pandemie: nu vor să revină la birou, ci la călătorii și ieșiri în oraș

Articolul următor

Peste 70 de locuri de muncă, disponibile la Târgul de Carieră Feroviară

Articole din aceeași categorie
Total
11
Share
Close