Noile schimbări aduse Codului Fiscal, printre care suprataxarea contractelor de muncă part-time, impunerea angajării a minimum o persoană cu normă întreagă și creșterea impozitului pe profit la 16 la sută pentru companiile de consultanță, reprezintă o piedică pusă dezvoltării mediului de business în ansamblu, dar mai ales cu impact puternic asupra microîntreprinderilor, și există șanse mari să ucidă micii antreprenori, avertizează antreprenoarea Roxana Epure, Managing Partner NextUp, companie producătoare de software pentru afaceri.
„Schimbările aduse Codului Fiscal sunt o lovitură puternică pentru afaceri, antreprenori și angajați, deopotrivă. Ca antreprenor aflat în contact permanent cu IMM-urile din România, pot confirma că impactul cel mai mare va fi resimțit, în special, de microîntreprinderi. Convingerea în mediul de business este că efectul acestor măsuri fiscale este de a ucide micii antreprenori. Deja sunt vizibile efecte negative pe piață, cum ar fi concedierea angajaților part-time, un semn că noua variantă a Codului Fiscal sugrumă o categorie importantă de firme. Vom vedea dacă statul va avea un câștig real, așa cum preconizează, sau doar constrânge mediul de business, fără efectele dorite”, declară Roxana Epure.
Conform datelor NextUp, care are în portofoliu un soft de salarizare și management contracte de muncă, 15 la sută dintre companiile-client intenționează să renunțe la contractele part-time, deoarece de la 1 august angajatorii sunt obligați să achite taxe mai mari, în regim de contracte full-time. În plus, prin noile modificări fiscale, companiile sunt încărcate cu noi raportări ca SAF-T, e-Factura sau e-Transport, care presupun consum de timp suplimentar.
„Prin modificarea Codului Fiscal pe repede înainte, în mijlocul verii, și prin intrarea în vigoare a unor măsuri, din 1 august, dispare orice urmă de predictibilitate pentru mediul privat. Antreprenorii nu-și pot face strategii de business și planificări de bugete, cât timp mediul politic și fiscal ne surprinde constant cu schimbări, dar mai ales cu modificări ce impactează afacerile. Pe lângă lipsă de predictibilitate, există o carență mare în modul de colaborare a statului cu mediul privat. Au fost tot timpul promisiuni de digitalizare a relației dintre cele două entități, iar deciziile de digitalizare în acest moment sunt doar încercări, nu schimbări care să simplifice munca antreprenorilor”, punctează Managing Partner-ul NextUp.

Mai exact, statul îngreunează activitatea firmelor, angajaților și a antreprenorilor prin raportări stufoase despre tot ce se întâmplă într-o afacere, prin sistemele SAF-T și e-Factura. Astfel, în opinia Roxanei Epure, statul doar simulează digitalizarea relației cu mediul de business și obligă practic companiile la cheltuieli neprevăzute cu noi soluții de digitalizare necesare pentru raportarea tuturor datelor despre afacere către ANAF și la activități în plus față de cele curente.
Pentru ca afacerile să nu resimtă raportarea SAF-T și transmiterea datelor de pe facturi în sistemul e-Factura ca responsabilități consumatoare de timp, NextUp a creat două soluții pentru automatizarea extragerii și transmiterii datelor către stat, procese ce durează între cinci minute și 20 minute, în funcție de numărul facturilor și cantitatea de date existentă, și care ajută companiile să evite cheltuieli pe resurse suplimentare.
DESPRE NEXTUP
Dezvoltatorul primului ERP cu inteligenţă artificială, este unul dintre cei mai mari producători de softuri pentru antreprenori și contabili, create prin tehnologii moderne şi actualizate la zi, în funcţie de schimbările legislativ-fiscale. Adresate afacerilor locale, softurile NextUp sunt folosite cu precădere în retailul online, retailul tradiţional, producţie, distribuţie şi servicii, pentru a automatiza activităţi repetitive consumatoare de timp şi pentru a optimiza procesele şi previziunile de business. NextUp are peste 7.000 de clienți, cu o medie de cinci utilizatori/ companie.