Forță de muncă ieftină și calificată, apropierea de piețele auto importante și stimulente financiare generoase pentru investitori, plus o tradiție îndelungată în construcția de automobile. Vă sună cunoscută rețeta? Ei bine, după ce a tras cu ochiul spre vecinii din estul și centrul Europei – România, Slovacia ori Ungaria – Macedonia și-a făcut curaj, a primit o serie de companii puternice, în ultimii ani, și se pregătește să facă pasul cel mare: atragerea unui mare producător auto.
De curând, a fost aproape să-și atingă ținta, fiindcă s-a aflat pe lista scurtă a țărilor în care Aston Martin urma să construiască o fabrică. N-a fost să fie, fiindcă britanicii au preferat, în cele din urmă, Țara Galilor, însă ex-iugoslavii nu renunță, scrie Automotive News Europe.
După 2007, producători de componente importanți, precum Delphi, Adient, Lear, Johnson Matthey, Kostal și Key Safety Systems, au deschis fabrici în Macedonia. Alți 15 sunt cu bagajele pregătite, gata să se instaleze în această țară, susține Viktor Mizo, CEO al Direcției pentru Dezvoltare Tehnologică și Industrială a Macedoniei. Aproape 20.000 dintre cei două milioane de macedoneni lucrează deja în acest sector și câștigă, în medie, 400 de euro. Anul trecut, componentele auto au reprezentat aproape jumătate din exporturile țării – 4,3 miliarde de euro.
Salarii în creștere, șomeri mulți
Jumătatea goală a paharului? Borijan Borozanov, directorul fabricii Delphi, de lângă Skopje, crede că sosirea unui constructor de automobile ar intensifica concurența de pe piața muncii. Într-o țară cu doar două milioane de locuitori, o creștere prea rapidă a sectorului automotive poate fi fatală. Deja există peste 500 de companii care sunt legate de furnizorii care au sosit aici după 2007, iar creșterea prea rapidă a salariilor ar aduce aceleași bătăi de cap ca în restul țărilor est-europene.
Pentru companii, vestea bună este că se pot bucura încă de o marjă generoasă: înainte de afluxul de furnizori de automobile, rata șomajului era de 38 la sută. Chiar dacă a scăzut simțitor – acum este la 23 de procente – încă este una ridicată. „Nu căutăm forță de muncă ieftină. Vrem capital uman de înaltă calitate și suntem pregătiți să investim în oameni”, spune Juri Maklakhov, care conduce subsidiara germanilor de la Kostal, specialiști în mecatronică. Vanja Stojanovski, care conduce fabrica Lear din Tetovo, este convins că sosirea unui mare producător ar oferi țării ceva inestimabil. „Atunci când îți vezi produsul pe stradă, înseamnă că lucrurile sunt la un nivel complet diferit”.
Poate că nici un constructor de automobile nu va alege Macedonia în viitorul apropiat, însă Borijan Burnazovski este sigur că acest lucru se va întâmpla, mai devreme sau mai târziu. „La un moment dat, se va întâmpla, datorită dezvoltării pe care am văzut-o deja aici. Este un aspect pozitiv, deoarece arată că zona crește într-un mod corect. Avem destui experți care să ne ajute să ajungem la nivelul următor”.