Corina Dăiescu (SYKES): “Competențele din zona soft sunt transferabile în orice domeniu de activitate și în orice aspect al vieții cotidiene”

Peste 150 de studenți, profesori din toată țara și angajatorii SYKES Romania s-au pregătit pentru piața muncii de azi și de mâine prin programul FUTURE – Construiește cu pasiune, primul program de #EducatieAltfel din România. Timp de trei luni, cei trei piloni ai educației – studenți, profesori, angajatori – au lucrat practic pentru dezvoltarea acestor competențe soft în sesiuni de training săptămânale.

Jumătate din locurile de muncă care există astăzi pe piața muncii este posibil să nu mai existe până în 2055, conform studiilor realizate de Institutul Global de Cercetare McKinsey. De aceea, angajatorii au început deja să puncteze importanța competențelor de tip soft, deja foarte căutate. Angajatorii investesc în dezvoltarea lor prin sesiuni de training, cursuri sau evenimente interne care să îi ajute pe angajați să comunice mai eficient, să lucreze în echipe, să fie adaptabili sau responsabili pentru activitățile lor. O parte dintre companii însă au decis să facă un pas în față și să ajute tinerii chiar de pe băncile facultății să-și dezvolte competențele de tip soft într-un mediu interactiv, energic și 100 la sută practic.

“Competențele din zona soft sunt transferabile, cu siguranță, în orice domeniu de activitate, și, chiar mai mult, în orice aspect al vieții cotidiene”, spune Corina Dăiescu, Head of Talent Acquisition la SYKES Romania, compania care are peste 2.000 de angajați în România. Corina Dăiescu vorbește despre importanța competențelor soft, momentele de AHA din programul FUTURE și importanța dezvoltării acestora de către orice angajator.

Corina, activezi în domeniul resurselor umane de peste 12 ani. Acum, în calitate de Head of Talent Acquisition, ajuți tinerii să se pregătească pentru primul loc de muncă. Care sunt trei competențe de bază, pe care un tânăr trebuie să le aibă astăzi pentru a se pregăti pentru piața muncii?

Înainte să răspund punctual, dă-mi voie să fac o precizare: ultimii cinci ani au dat peste cap cam orice preconcepție despre piața muncii. Contextul ne-a arătat că, deși cu imperfecțiuni inerente, piața muncii este un mecanism excelent pentru a face ca din întâlnirea cererii și ofertei să genereze bunăstare, atât pentru oameni, cât și pentru diverse comunități. În prezent, percepția mea e că vrem să obținem prea mult, prea repede, și de aceea e posibil ca unii oameni să nu aibă răbdarea de a construi pe baze solide. Și, cum nici o construcție nu rezistă fără o bază solidă, e păcat să ardem etapele prea accelerat.

Revenind mai în specific la întrebarea ta și cu precizarea că este mai degrabă un punct de vedere personal, bazat pe ce observ în ultimii ani, consider că Top 3 competențe de bază sunt azi: Adaptabilitatea rapidă la medii diferite & complexe, Colaborarea eficientă cu diverse tipologii de persoane (cu colegi, cu furnizori, cu clienți – în orice rol te-ar duce jobul) și Capacitatea de învățare (a se vedea ritmul incredibil în care se schimbă lucrurile). Acestea sunt printre competențele extrem de necesare acum și vor face diferența și în viitorul apropiat. 

Desigur că este important să înțelegem și nuanțele și conținutul rolului în care te afli, dar dacă ne raportăm la mediile profesionale în care este nevoie să colaborezi, să obții și să prezinți rezultatele activității tale în diferite contexte sau platforme, să fii capabil să amâni pauzele sau să-ți proiectezi respiro-ul după un efort consistent și întins pe o bucată lungă de timp – ei bine, pentru toate acestea ai nevoie de competențe soft cruciale –  de la comunicare, lucrul în echipă și până la reziliență.

Se vorbește mult despre competențe hard și soft, și toate sunt esențiale pe piața muncii. Care sunt, totuși, cele care fac diferența?

Cu siguranță, avem nevoie și de competențele hard (cele care ne duc în zona de cunoștințe tehnice) și de cele soft (fie că vorbim de comunicare sau inteligență emoțională). Consider că, datorită caracterului transferabil al celor din urmă, competențele soft au o pondere crucială mai ales în actualul context profesional. Desigur că este important să înțelegem și nuanțele și conținutul rolului în care te afli, dar dacă ne raportăm la mediile profesionale în care este nevoie să colaborezi, să obții și să prezinți rezultatele activității tale în diferite contexte sau platforme, să fii capabil să amâni pauzele sau să-ți proiectezi respiro-ul după un efort consistent și întins pe o bucată lungă de timp – ei bine, pentru toate acestea ai nevoie de competențe soft cruciale –  de la comunicare, lucrul în echipă și până la reziliență.

Competențele din zona soft sunt, cu siguranță, transferabile în orice domeniu de activitate și, chiar mai mult, în orice aspect al vieții cotidiene. Competențele hard sunt, la rândul lor, transferabile în măsura în care sunt mai generice (vezi Excel etc.), însă cu siguranță pot constitui o bază pentru învățarea accelerată a unor competențe noi.

Și, ca să dau un exemplu și “din casă”, eu consider că, mai ales în joburile de tip suport clienți, ești expus la un context excelent, în care îți dezvolți și rafinezi competențe din zona Soft (comunicare, rezolvare de probleme, persuasiune, reziliența etc.), a căror tranferabilitate și eficiență poate fi vizibilă într-o arie largă de joburi și opțiuni de carieră către care te poți orienta ulterior. Acesta este și motivul pentru care eu sunt o promotoare a competențelor soft.

Programul FUTURE a venit ca o gură de aer proaspăt în dezvoltarea acestor competențe soft în rândul tinerilor. Care a fost momentul tău de AHA din sesiunile de training săptămânale?

Cel mai important moment de AHA a fost legat de deschiderea arătată de participanții din program. Faptul că în program au aplicat 386 de studenți din toată țara m-a bucurat enorm și mi-a arătat că există nevoie de astfel de programe. Mai mult decât orice, mi-aș dori să existe cât mai mulți studenți doritori să se implice și să înțeleagă piața muncii și nevoile angajatorilor, care, desigur, se traduc în oportunități de carieră pentru viitor. 

Chiar mă bucur să îți spun că tocmai am luat în echipa de recrutare o studentă care este și parte a programului FUTURE și care m-a impresionat cu adevărat prin felul în care s-a pregătit și s-a prezentat la interviul de angajare.

FUTURE a însemnat nu doar pregătirea studenților pentur primul loc de muncă, ci și pregătirea profesorilor din mediul universitar. La rândul lor, și ei au înțeles ce se caută azi și prin ce metode să dezvolte competențele de tip soft. Ți-a schimbat programul perspectiva legată de profesori?

Am descoperit un grup de profesori foarte implicați și extrem de deschiși în a înțelege care sunt așteptările angajatorilor. E, poate, pentru prima dată când am văzut că există o preocupare reală pentru a vedea cum se pot translata fundamentele teoretice în practică, ceea ce nu poate decat să mă bucure.

Și, sincer, cred că vom lega parteneriate și chiar prietenii, care se vor traduce nu numai în prezentări online, cum a fost anul acesta, ci cred că se vor traduce în viitor și în programe de internship gândite împreună în workshop-uri la noi.  Cursurile cu profesorii au adus mai multă claritate în sala de curs apropo de întrebarea “dar oare ce vor angajatorii de la studenții mei”?

Pentru mine a fost o experiență minunată de cunoaștere și mă bucur mult că am făcut parte din programul FUTURE – Construiește cu pasiune, ediția 4 (mai ales în aceste vremuri, în care părea că nu avem nici o șansă să stăm “la aceeași masă”  – noi – angajatori, studenți și profesori.

Interviul a fost realizat de Mădălina Hodorog, fondatorul FUTURE – Construiește cu pasiune, un program care se desfășoară în format online și include sesiuni de training săptămânale și sesiuni individuale cu participanții. Sesiunile de training și activitățile din program sunt gratuite, prin susținerea oficială a companiei SYKES România. Asociația Eduspace este organizația non-guvernamentală ce creează programe de educație pentru tinerii care doresc să se integreze cât mai eficient pe piața muncii.

DESPRE SYKES 

Este o companie multinațională de origine americană, un pionier în domeniul relațiilor cu clienții la nivel global. Activează în industrii precum telecomunicații, servicii financiare, tehnologie, IT, asistență medicală, voiaj, asigurări, electronice, comerț și multimedia, și oferă suport clienților prin diverse canale (chat, telefon, e-mail) în peste 40 de limbi. În România, are peste 2.000 de angajați, în Cluj-Napoca, Oradea și Brașov, și oferă suport în 13 limbi.

Articolul anterior

Peste 2.800 de oportunități de carieră la Internship & Trainee Marathon, până în iunie

Articolul următor

Bitdefender are un nou Country Manager pentru România și Moldova

Articole din aceeași categorie
Total
1
Share