Piața de coaching din România se apropie de pragul de 50 de milioane de euro, după creșteri anuale de circa 20 la sută, conform estimărilor specialiștilor din domeniu.
Creșterea este cu atât mai importantă cu cât alte sectoare conexe, precum piețele de training și de consultanță, au înregistrat un regres semnificativ. Totuși piața de coaching din România este departe de nivelul din țările dezvoltate, lucru ce arată că există mare potențial de creștere. Pandemia și războiul din Ucraina au pus presiune pe manageri și pe antreprenori, care au apelat tot mai mult la aceste servicii.
„Am observat în ultima perioadă o creștere puternică a solicitărilor pentru coaching. Sunt în domeniu de peste 16 ani și nu am mai simțit o asemenea deschidere. Până nu demult, cea mai mare parte a portofoliului de clienți era reprezentată de top manageri. Deși avem și aici un avans semnificativ, în prezent, tot mai multe companii finanțează servicii de coaching pentru middle management și pentru specialiști seniori. În plus, se vede o creștere a solicitărilor venite din partea antreprenorilor și chiar a unor freelanceri”, explică Nina Paraschivescu, fondatoarea Școlii de Coaching.
- Top Angajatori Undelucram.ro: Booking Holdings, Servier Pharma, JYSK, Schneider Electric și Deichmann, cei mai apreciați angajatori din România
- Angajații resimt tot mai mult stresul la job. Biroul și socializarea cu colegii, ancore de echilibru și stabilitate
- Zoom(a) pe oameni: Ce înseamnă astăzi o echipă conectată? 3 perspective din HR despre ritm comun, încredere și locul potrivit
După ce a urmat cele mai apreciate programe de specializare în domeniu din lume, Nina Paraschivescu a realizat că pe piața românească este mare nevoie de specialiști bine pregătiți. Prin urmare, a lansat Școala de Coaching, locul în care cei interesați pot învăța tot ce este necesar despre practica unei profesii care începe să aibă un impact tot mai mare în zona leadership-ului.
„Școala de Coaching este proiectul meu de suflet. Am pregătit sute de specialiști folosind metodologii și cunoștințe învățate de la cei mai apreciați experți la nivel mondial, iar mulți cursanți au ajuns să profeseze, pe cont propriu ori în organizații. Este important pentru profesia noastră ca toată lumea să ofere cele mai bune servicii și să promoveze competența, iar asta nu se poate realiza decât printr-un proces de formare care să respecte toate standardele internaționale. Dezvoltarea coaching-ului este importantă și pentru întreaga societate. Un coach bun are un impact uriaș în evoluția clienților și în creșterea unor business-uri”, precizează Nina Paraschivescu.

Ce trebuie să faci ca să devii coach
Profesia de coach implică aptitudini speciale. Deși cele mai multe lucruri se învață la cursuri și la orele de practică, sunt necesare mai multe aptitudini ce țin mai ales de partea de comunicare. În plus, este obligatorie o experiență profesională relevantă. La cursurile Școlii de Coaching, care durează șase luni, candidații sunt acceptați doar după o evaluare inițială care arată dacă li se potrivește o asemenea profesie.
Cursurile, care presupun parte teoretică și antrenamente practice, se finalizează cu un examen. Diploma de coach este recunoscută de Ministerul Educației, prin Autoritatea Națională pentru Calificări, și se poate practica imediat noua profesie.
Meseria de coach este una apreciată în străinătate. Estimările PwC, în urma studiu realizat la cererea International Coaching Federation (ICF), arată că piața globală de coaching ar ajunge în acest an la circa 20 de miliarde de dolari. SUA reprezintă peste 40 la sută din valoare. Onorariile încasate de un coach sunt mult mai mari în statele dezvoltate, iar unii profesioniști pot câștiga anual sume de ordinul milioanelor de dolari.
În Europa de Est, lucrurile sunt diferite. Venitul mediu anual al unui coach ajunge la aproape 20.000 de dolari. Nivelul este însă unul bun în comparație cu veniturile altor profesii, asta fără a mai lua în calcul sumele câștigate de profesioniștii de top, care oferă mai ales servicii de executive coach.
În România, prețul pentru o ședință de coaching începe de la 40 de euro, onorariu solicitat de cei care sunt la început de drum, și poate trece de 1.000. O astfel de sumă o poate câștiga doar un coach de top, cu un profil profesional remarcabil, cu experiență în domeniu și care și-a dovedit priceperea și are un impact vizibil și cuantificabil în mediul de business.









