Cei mai mulți români care lucrează în domeniul optimizării site-urilor pentru motoare de căutare (Search Engine Optimization, SEO) au salarii cuprinse între 500 şi 1.000 de euro. În schimb, șefii departamentelor de SEO ale marilor companii occidentale pot câştiga de cinci ori mai mult, conform iAgency, agenţie SEO, marketing online şi PPC.
„Salariile din domeniul serviciilor SEO sunt similare cu cele din alte zone de marketing online. Tendinţa este, însă, de creştere, odată cu acceptarea şi înţelegerea venite din partea clienţilor. În aceste condiţii, au apărut şi bugete mai mari, conforme cu rezultatele dorite de aceştia. În prezent, salariile nete sunt cuprinse între 500 şi 1.000 de euro, iar variaţiile sunt date de nivelul de cunoştinţe ale angajatului. Un fost coleg din agenţie, care ocupă funcţia de Head of SEO într-un lanţ de magazine de bricolaj din Marea Britanie, are un salariu de 5.000 de lire sterline. Chiar dacă pare o sumă foarte mare, brandurile mari din România caută astfel de oameni calificaţi, dar, din păcate, nu au unde să-i găsească. Ca să ajungi specialist în SEO, ai nevoie de pregătire”, declară Ovidiu Joiţa, fondatorul iAgency, agenţie SEO, marketing online şi PPC, şi JediSEO School, prima şcoală de SEO din România.
Deşi domeniul nu mai este unul neapărat nou, numărul celor care lucrează în SEO, în România, nu acoperă necesităţile pieţei, iar numărul specialiştilor este şi mai redus, cu toate că este un domeniu ce poate oferi beneficii financiare consistente. Principalele cauze ale acestui deficit se explică printr-o percepţie greşită în ceea ce priveşte activitatea în sine, modul în care s-a schimbat SEO în ultimii ani şi lipsa unor cursuri specializate, în urma cărora cei interesaţi să înveţe cele mai importante aspecte despre SEO.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
„Lipsa unor cursuri temeinice de marketing online, în facultăţile de profil, este una dintre cauzele acestui deficit de specialişti. O altă cauză este că, până în urmă cu trei ani, activitatea de SEO era mult mai simplă şi nu necesita cunoştinţe generale de marketing. Un specialist SEO trebuie să fie în primul rând un bun specialist în marketing, în comunicare, să aibă şi viziune de business bună. Există percepţia că sunt importante cunoştinţele de programare, dar SEO nu înseamnă programare. Astăzi, SEO înseamnă marketing online, branding, noţiuni mult mai largi şi mai complexe”, explică Ovidiu Joiţa.
Lipsa specialiştilor reprezintă un dezavantaj nu doar pentru agenţiile de marketing online, care vor să angajeze oameni cât mai bine pregătiţi, ci şi pentru firmele ce au nevoie de servicii SEO şi ajung să contracteze servicii care nu le aduc nici un beneficiu. „Există puţine agenţii specializate în SEO, dacă ne raportăm la numărul de potenţiali clienţi. Vorbim aici despre agenţii care aduc rezultate clienţilor din portofolii, pentru că există mulţi oameni nepregătiţi, care profită de lipsa de cunoştinţe ale antreprenorilor şi solicită bani pentru servicii pe care nu le oferă sau le oferă la o calitate îndoielnică, fără să producă rezultate benefice clienţilor”, spune fondatorul iAgency şi JediSEO School.
Deficitul de oameni în marketingul online poate fi observat cu uşurinţă, crede Ovidiu Joița. Site-urile cu joburi sunt pline de anunţuri pentru „oamenii din online”, ceea ce reprezintă un avantaj pentru cei care vor să obţină salarii mari. Tocmai pentru că au nevoie de oameni pregătiţi, companiile sunt dispuse să negocieze şi să ofere salarii mai mari pentru a angaja un specialist.