În momentele dificile ale unei companii, se conturează mai mult ca oricând importanța unei culturi interne solide. Este elementul fundamental și care poate fi decisiv în a te ridica sau nu. Anii recenți ne-au adus provocări intense și diverse: pandemie, reconfigurarea continuă a modului de lucru, conflictul regional și amenințarea constantă a unei crize financiare prelungite… și iată cum importanța unei culturi puternice nu doar că a fost subliniată din nou, ci și demonstrată faptic, prin modul în care diverse companii au reușit să gestioneze astfel de momente.

Alice Gavril
Client Service Director @ Godmother
O cultură internă sănătoasă, caracterizată de comunicare deschisă, respect, colaborare și angajament, poate reflecta puterea și stabilitatea unei companii. Indică faptul că organizația are o fundație solidă, în care angajații se simt valorizați, motivați și implicați. Prin urmare, auditarea – evaluarea și promovarea unei culturi interne sănătoase pot servi ca un indicator al puterii și performanței unei companii.
Îmbunătățirea culturii interne – un demers constant și colaborativ
Suntem o companie cu o activitate cu ritm alert, într-un mediu dinamic și variat (cel al evenimentelor) și, în plus, avem o echipă compusă din exponenți ai unor generații extrem de diferite. Pentru noi, construirea și menținerea unei culturii interne puternice a fost mereu o prioritate, deoarece știm că ne oferă un avantaj competitiv esențial: conduce la implicarea și motivarea echipei, stimulează colaborarea și inovația și oferă o bază solidă pentru atingerea obiectivelor organizaționale.
Căutăm mereu informații care să țină cont de realitățile actuale și care să aibă aplicabilitate practică, iar ultimul workshop la care am participat pe tema “People and Culture” ne-a oferit acest lucru. Așa că vă invităm să descoperiți șapte pași/ instrumente de avut în vedere și care pot fi aplicate în aproape orice organizație, pentru a evalua starea culturii interne, pentru a o menține și/ sau pentru îmbunătăți și pentru a preveni burnout-ul, conflictele, stresul și frustrarea, pierderea motivației și a sentimentului de apartenență.
- Julius Meinl are un nou Managing Director
- Germanii de la TMD Friction mută în România centrul tehnic din Leverkusen. „Inima fabricii de plăcuțe de frână pleacă în România”
- Târgul de Cariere dă startul unui nou sezon de evenimente de recrutare și employer branding. 20.000 de candidați sunt așteptați la întâlnirile cu recrutorii, în martie și aprilie
1. Diagnosticul cultural și planul de acțiune
Pentru a îmbunătăți cultura internă, este esențială o înțelegere clară a stării actuale ale culturii organizației. Diagnosticul cultural poate fi realizat folosind instrumente de evaluare, precum sondajele sau interviurile cu angajatii, pentru a identifica punctele forte și punctele slabe ale culturii.
Pe baza rezultatelor, se elaborează un plan de acțiune care vizează îmbunătățirea aspectelor problematice și consolidarea aspectelor pozitive. Este important ca planul să fie specific, măsurabil, tangibil, relevant și cu termene-limită clar definite și să includă momente dedicate re-evaluării și ajustărilor permanente. Există companii specializate ce pot ajuta în realizarea acestui demers.
2. Observați ce fel de pattern-uri de comportament influențează cultura în organizație
Cultura organizațională nu este definită doar de regulile scrise și afișate pe pereți, ci și de comportamentele și pattern-urile care ghidează acțiunile și interacțiunile echipei. Pentru a influența cultura în organizație, pe lângă a defini niște comportamente dezirabile, este esențial ca liderii să fie un model și să exemplifice valorile dorite.
De exemplu, dacă scopul este promovarea colaborării și încrederii, se pot organiza sesiuni de brainstorming și activități de colaborare în echipe, unde angajații se simt încurajați să își exprime ideile și să contribuie la soluții comune.
Consecvența este esențială în demonstrarea și promovarea acestor comportamente, pentru a influența în mod pozitiv cultura organizației. Însă obținerea consecvenței nu e simplă, deoarece suntem continuu atrași în diverse direcții. Din acest motiv, devine crucial să ne propunem să atingem consecvența și să fim conștienți de faptul că, deși ne vom confrunta cu eventuale abateri, este esențial să revenim la planul stabilit.
3. Care este misiunea comună în jurul căreia ne adunăm?
Definirea unei misiuni comune și a valorilor organizaționale puternice poate consolida cultura internă atunci când ele se translatează și în fapte la care aderă întreaga echipă.
Definirea unei misiuni clare și a unei direcții comune pentru întreaga echipă este un prim pas important. Ele devin parte din cultură atunci când devin și fapte comune ale echipei. De exemplu, o companie care are ca parte din misiune să creeze un impact pozitiv asupra mediului poate organiza proiecte sau evenimente care să promoveze sustenabilitatea și protecția mediului și în care echipa să fie direct implicată.
4. Inteligența relațională
O cultură internă puternică implică dezvoltarea relațiilor sănătoase între angajați, iar rolul unui lider este să sprijine acest lucru. Încurajați comunicarea deschisă și sinceră, stimulați interacțiunile pozitive și promovați sentimentul de apartenență. Se pot organiza ieșiri periodice, activități de team-building sau sesiuni de dezvoltare a abilităților de comunicare pentru a îmbunătăți inteligența relațională în echipă.
În același timp, inteligența relațională poate fi îmbunătățită și în interacțiunile zilnice dacă se au în vedere, conștient în primă fază, anumite abordări și instrumente precum cele de mai jos:

5. Rupeți tăcerea.
Pentru a încuraja o cultură internă sănătoasă, este important ca liderii să încurajeze o comunicare deschisă și ca ei să fie primii care rup tăcerea. Încurajați angajații să-și exprime ideile și preocupările și să ofere feedback constructiv reciproc. Promovați spiritul de echipă prin organizarea activităților de colaborare și a unor proiecte de grup și, în același timp, clarificați responsabilitățile și așteptările în organizație, pentru a evita ambiguitățile și conflictele.
6. Autonomie versus loialitate
Oferiți membrilor echipei autonomie și libertate de acțiune în ceea ce privește rezolvarea sarcinilor, încurajându-i să-și asume responsabilitatea și să găsească soluții inovatoare, subliniind în același timp importanța loialității și a sprijinului reciproc în echipă. Încurajați colaborarea și ajutorul între colegi pentru a construi un mediu de lucru bazat pe încredere și suport.
Deși pot părea direcții contradictorii, colaborarea în tandem cu autonomia se pot susține cât timp există claritate în ceea ce privește rolurile și responsabilitățile angajaților, claritate care este esențială pentru o cultură internă sănătoasă, dar și una din problemele cu care se confruntă multe organizații din România.
Rezultatele dorite se pot obține, însă doar cu un efort asumat și susținut prin care se investește în îmbunătățirea comunicării, colaborării și eficienței în organizație, în stimularea dezvoltării personale și în promovarea asumării responsabilității individuale.
7. Încrederea, moneda pentru sprijin reciproc
Încrederea este o componentă vitală în construirea unei culturi interne puternice și nu poate fi obținută sau menținută fără o comunicare deschisă și constructivă și fără oferirea de sprijin.
Oferiți echipei încredere în capacitățile lor și în abilitatea lor de a lua decizii. Stabiliți o comunicare deschisă și transparentă în cadrul organizației, în care angajații să se simtă în siguranță să-și exprime opiniile și să-și împărtășească grijile. Demonstrați disponibilitatea de a-i susține pe cei din echipă și creați un mediu în care se simt în siguranță să-și asume riscuri și să învețe din greșeli. Evident, ei trebuie să înțeleagă și limitele în care aceste greșeli se pot întâmpla.
Îmbunătățirea culturii interne într-o companie este un proces continuu și necesită angajament și efort constant atât din partea departamentului de resurse umane, cât și din partea liderilor. O cultură internă sănătoasă și puternică este un avantaj esențial al oricărei companii, deoarece conduce la crearea unui mediu de lucru motivant, colaborativ și inovator, în care angajații se simt valorizați și își pot atinge potențialul maxim. Iar toate aceste aspecte conduc, în final, la a avea o organizație mai agilă și mai performantă, în care oamenii se simt parte dintr-o comunitate cu care împărtășesc valori.