La împlinirea a 32 de ani de existență, cu trei generații de librari implicate activ în operațiunile zilnice, Libris a făcut o analiză în profunzime a preferințelor literare ale fiecărei generații de cititori.
Libris, librărie de referință pe piața din România, aniversează, luna aceasta, 32 de ani de la înființare. În cele peste trei decenii, 1,3 milioane de cititori din 170 de țări au cumpărat peste 22 milioane de cărți. Depozitul Libris din Brașov are 5.000 mp și găzduiește permanent un milion de volume, ce ajung la cititori de toate vârstele.
Fondată în 1991, de Ana și Virgil Oniță, Libris este una dintre primele companii post-decembriste dedicate cărții și culturii. A pornit din librăria Șt. O. Iosif, situată în Brașov, cu misiunea de a oferi iubitorilor de carte cele mai interesante, actuale și dorite volume este continuată online, din 2009, prin Libris.ro, librăria online fondată de Laura Țeposu.
- VOIS România deschide un nou birou în Iași și recrutează experți IT în Iași în toate departamentele
- In-house sau prin agenție? 5 motive reale pentru care companiile aleg să externalizeze petrecerile de final de an
- Top Angajatori Undelucram.ro: Booking Holdings, Servier Pharma, JYSK, Schneider Electric și Deichmann, cei mai apreciați angajatori din România
Analiza preferințelor de lectură, pe generații
Pe Libris.ro sunt comandate anual peste 2,6 milioane de volume, livrate către mii de cititori. Cei mai mulți se află în București, Cluj, Timișoara și Brașov. Circa 14 la sută au sub 25 de ani și reprezintă generația Z, 45 la sută sunt Millennials (Gen Y), între 25-44 de ani, 33 la sută sunt cititori din generația X, între 45 și 65 de ani, iar opt la sută sunt Baby Boomers și Silent Generation, cu peste 65 de ani. Generația Alpha, a celor mai mici cititori, este reprezentată indirect, prin achizițiile de carte pentru copii, care au fost analizate separat.

“De-a lungul celor 32 de ani de implicare în Libris, echipa noastră a remarcat preferințele majore ale generațiilor de cititori, validate de analiza noastră calitativă la nivelul volumului de vânzări pe ultimii trei ani. Vorbim despre o analiză a datelor, deci concluziile relevă trenduri generale, care nu exclud interesele particulare de lectură pe care le poate avea publicul”, spune Laura Țeposu, CEO Libris.
Analiza Libris pe cele mai vândute 1.000 de titluri pe site, corelată cu vârstele cititorilor, indică faptul că toate generațiile își găsesc inspirație în titluri de beletristică. Din vasta categorie de Beletristică, Generația Z citește preponderent Fantasy, Generația Y este interesată de literatura contemporană, Generația X are cea mai largă gamă de preferințe literare în materie de beletristică, deoarece apreciază atât romanele clasice contemporane, cât și cele science fiction, Generația Baby-Boomers este interesată de romane polițiste și thrillere, iar Silent Generation apreciază mult literatura clasică.
Biografiile sunt interesante pentru toate generațiile. Cei mai tineri, gen Y și gen Z, aleg biografii ale oamenilor contemporani, din zona business, antreprenoriat, showbiz sau dezvoltare personală, iar generațiile X și Baby Boomers aleg biografii ale clasicilor. Fiecare generație arată interes pentru titlurile cu relatări despre Auschwitz, interes crescut mai ales odată cu apariția unor bestselleruri internaționale transformate în filme de succes.
- Jurnalul Annei Frank – Anne Frank
- Omul în căutarea sensului vieții – Viktor E. Frankl
- Alegerea – Edith Eva Eger
- Băiatul cu pijamale în dungi – John Boyne
- Hoțul de cărți – Markus Zusak
“Ne bucură și interesul ridicat, din toate generațiile, pentru volumele semnate de autori români contemporani, care și-au construit comunități apropiate și active, ce contribuie decisiv la succesul și popularitatea titlurilor lansate. Acum zece ani, am lansat campania de promovare a scriitorilor români, Autorul Lunii, prin care publicul nostru are acces la volume cu autograf și care este așteptată de clienții fideli. Nume precum Mircea Cărtărescu, Radu Paraschivescu, Tatiana Niculescu, Lucian Boia, Gabriel Liiceanu, Horia Roman Patapievici, Mihaela Bilic, Simona Tivadar, Dumitru Constantin Dulcan, Niculina Gheorghiță, Petronela Rotar, Gaspar Gyorgy sunt câteva exemple de autori români ale căror cărți cu autograf sau noutăți captează rapid interesul cititorilor”, arată Laura Țeposu.
Ce citește generația Z? Tinerii de astăzi sunt pasionați de Fantasy și vor noutățile imediat
Generația Z este pasionată mai degrabă de lecturi Fantasy, în română și engleză.Acești tineri se bucură de poveștile cu eroi tineri, aventuri fantastice și elemente supranaturale, deoarece preferă să experimenteze realități ce stimulează creativitatea în profunzime.
Generația Z se remarcă drept o generație multiculturală, în care preferințele literare se întrepătrund. Acești cititori sunt interesați de titluri din categoriile self-help (sunt atenți la bunăstarea interioară), true crime, romance, romane grafice și young adult, dar și de serii Manga. Sunt mereu atrași de nou și conectați cu trenduri literare emergente și titluri care devin virale pe rețelele de socializare.
Cititorii din generația Z sunt și cei mai nerăbdători să descopere noutățile, iar adesea cumpără cărți în limba engleză, chiar înainte să fie disponibile traducerile. Interesul lor către volumele cu ecranizare, în special din Fantasy și Young Adult, este pronunțat. Acestea devin aproape întotdeauna bestsellere.
Odată cu dinamica cererii, categoria Carte în Engleză a crescut exponențial, în ultimii ani, iar acum sunt listate pe Libris aproape un milion de titluri în engleză.
Titluri alese de generația Z în ultimii trei ani:
- Shadow and Bone. Shadow and Bone #1 – Leigh Bardugo
- Heartstopper Vol.4 – Alice Oseman
- Totul începe cu noi – Colleen Hoover
- Sunt alta – Svetlana Cârstean
- Focul viu – Stephen King
- Sandman. Set 3 volume – Neil Gaiman
Millennials caută echilibru interior, să se dezvolte permanent și lecturile “despre care vorbește toată lumea”
Generația Y (Millennials) – cititorii din această generație au o rutină de lectură riguroasă, iar interesele lor sunt diverse. Sunt cei care preferă atât Ficțiunea (cu un interes crescut pentru literatura contemporană și clasică) cât și Non-Ficțiunea. Și Cărțile Manga se regăsesc printre titlurile alese de cititorii din Generația Y, deoarece ei își doresc mult să-și lărgească preferințele și orizonturile literare. La fel ca Gen Z, și Gen Y alege lecturi în engleză, în special cărțile Manga. Romanele și povestirile ce abordează subiecte precum identitatea, relațiile interpersonale, tehnologia și schimbările sociale sunt apreciate în mod deosebit de cititorii din această generație.
Ei sunt cei mai pasionați și interesați de cunoașterea de sine, de lucrul cu sinele, de cunoașterea și vindecarea traumelor din copilărie, astfel că titlurile de dezvoltare personală prezintă un mare interes pentru ei. Se remarcă aici volume extrem de populare, precum “Când corpul spune nu” (Gabor Mate), “Vindecarea copilului interior” (Stefanie Stahl), “Plânsul lui Nietzsche” (Irvin Yalom) sau “Privind Înăuntru” (Petronela Rotar).
Cu spirit antreprenorial și orientați către stabilitate și angajamente pe termen lung, cititorii din Generația Y sunt interesați de dezvoltarea profesională și citesc titluri din această categorie. Cărțile care oferă sfaturi practice, inspirație și strategii pentru succesul personal și profesional, sunt cele mai populare. Autori ca Yuval Harari cu “Sapiens”, Marc Aurelius cu “Gânduri către sine însuși”, Taleb sau Seth Godin se regăsesc permanent în topuri.
Generația Y își ia inspirație de lectură recreativă din cluburile de carte, din recomandările persoanelor publice și din media, dar și din volumele marcate ca Bestseller de New York Times. Titluri precum “Pacienta Tăcută” (Alex Michaelides), “Acolo unde cântă racii” (Delia Owens) sau “Din cer au căzut trei mere” (Narine Abgarian) au dominat topurile ultimilor ani.
Titluri alese de generația Y:
- Când corpul spune nu – Gabor Mate
- Vindecarea copilului interior – Stefanie Stahl
- Din cer au căzut trei mere – Narine Abgarian
- Normal People – Sally Rooney
- Shino nu își poate spune numele – Oshimi Shuzo
Generația X și generațiile mature, un univers literar complex
Și cititorii din Generațiile X, Baby-Boomers și Silent Generation își găsesc momentele de relaxare prin poveștile de beletristică (literatură contemporană și clasică). Spre deosebire de cei din alte generații, sunt cei mai mult orientați către istorie, politică și titluri din categoriile științe umaniste și biografii, memorii, jurnale. Cu alte cuvinte, universul literar al acestor cititori este vast. Ei se bucură și de ficțiune, și de non-ficțiune.
Una dintre preferințe principale ale cititorilor din Generația X este lecturarea de romane polițiste și cărți thriller. Ei își găsesc inspirația și în cărți din categoria biografii, memorii și jurnale, scrise de autori contemporani. Se bucură de succes scriitori români, cu relatări despre viața în comunism (Ioana Nicolaie, Gabriela Adameșteanu, Norman Manea, Lucian Boia, Veronica D. Niculescu, Adina Popescu, MateiVișniec, Liliana Corobca, Dan Lungu), dar și internaționali, precum romanul autobiografic al lui Irvin Yalom, “ O chestiune de moarte și de viață”.
Mulți cititori din Generația X au crescut citind cărți science fiction și fantasy, iar aceste genuri continuă să prezinte interes pentru această generație. Se remarcă seriile Dune de Frank Herbert, titlurile de Isaac Asimov sau JRR Tolkien.
Titluri alese de generația X:
- Anii – Annie Ernaux
- Fundația. Seria Fundația. Vol.1 – Isaac Asimov
- Dune. Dune #1 – Frank Herbert
- Întuneric la amiază – Arhur Koestler
- Shining – Stephen King
Și cititorii din generația Baby-Boomers apreciază o perspectivă personală asupra unor evenimente politice și culturale prin ochii celor care le-au trăit. Sunt mai mult orientați către biografii și memorii ce înglobează însă curente filosofice și marchează evenimente istorice importante.
Titluri alese de Baby Boomers:
- Mihai I, ultimul rege al românilor – Tatiana Niculescu
- Gulag. O istorie – Anne Applebaum
- Inteligența materiei. Ediție aniversară – Dumitru Constantin Dulcan.
- Enigma la Mansardă – Rodica Ojog Brașoveanu
- Zece negri mititei – Agatha Christie
În Silent Generation, găsim cititorii care apreciază cel mai mult valorile tradiționale și au respect pentru autoritate. Cititorii din această generație citesc și ei beletristică, se relaxează prin lecturi clasice și preferă cărți cu povești bine construite, teme universale și personaje complexe (opere literare consacrate, romane clasice, poezie).
Născuți într-o perioadă istorică semnificativă, au un interes și pentru cărțile ce explorează acele vremuri și le oferă o perspectivă asupra experiențelor și contextului istoric în care au trăit. Nichita Stănescu și F.M. Dostoievski se numără printre autorii preferați ai acestei generații, iar titlurile din colecția Regina Maria ori cărțile cu teme religioase, ca volumele Părintelui Necula, sunt atrăgătoare pentru acești cititori, fiindcă ei apreciază moralitatea și etica.
Generația Alpha este reprezentată de generația mini-cititorilor, ale căror alegeri sunt ghidate de părinți și cadrele didactice. Cititorii din această generație se bucură de cărți cu ilustrații, serii de cărți populare precum Seria Harry Potter de J.K. Rowling, cărți interactive, povești educative care abordează subiecte precum știința, natura, istoria și diferite culturi, povești cu tâlc.
Autorii români contemporani precum Ioana Chicet Macoveiciuc, Alex Donovici sau Alec Blenche se bucură de o popularitate ridicată și depășesc în anumite perioade autorii clasici români cu bibliografie obligatorie, precum Ion Creangă sau Mihai Sadoveanu, sau pe cei străini care semnează volume de referință în literatura universală, ca Antoine de Saint Exupéry, Mark Twain, Jules Verne, Jill Tomlinson sau Margaret Wise Brown.
Titluri pentru generația Alpha:
- 500 de adevăruri uimitoare și amuzante
- Bufnița care se temea de întuneric – Jill Tomlinson
- Aventurile lui Habarnam și ale prietenilor săi – Nikolai Nosov
- Povești ca să te iubești mai mult – Francesc Mirelles, Alex Rovira
- Țup și influențerii binelui – Alex Donovici
“Ne-am asumat un rol activ de promotor și susținător al lecturii, ne-am dorit, în primul rând, să-i atragem pe copii și adolescenți către lectură, ceea ce am reușit. Observăm, de la an la an, interesul tot mai crescut pentru carte al celor mici. Anul trecut, categoria Cărți pentru copii a avut cele mai multe volume vândute pe Libris.ro, statistică ce ne bucură și responsabilizează să acordăm atenție sporită diversificării ofertei editoriale pentru copii. Am organizat constant evenimente, târguri, dotări de biblioteci pentru copii, workshop-uri și diverse acțiuni, tocmai ca să le insuflăm cititorilor de toate vârstele pasiunea pentru lectură. Azi suntem încântați să observăm că și cei mai mici dintre cititori iubesc lectura și au o relație tot mai apropiată cu cărțile”, explică Laura Țeposu.














