După un an și jumătate de pandemie în plină desfășurare, încă ne aflăm într-o perioadă în care incertitudinea persistă în mintea tuturor. Managerii și angajații din întreaga lume sunt preocupați de viitor și pot ajunge să fie distrași sau neproductivi chiar și în situații în care trebuie să rămână concentrați.

Leonard Rizoiu
Managing Partner @ LeoHR
Așa a luat naștere întrebarea la care tot mai mulți se chinuie să găsească răspunsul. Cum putem menține echipele implicate, într-un astfel de context social nemaiîntâlnit?
Cel mai important lucru pe care trebuie să îl facem este să credem cu adevărat în oamenii și cultura organizației noastre.
În viața personală, când traversăm perioade marcate de schimbare sau adaptare profundă, avem tendința de a apela la un set personal de valori și credințe care ne ajută să facem față. Într-o companie, setul acesta de valori și resorturi intrinseci este reprezentat de ceea ce numim generic ”cultură organizațională”. Aceasta se bazează pe modul în care o companie te face să te simți în mod constant, indiferent de rolul pe care îl ocupi.
În contextul pandemic actual, cultura organizațională are rolul de a uni oamenii, de a le oferi structură și confortul apartenenței la un grup care funcționează pe principii și obiective similare, deci și de a îngriji rănile metaforice pe care COVID-19 le cauzează fiecărui individ care face parte dintr-o echipă.
Nesiguranță, teamă, anxietate, tristețe, preocupare – toate acestea sunt efecte pe care pandemia le are asupra oamenilor și de care trebuie să ținem cont la nivel organizațional, pentru a asigura totuși o bună performanță. Pentru că, da, dezvoltarea profesională și de business este posibilă chiar și în perioadele de restriște precum aceasta pe care o traversăm.
Important este cum aliniem cultura organizațională la aceste noi caracteristici și situații complexe cu care fiecare dintre noi se confruntă și care se pot răsfrânge asupra felului în care ne facem treaba.
În condiții ideale și în lipsa pandemiei, procesul prin care cultura la locul de muncă dobândește o formă, este lent, se întinde pe o perioadă lungă, ca răspuns la acumularea de multiple încurajări și revelații. Nu se schimbă des și nici repede.
De aici și unicitatea realității curente. Schimbările bruște ne-au determinat pe toți să înlocuim, în procedura de realizare a sarcinilor sau implementare a proiectelor, mesajele implicite, scurte, clasice pe care le trimiteam dintr-un birou în altul, cu mesaje ce conțin indicații explicite. Mai mult decât atât, ne-au arătat că putem consolida încrederea prin sprijinul pe care îl oferim oamenilor dornici să se dezvolte.
Astfel, am învățat să oferim fiecăruia spațiul necesar pentru a prelua inițiativa și pentru a-și autogestiona munca așa cum crede că este cel mai bine.
Pe lângă acțiunile de spectru larg dintr-o organizație, am identificat și o serie de acțiuni specifice, aparent mărunte, dar care au făcut și continuă să facă diferența atât în moralul angajaților, cât și în modul lor de a comunica, de a consolida spiritul de echipă și dorința lor de a se dezvolta profesional, dincolo de adversitățile acestor ani:
- Încurajarea lor să creeze un canal de comunicare de echipă, în care să organizeze ”bătălii cu gif-uri”, concursuri de spus bancuri, întreceri pentru a vedea cine găsește cele mai noi meme-uri etc.
- Crearea unui canal special dedicat unui challenge de 30 de zile, menit să contribuie la starea lor de bine, fizică și psihică (sport, nutriție, meditație etc.)
- Trimiterea unui citat al zilei pe mail sau whatsapp, fără a respecta o anumită oră precisă, astfel încât să existe un element-surpriză
- Crearea și trimiterea unui newsletter săptămânal cu resurse și informații variate, care țin atât de spectrul profesional, cât și de cel personal al vieții lor
- Stabilirea unei zile din săptămână în care să se ofere premii pentru cea mai bună prezentare, pentru contribuția cu materiale sau informații interesante, pentru lucrul în echipă și lista poate continua cu numeroase distincții inedite
- Seri de trivia sau alte jocuri
Sunt foarte multe activități ce pot fi desfășurate on sau offline în această perioadă, activități ce derivă dintr-o cultură organizațională sănătoasă, care face bine la rândul său. Important este să nu încetăm consolidarea și construirea continuă a acesteia. Doar așa putem dezvolta un sentiment de camaraderie în momentele dificile și stimula, uni, încuraja oamenii din echipe, în moduri cât mai creative cu putință.
Pe măsură ce pandemia se va atenua și recuperarea va începe, vom putea evalua timpii de reacție și atitudinile pe care le-am cultivat în tot acest timp. Dezvoltarea oamenilor în sensul performanței pozitive pe termen lung, chiar și în contexte nefavorabile, constă în găsirea elementelor bune ale nevoii de pivotare bruscă în cultura organizațională.