În 2021, acționarii așteaptă de la companiile lor să devină profitabile, sustenabile și cât mai puțin vulnerabile. Este recalibrarea o soluție?

Ce este recalibrarea strategică și operațională și cum ne ajută ea să avem companii mai profitabile, sustenabile și cât mai puțin vulnerabile la turbulențe viitoare, indiferent de natura lor?

Mihail Lăzăroae

General Manager & Restructuring Advisor

Astăzi, companiile industriale au de făcut față mai multor riscuri, precum reducerea activității, diminuarea cifrei de afaceri, diminuarea competitivității, de deficit al forței de muncă calificate, de management uneori defectuos, datorat incapacității unor membri ai echipei executive de a-și înțelege rol, și, nu în ultimul rând, de diminuare a capitalului de lucru.

Urmărind rapoartele societăților pe acțiuni, observăm că o parte însemnată dintre companiile active în sectorul industrial se confruntă, în contextul pandemiei, și cu o serie de probleme mai complicate legate de cash-flow și cu o scădere continuă a profitabilității.

Însă, cu toate greutățile, în 2021 acționarii așteaptă de la companiile lor să devină mai profitabile, sustenabile și cât mai puțin vulnerabile la turbulențe viitoare, indiferent de natura lor.

Ce e de făcut? Cum ne vom atinge aceste obiective?

Să ne amintim una dintre ultimele vizite în secțiile de producție. Ce am văzut? Probabil am fost atenți la starea dotărilor, la organizarea fluxurilor, într-un cuvânt la producția în sine, dar, fără să căutăm, am văzut și lucruri mai puțin plăcute, și anume pe cele care privesc încărcarea mai redusă a anumitor utilaje și o anumită stare de somnolență în rândul salariaților, atât al celor indirecțil cât și al celor direct productivi. Pare comun? Cred că da!

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Întorși în birou cu acea imagine – nu prea încurajatoare – în minte, căutăm prin rapoarte și vedem din nou că vânzările scad, stocurile cresc, costurile la fel, ca avem dificultăți privind finanțarea, mai vedem și degradarea generală a indicatorilor financiari. Ce ar fi de făcut?

Cufundați în scaun, ne amintim că suntem responsabili de asigurarea continuității afacerii în condiții de performanță. Dar cum o facem? Cum gestionăm situația și ce soluții de îmbunătățiri operaționale avem la îndemână? Cel mai adesea, cei aflați în astfel de situații și-au trecut companiile printr-un proces abrupt de recalibrare strategică și operațională.

Ne întrebăm dacă un astfel de plan ne e potrivit și dacă vom avea puterea necesară să ne convingem echipa sau dacă acționarii vor avea încredere în noi să trecem compania printr-o astfel de încercare. Adevărul e că în asemenea situații nu ai prea multe variante de lucru – ori schimbi direcția companiei și livrezi rezultate, ori vei fi tu schimbat. Și noi, managerii, o știm prea bine!

Ce înseamnă recalibrarea, de fapt? Înseamnă reorientare, redimensionare, reproiectare totală sau parțială, după caz în scopul creări unei companii profitabile, sustenabile și cât mai puțin vulnerabilă la turbulențe viitoare, indiferent de natura lor. Exact ce vor acționarii!

În 2021, companiile vor fi nevoite să navigheze într-o economie care traversează, în ansamblul ei, o criză de încredere, și care experimentează schimbări fără precedent și care vor afecta fiecare domeniu de activitate industrială, dar cu intensități diferite. Vom avea parte de multe schimbări în momente diferite și într-un ritm nemaiîntâlnit, iar modelele cunoscute ca liniare, predictibile, unidimensionale, nu ne vor mai fi de nici un folos.

Spre finalul anului, creșterea economică va reveni și, cu siguranță, va fi inegală, așa cum criza sanitară nu a afectat toate sectoarele și companiile industriale la fel. Vor fi industrii ce vor accelera datorită utilizării în mod natural a tehnologiilor noi, vor fi, de asemenea, companii care vor “fura startul” în fața competitorilor, prin digitalizare avansată, automatizare și robotizare, dar vor fi și companii care vor tine cu “dinții” să rămână în economia tradițională, însă acestea din urmă vor deveni, în curând, istorie.

În acest context, pentru recalibrare va fi necesar să ne setăm obiectivele în acord cu mediul general de afaceri, să stabilim direcțiile, să identificăm oportunitățile, să facem scenarii, să ne consultăm echipa, să alegem opțiunile, să căutăm soluții, să luăm decizii și să acționăm. Decizia și acțiunea sunt totul în business!

Într-un cuvânt, va trebui să ne adaptăm și să facem lucrurile altfel decât le-am făcut până acum și vom vedea că recalibrarea va face diferența între perseverența cu care am făcut același lucru sperând la un rezultat diferit și perseverența cu care vom căuta abordări până le vom găsi pe cele mai potrivite pentru atingerea obiectivelor.

Pentru întocmirea planului de recalibrare, ne-ar fi utile câteva ipoteze generale de lucru. Ele sunt necesare, însă nu și suficiente, și anume:

  • asigurarea profitabilității pe termen scurt, prin îmbunătățirea performantei operaționale – se poate realiza în principal prin asigurarea unei producții de serie cât mai apropiate de capacitate, prin reducerea ponderii costurilor fixe și reajustarea costurilor indirecte în sensul diminuării lor, prin închiderea activităților ce aduc pierdere societății și externalizarea lor, și, de asemenea, prin asigurarea capitalului de lucru. De avut în vedere inclusiv valorificarea stocurilor și a activelor non-core, fie prin vânzare, fie prin închiriere, în cazul construcțiilor sau terenurilor.
  • asigurarea sustenabilitătii pe termen lung, prin digitalizarea proceselor interne, implementarea unor soluții avansate de automatizare/ robotizare în producție și prin dezvoltarea și asimilarea în fabricație a unor produse noi, inovatoare – pentru îndeplinire se poate dezvolta activitatea de R&D prin încheierea de parteneriate cu startup-uri inovatoare, care să sprijine concepția, proiectarea produselor, a proceselor și a tehnologiilor noi, omologarea și testarea lor. Pentru asigurarea forței de muncă calificate, se recomandă intrarea în parteneriate cu instituțiile de învățământ preuniversitar (liceal și vocațional) și universitar, în principal pentru pregătirea de operatori și ingineri. Nu ar fi lipsită de interes nici adoptarea unei strategii eficiente de întărire a brandului de angajator pe piață.
  • asigurarea competitivității prin intrarea într-un lanț integrat de furnizori și clienți se poate realiza inclusiv prin dezvoltarea unui parc industrial (recomandare aplicabilă pentru cei care dețin platforme industriale cu active aflate în conservare). Prin atragerea unor investiții private sau publice necesare reabilitării, se pot pregăti platformele industriale pentru viitoare investiții în activități productive, de cercetare dezvoltare și logistice. Se pot astfel atrage ca rezidenți în parc, producători/ furnizori consacrați din industriile în care activați, clienți sau startup-uri inovatoare, conectându-vă astfel într-un un lanț integrat de furnizare și în care să fiți împreună beneficiari ai avantajelor logistice și de infrastructură comune, precum și al facilitaților și serviciilor specifice.
  • asigurarea unei echipei de management potrivite în vederea recalibrării, pentru gestionarea schimbării și atingerea obiectivelor propuse. Aici, într-adevăr, e mai dificil, dar sunt sigur ca există resurse suficiente atât în interiorul companiilor, în eșalonul doi, cât și în afara lor. E nevoie doar să le descoperim!

Pe lângă cele de mai sus, la fel de importante vor fi investițiile în toate ariile operaționale pentru reorientarea sau extinderea capacităților de producție prin finanțări nerambursabile guvernamentale sau europene, dezvoltarea de noi linii de business,promovarea și poziționarea pe piață a unui brand de producător de produse noi inovatoare, etc.

Așadar, să avem curaj și să fim cei care vor facilita tranziția companiilor noastre spre economia post-pandemică, și nu cei care se vor strădui din răsputeri sa împiedice alunecarea lor pe toboganul insolvenței – asta, desigur, dacă ne vor menține acționarii la butoane!

Articolul anterior

Metro lansează o platformă digitală prin care sprijină afacerile HoReCa

Articolul următor

Magazinele Carrefour din România ar putea avea un nou proprietar. Guvernul francez se opune

Articole din aceeași categorie
Total
3
Share