Cum va arăta piața muncii, în 2022: concurență intensă pentru talente, noi beneficii extrasalariale și angajați mai puțini “fideli”

Tendința angajaților români de a căuta noi oportunități de joburi, digitalizarea și munca remote au dus la schimbări semnificative pe piața muncii în 2021. Potrivit datelor de pe platforma BestJobs, numărul de joburi active a crescut cu 25 la sută față de anul anterior și mai mult de jumătate (56 la sută) dintre ele s-au adresat specialiștilor cu muncă la birou (candidații white-collar).

Salariile au crescut în toate domeniile de activitate, de la 16 la sută în IT/ telecom la 31 la sută în vânzări și tot atât în marketing. Numărul de oportunități remote a crescut cu 40 la sută față de 2020. Ele au înregistrat 1,8 milioane de candidaturi, dar și circa 30.000 de căutări după cuvântul-cheie, astfel că “remote” este în topul celor mai căutate activități de pe platformă.

În 2021, 91 la sută dintre candidații activi pe BestJobs și-au exprimat preferința de a ști salariul pentru poziția pentru care candidează, încă de la citirea anunțului. Printre domeniile cu cele mai mari salarii s-au numărat IT/ telecom, cu un salariu mediu net de 1.629 euro, medicină/ sănătate (1.433 euro) și inginerie și management (1.200, respectiv 1.222 euro). Posturile cu cele mai mici salarii medii nete s-au înregistrat în domeniile administrativ/ secretariat (771 euro), call center (797) și turism/ HoReCa (879).

2022: mobilitate crescută a angajaților, “bătălie” pentru atragerea candidaților potriviți, noi beneficii extrasalariale

Recrutarea va ridica provocări angajatorilor și în 2022, având în vedere deficitul forței de muncă de pe piața locală. În plus, 67 la sută dintre angajații români plănuiesc să-și schimbe jobul în 2022, după ce, în 2021, 62 la sută dintre ei considerau că nivelul de stres a crescut, iar bunăstarea a devenit o prioritate în selecția jobului.

Pe măsură ce numărul de joburi crește și cererea de forță de muncă depășește oferta, companiile se văd nevoite să facă eforturi suplimentare pentru a atrage și pentru a păstra specialiștii potriviți. 45 la sută dintre recrutori sunt de părere că le va fi mai greu să atragă candidați în 2022, comparativ cu ultimii doi ani.

Pentru 2022, 52 la sută dintre angajați se așteaptă la o creștere salarială, iar 35 la sută dintre specialiștii HR estimează creșteri de 10-15 la sută. Printre beneficiile extrasalariale pe care și le doresc candidații se numără decontarea transportului (39 la sută), acordarea de bonusuri de performanță (38 la sută), participarea la programe de dezvoltare personală (30 la sută) și asigurare privată de sănătate sau abonament la o clinică medicală privată (29 la sută). Pe lângă creșterile salariale și extinderea beneficiilor, recrutorii iau în calcul întărirea strategiilor de employer branding, împreună cu facilitarea programelor de wellbeing, pentru asigurarea stării de bine a angajatului. 

Cum 2021 a conturat mai clar prioritățile pe plan personal, printre așteptările angajaților de la angajator întâlnim nevoia de a-și vedea munca apreciată (69 la sută), de a avea un echilibru mai bun între viața personală și cea profesională (29 la sută), dar și libertatea de a alege de unde să lucreze (27 la sută). La acestea, se adaugă așteptarea ca angajatorul să fie flexibil cu privire la forma de colaborare (CIM, PFA sau SRL), în special pentru recrutarea seniorilor din domeniul IT.

“Suntem martorii unei schimbări majore în dinamica dintre candidați și angajatori, cum nu am mai văzut de mulți ani și cum nu ne așteptam să vedem în timp de pandemie. Piața muncii în 2022 se arată favorabilă candidaților, care sunt acum în poziția de a stabili noi tendințe în modul de lucru și în beneficiile obținute. Ca partener în recrutare, suntem pregătiți să susținem nevoile jucătorilor, atât de partea recrutorilor, cât și de cea a angajaților, și le punem la dispoziție cele mai bune instrumente pentru a facilita întâlnirea dintre nevoile lor”, spune Andrei Frunză, CEO BestJobs România. 

Munca remote și importanța abilităților digitale rămân tendințe de bază

Noul an va moșteni tendințe din 2021, care au câștigat tot mai mult teren și și-au dovedit relevanța. După doi ani în care angajatorii au putut observa că productivitatea crește chiar și atunci când angajații muncesc de la distanță, modul de lucru remote rămâne o opțiune viabilă chiar și în condițiile revenirii la “normalul” pre-pandemic. Domeniul HR trece printr-o transformare digitală, în direcția creării unor experiențe mai bune în recrutare, dar și a construirii unui brand de angajator cât mai solid.

În plus, angajații au căpătat lejeritatea dezvoltării pe plan profesional și sunt acum, mai mult ca oricând, pregătiți pentru schimbări neprevăzute și reconversie profesională. Investițiile în creșterea abilităților, în special a celor digitale, rămân o prioritate pentru candidați, care își doresc sprijin din partea angajatorilor.

Selecția și intervievarea online a angajaților a apărut ca o necesitate, dar a dat roade în eficientizarea procesului de recrutare și devine un obicei tot mai des întâlnit. Instrumentele online de analiză a CV-urilor, serviciile de headhunting și strategiile de a ajunge și a aborda candidații pasivi completează direcția de eficientizare a procesului de recrutare în 2022, iar alegerea unui partener potrivit care să faciliteze demersurile devine esențială. 

Opiniile specialiștilor din recrutare, alături de raportul complet, pot fi citite și descărcate pe site-ul BestJobs.eu.

DESPRE BESTJOBS

Cu o experiență de peste 20 ani în domeniu, este una dintre cele mai importante platforme de recrutare online din România. În orice moment, aici sunt peste 4,6 milioane de profesioniști conectați la piața muncii, peste 30.000 de joburi și mii de freelanceri, agenți de recrutare, coachi, mentori, terapeuți, avocați și alte tipuri de specialiști.

Articolul anterior

Emerson modernizează, cu soluţii de automatizare de ultimă generație, laboratorul de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca

Articolul următor

Compania de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox are un nou Head of Research

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share