Primele trei criterii pe baza cărora angajații români decid să rămână pe termen lung în companii sunt stabilitatea locului de muncă, sentimentul că sunt apreciați și o relație foarte bună cu șeful direct, iar pe locul patru se află oportunitatea de a accesa programe de training și specializare finanțate de angajator.
În 2022, companiile ar trebui să includă în strategia de retenție a angajaților programul flexibil și munca la distanță. Acestea sunt cele mai importante concluzii ale unui sondaj realizat în rândul angajaților români de EXEC-EDU, liderul pieței de executive education, segmentul de top al pieței de training.
61 la sută dintre angajați își doresc un loc de muncă sigur și stabil, 53 la sută vor să le fie recunoscute și apreciate performanțele, 46 la sută își doresc să aibă o relație profesională foarte bună cu șeful direct, iar 30 la sută au rămas în companie datorită accesului la cursuri, oferit de angajator.
„Momentul economic și social pe care îl traversăm îi determină pe angajați să aprecieze mai mult stabilitatea, dar evidențiază și nevoia de dezvoltare. Noul context presupune noi tipuri de competențe, mai ales în rândul managerilor, având în vedere schimbarea modelelor de business, a comportamentului de consum și digitalizarea accelerată. Pe de altă parte, studiul readuce în prim plan nevoia de apreciere și de conectare la locul de muncă și importanța bunelor relații. Apoi, se spune că oamenii nu își părăsesc locul de muncă, ci șefii, ceea ce explică de ce aproape jumătate din respondenți pun relația cu șeful direct pe primul plan”, declară Oana Scarlat, CEO EXEC-EDU.
În privința strategiilor pe care trebuie să le adopte companiile în 2022 pentru a-și păstra angajații, programul flexibil, care să includă și munca la distanță, este menționat de 78 la sută dintre ei, în timp ce majorarea salariilor după criterii clare este considerată importantă de 67 la sută dintre angajați.
Accesul la dezvoltare este un alt aspect-cheie pe care angajatorii ar trebui să-l ia în considerare în strategia de retenție a angajaților. Peste 80 la sută dintre aceștia punctează drept „foarte importantă” pentru ei finanțarea cursurilor de către companie. Consecvența în oferirea cursurilor de specializare contează pentru 62 la sută, în timp ce aproape jumătate spun că accesul nelimitat la cursuri oferit de o altă companie i-ar determina să-și schimbe jobul, chiar dacă ar primi același salariu.
Cât despre ce pot face managerii pentru a evita demisiile din echipa lor, 69 la sută spun că își arată constant aprecierea față de colegii lor, iar 64 la sută au ușa mereu deschisă pentru membrii echipei. O altă strategie relevantă de fidelizare, generată de noile condiții de muncă, este programul flexibil, pe care l-au implementat 47 la sută dintre managerii intervievați.
Totuși, un salariu mai mare i-ar determina să-și schimbe locul de muncă pe 75 la sută dintre angajați, urmat de un pachet de beneficii mai generos (52 la sută) și de un pachet de cursuri de specializare mai generos (52 la sută). 49 la sută dintre ei și-ar schimba jobul pentru un program de lucru foarte flexibil, iar 27 la sută s-ar muta într-o companie care le-ar oferi un program MBA.
La sondajul EXEC-EDU, realizat în mai, au răspuns manageri din retail, IT, petrol și gaze, jocuri de noroc, educație, FMCG, banking, agribusiness, curierat, transporturi, consultanță. Respondenții sunt middle manageri (37 la sută), top manageri (17 la sută), iar restul sunt angajați. Jumătate nu au schimbat compania în ultimii cinci ani, 29 la sută sunt în actuala companie de 2-5 ani, iar 21 la sută au sub doi ani vechime la actualul job. Motivele pentru care au rămas fideli unei companii sunt siguranța și stabilitatea poziției (61 la sută), recunoașterea și aprecierea performanțelor (53 la sută), relația foarte bună cu șeful direct (46 la sută), perspectivele și majorările salariale (36 la sută).
59 la sută dintre intervievați lucrează în companii cu cifre de afaceri de peste zece milioane de euro, 17 la sută în companii cu cifre de afaceri de 5-10 milioane, iar 24 la sută sunt în companii cu cifre de afaceri sub cinci milioane de euro.
DESPRE EXEC-EDU
Cu o prezență de peste 20 de ani, este liderul pieței de executive education, cu o echipă de peste 40 de traineri și experți și aproape 20.000 de cursanți. Portofoliul său cuprinde circa 70 de programe, iar oferta este structurată pe patru linii principale de activitate: programe de dezvoltare pentru C-level, programe de management, cursuri de specializare în domenii profesionale extrem de actuale, de nișă și workshop-uri de well-being. Cele patru direcții includ nu numai programe de training, ci și coaching, mentoring, consultanță. EXEC-EDU a obținut premiul Gold Award în topul celor mai bune companii de training din România, în urma unei cercetări derulate de Learning Network, în 2019, la care au participat peste 500 de manageri și specialiști HR.