Deși tranziția către automatizarea proceselor de producție dintr-o organizație poate fi percepută negativ de angajați, care prevăd că tot mai multe locuri de muncă vor fi eliminate, unu din doi directori de producție (51,3 la sută) este convins că forța de muncă va rămâne crucială în viitor. Circa o pătrime dintre ei (23,3 la sută) se așteaptă ca automatizarea să creeze joburi noi și oportunități de carieră, iar 20,3 la sută cred că lucrătorii vor fi transferați pe noi posturi.
Potrivit raportului Manufacturing – Global HR Trends 2023, realizat de Istituto Piepoli și publicat de Gi Group Holding, una dintre cele mai mari companii de resurse umane la nivel mondial, automatizarea și sustenabilitatea reprezintă principalele tendințe ce conduc sectorul de producție și contribuie la dezvoltarea sa.
84 la sută dintre companii au realizat deja trecerea de la procesele manuale și analogice la procese digitizate, inclusiv în ceea ce privește lanțul de aprovizionare și producția. Cele mai adoptate instrumente sunt cloud computing (27 la sută) și integrarea digitală (22 la sută), urmate de big data (20 la sută), securitate cibernetică (19 la sută), robotică și inteligență artificială (16 la sută).
Și din perspectiva companiilor care vor să crească producția, și din cea a angajaților care își doresc să rămână competitivi, să-și îmbunătățească competențele și să crească profesional, automatizarea este văzută ca o oportunitate. Totuși, poate reprezenta un risc pentru lucrătorii care nu dețin abilitățile tehnologice adaptate prezentului, ceea ce subliniază rolul decisiv pe care formarea îl va juca în următorii ani.
- Managerii de HR și Generația Alfa. Ce impact vor avea pe piața muncii tinerii născuți după 2010?
- 44 de companii sunt Top Employers în România, în 2025
- Efectele noilor decizii fiscale asupra sectorului IT: doar o treime dintre companiile din România au în plan să-și extindă echipele în 2025
„Departe de a fi doar un sector solicitant din punct de vedere fizic, producția oferă o gamă largă de oportunități de carieră pentru lucrătorii cu un nivel scăzut sau mediu de calificare, dar și pentru cei cu înaltă calificare. Ne îndreptăm către un viitor în care formarea și învățarea pe tot parcursul vieții vor fi mai importante ca niciodată în a-i ajuta pe oameni să-și atingă obiectivele personale și de carieră și pentru a permite companiilor să depășească deficitul de forță de muncă și să profite de oportunitățile oferite de avansul tehnologic. Mai mult, în linie cu rezultatele cercetării, necesitatea unei noi atitudini și creșterea competențelor STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică) – așa cum sunt gândirea critică, capacitatea de a lua inițiativă, comunicarea – în rândul femeilor ar putea contribui la deschiderea industriei către diversitate, dominată, de-a lungul timpului, de bărbați. 83 la sută dintre respondenți consideră că numărul de femei va crește în companiile lor, în următorii cinci ani”, spune Andrei Luca, Business Manager Gi Group Temps & Perm.
Lipsa forței de muncă reprezintă o continuă provocare pentru industria producătoare, ce evoluează într-un ritm accelerat. De aceea, penuria de forță de muncă are mai multe cauze, inclusiv o percepție greșită a domeniului producției (încă văzut ca o industrie solicitantă din punct de vedere fizic, unde predomină forța de muncă manuală sau slab calificată) și o lipsă de competențe adecvate noilor timpuri.
„Industria prelucrătoare are un rol important în economia și dezvoltarea țărilor și valorează 16,4 trilioane de dolari la nivel mondial. Ca să facă față penuriei de forță de muncă, numeroase companii au accelerat procesul de digitalizare, cu speranța că aceste schimbări vor spori eficiența și productivitatea. Din păcate, realitatea augmentată și IoT sunt încă puțin utilizate în producție, unde doar 15 la sută dintre companii le-au implementat. Totuși, piața globală de automatizare industrială a crescut constant în ultimii ani și este de așteptat ca până în 2025 să ajungă la cel puțin 265 de miliarde de dolari”, arată Andrei Luca.
Experții se așteaptă la o creștere tot mai mare a competențelor tehnice, mai ales din partea lucrătorilor subcalificați, cărora li se va cere experiență pentru mașini specializate (68 la sută) și formare specializată (65 la sută). Pentru angajații specializați, va fi esențial să posede abilități digitale și de management de proiect (71 la sută) și abilități de vorbire în public (71 la sută). La capitolul soft skills, lucrătorii cu un nivel minim sau mediu de calificare trebuie să se concentreze pe a-și dezvolta capacitățile de adaptare și flexibilitate (84 la sută) și de a lucra autonom (79 la sută). Pentru posturile specializate, va fi cu precădere important să învețe să lucreze în funcție de priorități (87 la sută) și să-și dezvolte capacitatea de a lua decizii (87 la sută) și de a rezolva probleme (81 la sută).
Raportul dezvăluie și că 85 la sută dintre respondenți cred că cererea pentru profiluri profesionale specializate se va schimba în următorii ani, odată cu evoluția producției. Când vine vorba de muncitori a căror calificare este medie sau sub medie, companiile vor căuta, în viitorul apropiat, operatori de producţie și de utilaje sau operatori și controlori de dispozitive. Pentru rolurile specializate, cele mai solicitate vor fi planificatorii de producție, managerii în asigurarea calității sau managerii de mentenanță.
Mai multe informații pot fi consultate în raportul publicat de Gi Group –https://bit.ly/408kzgX. Studiul a fost realizat pe un eșantion de 240 de factori de decizie (manageri de resurse umane, directori de fabrică, manageri de producție) ai companiilor din industria prelucrătoare, în șase țări (Brazilia, China, Germania, Italia, Polonia și Regatul Unit).
DESPRE GI GROUP HOLDING
Fondat în 1998 în Milano, este unul dintre liderii mondiali de servicii pentru dezvoltarea pieței muncii. Printr-un ecosistem global de personal și recrutare din care fac parte șase branduri individuale (Gi Group, Gi BPO, INTOO, Wyser, Grafton, Tack/ TMI), propune o gamă de oferte de 360 de grade. Are peste 6.000 de angajați și, prin prezență directă și parteneriate strategice, este activă în peste 100 de națiuni din Europa, APAC, cele două Americi și Africa. Oferă servicii către mai mult de 20.000 de companii. Este pe locul 5 în topul celor mai mari companii de personal din Europa și pe poziția a 16-a in lume (potrivit Staffing Industry Analysts).