Executivul vrea să facă rost de 11 miliarde de lei, până la finalul acestui an, prin majorarea accizelor la carburanţi, din 1 septembrie. Un proiect de ordonanţă de modificare a Codului Fiscal propune revenirea la nivelul accizelor din 2016.
Până la finalul anului, Guvernul propune ca acciza la benzină cu plumb să fie 3.022,43 lei/tonă, respectiv 2.327,27 lei/1.000 de litri, faţă de 2.530 lei/tonă şi 1.948,23/1.000 de litri. În cazul benzinei fără plumb, acciza ar urma să fie de 2.643,39 lei/tonă, respectiv 2.035,40 lei/1.000 de litri. În prezent, taxele sunt de 2.151,13 de lei/tonă şi 1.656,36 de lei/1.000 de litri. În cazul motorinei, acciza va fi de 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1.000 de litri. Valoarea actuală este de 1.796,53 de lei/tonă, respectiv 1.518,04 de lei/1.000 de litri, potrivit Mediafax.
Din calculele Guvernului, până la finalul anului, din această majorare, la bugetul de stat ar intra 11,41 de miliarde de lei. Ministerul Finanţelor susţine că măsura este luată pentru menţinerea preţurilor produselor petroliere competitive în regiune. „Pentru benzină şi motorină, nivelurile actuale ale accizelor practicate în România, raportat la cursul leu/euro publicat în prima zi lucrătoare din octombrie 2016, sunt foarte aproape de limita minimă, prevăzută de legislaţia Uniunii Europene. Astfel, în situaţia în care cursul leu/euro publicat în Jurnalul Oficial al UE ar depăşi valoarea de 4,62 lei/euro, nivelurile actuale ale accizelor practicate în România, pentru benzină şi motorină, ar deveni inferioare nivelurilor minime ale accizelor prevăzute de legislaţia UE pentru aceste produse accizabile. Din analiza comparativă a încasărilor din accize aferente semestrului I al anului 2017, faţă de semestrul I al anului 2016, a rezultat faptul că în primul semestru al anului 2017, încasările din accize aferente produselor energetice au scăzut cu 767.633.796,55 lei”, se arată în expunerea de motive.
„România a ajuns, în iulie 2017, să înregistreze cel mai mic preţ al benzinei Euro-95 din Uniunea Europeană (0,997 euro/litru, cu taxe) şi al treilea cel mai mic preţ pentru motorină (0,977 euro/litru, cu taxe), după Luxemburg (0,955 euro/litru) şi Bulgaria (0,961 euro/litru). Dacă România are cel mai mic preţ din UE la benzina cu taxe, când vine vorba de preţul benzinei fără taxe, este pe locul 15 în UE, cu un cost al benzinei mult peste ţări producătoare de petrol, precum Marea Britanie şi Olanda, dar şi peste Austria, Polonia, Bulgaria. Situaţia este similară şi în cazul preţului motorinei fără taxe – România se situează pe locul 17 în UE, ca preţ”, precizează proiectul de ordonanță.