Cifra de afaceri a pieței serviciilor de poștă și curierat din România a avansat cu 19 la sută față de 2019, a depășit cu 136 la sută nivelul din 2011 și a ajuns la 6,4 miliarde de lei în 2020, potrivit celei mai recente analize KeysFin.
„Estimăm continuarea tendinței de creștere începută în 2010, iar cifra de afaceri a companiilor care oferă servicii de poștă și curierat să depășească pragul de 7,3 miliarde de lei în 2021, ca urmare a dezvoltării cererii online și a presiunilor inflaționiste”, declară Diana Florescu, analist economic KeysFin.
Piața serviciilor de poștă și curierat face parte din puținele domenii în care numărul de companii a crescut considerabil în pandemie, cu aproape 39 la sută față de 2019 și cu 242 la sută peste nivelul din 2011. În 2020, a atins nivelul-record de 3.400 de companii.
Capital majoritar românesc în 98,5 la sută dintre companiile de poștă și curierat
„Dintre cele 2.514 companii locale, care au înregistrat capitaluri proprii pozitive în 2020, 2.476 (98,5 la sută) au avut acționariat majoritar românesc (peste 50 la sută din total). După numărul de companii cu acționariat direct majoritar străin, pe primele locuri s-au aflat cele din Olanda, Bulgaria și Cipru (cu câte patru companii). După valoarea capitalurilor proprii, în 2020, investitorii din România au controlat peste 71,5 la sută din ele, cei din Luxemburg – 15,5 la sută, iar cei din Olanda – 8,4 la sută”, spune Diana Florescu.
Rezultat net record
Dacă în 2019 rezultatul net (profit minus pierdere netă) al furnizorilor de servicii de poștă și curierat a crescut marginal față de 2018, în 2020, avansul anual a fost unul dintre cele mai ample din economie: 124 la sută. Față de 2011, rezultatul net a trecut de la o pierdere de 121 de milioane de lei, la un profit de 525 milioane.
Poșta și curieratul, marii câștigători în pandemie
Poșta Română este în continuare principalul jucător de pe piața locală a serviciilor de poștă și curierat. Compania, deținută de statul român prin Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării (93,6 la sută) și Fondul Proprietatea (6,4 la sută), a raportat în 2020 o cifră de afaceri de aproape 1,3 miliarde de lei (20,2 la sută din total). În 2019, rulajul său a fost de 1,28 miliarde, astfel încât compania a menținut trendul crescător din anul anterior.
Fan Courier Express, liderul segmentului de curierat, continuă să câștige teren și să se apropie de Poșta Română. Compania cu capital privat 100 la sută românesc a atins pentru prima dată în istorie o cifră de afaceri de peste un miliard de lei, cu un avans de 28 la sută față de 2019, și a ajuns la 16 la sută din totalul pieței.
Potrivit datelor furnizate de Fan Courier pentru GPeC, numărul de livrări e-commerce a crescut, în medie, cu 12 la sută în 2021, față de 2020. În 2021, noiembrie a fost luna cu cel mai mare număr de expedieri, de aproape 7,3 milioane, iar februarie a fost cea cu cel mai mic număr de expedieri – 4,8 milioane. De Black Friday (noiembrie 2021), numărul de livrări a crescut cu 15 la sută, față de Black Friday 2020, și a ajuns la circa 4,7 milioane de expedieri doar pentru acest eveniment. În topul categoriilor de produse care au înregistrat creșteri semnificative, în 2021, se regăsesc fashion, suplimente alimentare și produse din gama home & deco. Verticala de IT&C a scăzut în 2021, comparativ cu 2020, arată datele GPeC.
La fel ca în anul anterior, Cargus (494 milioane de lei, 7,8 la sută din total) își menține poziția a treia în top. Cea mai mare creștere (nominală și procentuală) din top 10 a fost înregistrată de Delivery Solutions (avans anual de 234,6 milioane de lei, 142 la sută) care a intrat în top 5 pe poziția a patra și a detronat FedEx Express Romania Transportation (fosta TNT Romania). Cumulat, cele mai mari zece companii au generat 75 la sută din cifra de afaceri totală.
Bringo, Glovo și Food Panda, creșteri anuale de 7,5, respectiv 4 ori în 2020
Analiza nu ia în considerare performanța unor companii precum Bringo Magazin (controlată indirect de Carrefour Nederland BV) sau Glovoappro (deținută de spaniolii de la Glovoapp23 SL). Acestea au ca principal domeniu de activitate coduri CAEN aferente sectorului IT&C. Potrivit ultimelor date furnizate de Ministerul Finanțelor, cele două companii au raportat creșteri anuale de trei cifre, de 595 la sută, la 47,4 milioane de lei (Bringo), respectiv de 418 la sută, la 167,7 milioane (Glovo), în 2020.
La sfârșitul lui 2021, Consiliul Concurenței a autorizat, cu anumite condiții (să nu impună clauze de exclusivitate în relație cu restaurantele partenere și să nu condiționeze contractual nivelul comisioanelor plătite de restaurantele partenere – actuale sau viitoare) tranzacția prin care Glovoappro preia compania Foodpanda Ro și, indirect, afacerea Pandamart, operată de Delivery Hero Dmart.
Foodpanda RO are ca principal domeniu de activitate codul CAEN 4619: intermedieri în comerțul cu produse diverse. Domeniile secundare țin de IT&C, comerț și servicii administrative și suport, iar cifra de afaceri raportată pentru 2020 a fost de 102 milioane de lei.
Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor (la sfârșitul perioadei), care au ca domeniu principal de activitate unul dintre codurile CAEN aferente grupei 53: activități poștale și de curier. Datele au fost extrase la începutul lui 2022.
DESPRE KEYSFIN
Oferă soluții 100 la sută digitalizate pentru verificarea mediului de business, cu date financiare și juridice, rapoarte, grafice și analize actualizate la zi despre companiile din România și din străinătate, pentru reducerea riscului comercial. Cu un portofoliu de peste 700 de clienți, este unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România. Deține și aplicația KeysFinder, prin care utilizatorii pot accesa, ușor și rapid, situații financiare, indicatori și informații juridice de la peste patru milioane de entități economice din România, direct de pe telefonul mobil.