Mai mult de jumătate dintre angajații din România sunt dispuși să se recalifice, ca să facă față “concurenței” inteligenței artificiale

Trei sferturi dintre angajații din întreaga lume cred că GenAI va aduce un anumit nivel de schimbare la locul de muncă.

În ciuda vremurilor incerte, angajații rămân încrezători în poziția lor pe piața muncii: 57 la sută dintre ei sunt pregătiți să se recalifice în noi poziții pentru a avansa în carieră.

În România, datele arată tendințe asemănatoare: 73 la sută dintre respondenți consideră că GenAI va avea un anumit impact asupra locului de muncă. 55 la sută dintre cei chestionați doresc să se recalifice pentru a se adapta noului context, iar 40 la sută doar dacă este necesar și cinci la sută nu-și propun deloc acest lucru.

Din perspectiva poziției de negociere, 60 la sută dintre români consideră că dețin avantajul când negociază pentru un job nou: 65 la sută sunt abordați de potențiali angajatori cel puțin o dată pe an, 12 la sută odată la câțiva ani și doar 23 la sută nu au fost contactați niciodată.

Doar 23 la sută dintre români folosesc AI în mod regulat, față de 29 la sută dintre francezi sau 39 la sută dintre americani. 23 la sută dintre români nu au auzit niciodată despre AI, comparativ cu 14 la sută dintre respondenții la nivel global.

Acestea sunt câteva dintre concluziile principale ale unui raport intitulat “Cum se schimbă preferințele de muncă în era GenAI”, publicat de Boston Consulting Group (BCG), The Network și The Stepstone Group. Studiul se bazează pe datele unui sondaj realizat pe 150.000 de angajați din 188 de țări și este a doua parte a ediției 2024 din seria Decoding Global Talent. Sondajul din România a fost efectuat pe un eșantion de 1.074 de respondenți.

Concluziile studiului subliniază abordarea proactivă pe care angajații o adoptă ca răspuns la impactul GenAI. Prioritizând recalificarea și dezvoltarea, ei nu doar că se pregătesc să se adapteze la schimbările tehnologice, ci își exprimă și încrederea în capacitatea lor de a prospera pe o piață a muncii în evoluție. Această adaptabilitate este esențială pentru menținerea unei forțe de muncă robuste și reziliente în fața progreselor tehnologice continue.

“Vedem o evoluție rapidă și maturizare a opiniilor angajaților față de AI și o recunoaștere crucială a faptului că un angajament pentru recalificare continuă este benefic pentru angajați pe termen lung”, declară Jens Baier, director general și Partener Senior la BCG, lider în zona resurselor umane.

Din perspectiva factorilor importanți pentru alegerea locului de muncă, aspectele de ordin financiar sunt prioritare pentru români și sunt urmate de echilibrul dintre viața personală și cea profesională și de relația cu superiorii. La nivel global, factorul cel mai apreciat este securitatea locului de muncă.

Angajații români sunt siguri și de ce nu-și doresc – 69 la sută ar refuza o ofertă de muncă atractivă dacă ar avea o experiență negativă în timpul procesului de interviu. 35 la sută dintre ei nu vor lucra pentru companii care nu oferă opțiunea lucrului de acasă sau de la distanță, iar 41 la sută apreciază diversitatea și incluziunea la locul de muncă.

“În ultimii ani, i-am văzut pe candidații români mult mai interesați decât în trecut de subiecte precum echilibrul dintre viața personală și cea profesională, posibilitatea de a lucra remote, relația cu managerul și cu echipa sau oportunitățile de dezvoltare personală. Nu vor ajunge niciodată să depășească importanța salariului, dar intră pe lista elementelor obligatorii pe care trebuie să le bifeze un viitor job. Mai mult, în cazul candidaților tineri și foarte tineri, lista de așteptări pe care le au de la un angajator e foarte bine conturată. Știu clar ce își doresc și, în unele cazuri, sunt mult mai hotărâți decât candidați din alte categorii de vârstă să nu accepte un job care nu le îndeplinește toate standardele”, spune Bogdan Badea, CEO eJobs România.

DESPRE BOSTON CONSULTING GROUP

Colaborează cu lideri din afaceri și societate pentru a aborda cele mai importante provocări și a captura cele mai mari oportunități. A fost pionier în strategia de afaceri când a fost fondat în 1963. Oferă soluții prin consultanță de management de vârf, tehnologie și design de vârf și companii și venture digitale.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share