Microsoft și LinkedIn au publicat Work Trend Index 2024, un raport comun despre adopția AI la locul de muncă, intitulat AI at work is here. Now comes the hard part (Inteligența artificială la locul de muncă este deja aici. Partea grea vine acum).
Publicată în mai 2024, cercetarea arată cum, după doar un an, în toată lumea, AI influențează modul în care oamenii lucrează, coordonează echipe și angajează colegi noi. Utilizarea inteligenței artificiale generative la locul de muncă aproape s-a dublat în ultimele șase luni, astfel că 2024 este anul în care inteligența artificială la locul de muncă devine realitate.
Studiul a evidențiat patru tipuri de utilizatori de AI – de la sceptici care folosesc rar AI, până la utilizatori experimentați, care folosesc inteligența artificială pe scară largă. În comparație cu scepticii, utilizatorii experimentați de AI și-au reorganizat complet zilele de muncă, au reimaginat procesele de business și au economisit peste 30 de minute pe zi. Peste 90 la sută dintre utilizatorii experimentați spun că AI face ca volumul lor mare de muncă să fie mai ușor de gestionat și munca mai plăcută.
- Influencerii JYSK: Marius, Alexandra și Tomas, „vocile” colegilor care dau viață poveștii JYSK
- Bosch a investit 50 de milioane de euro în activitățile din România, în 2024. Compania a încheiat anul trecut cu 10.320 de angajați
- Concediul de maternitate: „vacanța” all inclusive, dar fără somn și room service
Angajații își doresc funcționalitățile AI la locul de muncă și nu așteaptă ca primul pas să fie făcut de companii: 75 la sută dintre profesioniștii care aduc valoare companiei prin cunoștințele lor folosesc acum AI la locul de muncă. Angajații afirmă că AI contribuie la reducerea timpului necesar de muncă, stimulează creativitatea și le permite să se concentreze pe cele mai importante sarcini.
Dar, în timp ce 79 la sută dintre liderii de business sunt de acord că adopția AI este esențială ca să rămână competitivi, 59 la sută dintre ei își pun problema cuantificării câștigurilor de productivitate, iar 60 la sută consideră că firma lor nu are conturate deocamdată o viziune și un plan de adopție pentru intelegența artificială.
Presiunea ROI (randament de investiție) imediat îi împiedică pe lideri să facă pași spre adopția AI. Astfel, angajații acționează pe cont propriu: 78 la sută dintre utilizatorii de AI folosesc propriile instrumente de inteligență artificială la locul de muncă, dar rămân fără beneficiile care decurg din utilizarea lor strategică la scară largă și pun în pericol datele companiei. Pentru fiecare lider, există oportunitatea de a se folosi de acest impuls pentru a genera ROI. Și nu este vorba doar de o adopție în rândul generației Z: angajații din toate grupele de vârstă folosesc propriile instrumente de inteligență artificială la locul de muncă.
„Work Trend Index 2024 arată clar că folosirea AI la locul de muncă se face într-un ritm accelerat în întreaga lume. În timp ce numeroși angajați din România adoptă cu entuziasm instrumentele AI ca să-și stimuleze productivitatea și creativitatea, multe companii mai au de lucru la o viziune strategică pentru implementarea eficientă a acestei tehnologii. Este esențial ca liderii de business să ofere îndrumări clare, instruire și guvernanță pentru utilizarea AI, pentru a-i debloca pe deplin potențialul și pentru a prevedea riscurile de utilizare. La Microsoft, ne angajăm să sprijinim clienții și partenerii din România în acest parcurs de transformare”, declară Bogdan Putinică, Country Manager Microsoft România și Moldova.
Una dintre companiile care a dovedit eficacitatea inteligenței artificiale la locul de muncă este gigantul UiPath, care și-a dezvoltat propriul instrument Gen-AI, bazat pe funcționalități și algoritmi Microsoft Copilot.
„La UiPath, am dezvoltat Autopilot, un asistent AI care are la bază tehnologie Generativa AI, similară și complementară cu soluția Copilot. Strânsa colaborare cu Microsoft ne-a oferit acces timpuriu la tehnologia Copilot, astfel ca soluțiile dezvoltate de UiPath să permită această foarte bună colaborare și completare cu Copilot. Cele două soluții lucrează foarte bine împreună ca să acopere nevoi diverse pe care utilizatorii le pot avea, de la echipele de dezvoltare și testing, până la analiștii de date și utilizatorii obișnuiți. Este cu adevărat asistentul digital pe care ni-l doream când urmăream filme SF la televizor, în anii ‘90”, spune Alexandru Mihalciuc, Head of Sales Solutions la UiPath.

Creșterea productivității cu ajutorul AI
Cercetătorii Microsoft au conceput un studiu de control, cu o durată de șase luni, desfășurat pe 60 de clienți Copilot din diverse industrii. Este prima observație majoră a peste 3.000 de persoane care utilizează AI în mediul de lucru, fără intervenții din partea cercetătorilor. Rezultatele preliminare arată modul în care inteligența artificială ar putea remodela programul zilei de lucru în moduri fundamentale: prin reducerea timpul petrecut citind mailuri, prin organizarea de ședințe mai valoroase și prin permiterea de mai mult timp petrecut realizând sarcini de lucru de mare valoare, care necesită concentrare.
Studiul arată că utilizatorii Copilot au citit cu 11 la sută mai puține e-mailuri individuale și au petrecut cu patru la sută mai puțin timp interacționând cu ele. Clienții care au văzut cel mai mare impact au petrecut cu 25-45 la sută mai puțin timp citind e-mailuri. În unele companii, timpul petrecut în ședințe a crescut, în altele a scăzut. O ipoteză este că AI face ședințele mai valoroase – prin schimb de informații și cale rapidă spre creație, precum o ședință de brainstorming transformată ușor într-o primă formă de proiect. În unele companii, eficiența crescută duce la mai puține ședințe, iar în altele, valoarea crescută duce la mai multe.
Utilizatorii au editat cu zece la sută mai multe documente în Word, Excel și PowerPoint – companiile care au avut cel mai mare impact au observat o creștere de 20 la sută. Asta ar putea sugera că oamenii refolosesc timpul economisit pentru activități de concentrare de mare valoare, precum crearea și consumul de informații.
Cercetarea este bazată pe un sondaj efectuat pe 31.000 de persoane din 31 de țări, pe tendințele care se conturează pe piața forței de muncă și ale angajărilor prin LinkedIn, pe trilioane de semnale de productivitate Microsoft 365 și pe cercetări la clienții Fortune 500.
DESPRE MICROSOFT
Creează platforme și instrumente bazate pe AI pentru a oferi soluții inovatoare ce răspund nevoilor în continuă evoluție ale clienților săi. Compania de tehnologie se angajează să facă AI disponibilă pe scară largă și să facă acest lucru în mod responsabil, cu misiunea de a da posibilitatea fiecărei persoane și fiecărei organizații de pe planetă să obțină mai mult.