Mai puțin de două treimi dintre companiile din România au investit în programe de wellbeing pentru angajați, în ultimii ani

Foto: yanalya @ freepik

În contextul schimbărilor pe piața muncii, printre care provocările legate de atragerea și retenția talentelor și sistemul de lucru hibrid, 60 la sută dintre companii au decis, în ultimii ani, să aloce resurse pentru bunăstarea fizică și emoțională a echipelor lor.

Majoritatea programelor de wellbeing implementate la nivel local includ evenimente de team building, consiliere și suport psihologic, dar și sesiuni de gestionarea emoțiilor și relațiilor. Pentru 41 la sută dintre companii, bugetul a rămas la același nivel în ultimii doi ani, iar pentru 38 la sută sumele alocate s-au majorat.

Acestea sunt cele mai importante concluzii ale unui sondaj realizat de EXEC-EDU, liderul pieței de executive education, care deține de peste nouă ani o divizie dedicată programelor de wellbeing.

“Cererea pentru programe de wellbeing a cunoscut un trend ascendent după pandemie, iar angajații au început să acorde o importanță sporită acestui tip de ateliere. Încep să fie dezvoltate și programe mai complexe, integrate, construite pornind de la necesitățile reale din companii. Succesul acestui tip de inițiative depinde și de implicarea și susținerea managementului. Ei sunt primii care se simt epuizați, copleșiți și stresați, deci au nevoie, la rândul lor, de susținere și de o mentalitate care să permită promovarea și propagarea acestor inițiative și în rândul colegilor din subordinea lor”, declară Oana Scarlat, CEO EXEC-EDU.

Pe primul loc în topul activităților de wellbeing oferite de companii sunt în continuare tradiționalele evenimente de team building (72 la sută), urmate de sesiuni de consiliere și suport psihologic (43 la sută), de gestionarea emoțiilor și relațiilor (41 la sută), nutriție (36 la sută), programe de sport sau spații destinate sportului (34 la sută), dar și seminarii de educație financiară (34 la sută).

Principalul beneficiu menționat de respondenți, ca rezultat al acestor investiții, este un grad de implicare mai ridicat al angajaților, rezultat pe care 72 la sută dintre ei l-au scos în evidență. La fel de importantă este creșterea brandului de angajator, care are drept consecință imediată un proces de recrutare mai rapid, în 41 la sută din cazuri, corelată cu o fluctuație mai mică de personal, indicată de 36 la sută din companii. 43 la sută dintre respondenți au observat o creștere a productivității și a performanței echipelor, iar 13 la sută au indicat că numărul concediilor medicale a scăzut semnificativ.

“Programele de wellbeing au devenit o bază absolut necesară pentru dezvoltarea unei culturi organizaționale constructive și a unui mediu  în care angajații să se simtă valorizați și apreciați. Departamentele de HR depun eforturi să identifice furnizorii potriviți în această arie, ca să mențină un grad mare de engagement în rândul angajaților. Strategia noastră este aceea de a aloca resurse pentru  oferirea de soluții personalizate de wellbeing pentru lideri, pentru că ei susțin starea de bine a întregii organizații. De aceea, am lansat deja înscrierile pentru programul Well-being 360, adresat managementului din companii. Este un program care integrează toate ariile wellbeing-ului, de la relația pe care o avem cu corpul, mintea, emoțiile noastre, până la dimensiunile spirituală, socială, ocupațională și financiară”, adaugă Oana Scarlat.

Printre factorii de succes ai unui astfel de program se numără interesul angajaților, implicarea managementului, comunicarea și vânzarea internă, dar și personalizarea sesiunilor la nevoie reale ale angajaților.

Principalele provocări întâmpinate de companiile care au introdus aceste cursuri sunt costurile ridicate asociate cu acestea (41 la sută), lipsa timpului pentru concretizarea lor (40 la sută), lipsa interesului angajaților (39 la sută) și reticența managementului companiei (32 la sută). Aproape jumătate dintre companiile care nu au implementat deloc activități de wellbeing susțin că le iau în calcul în viitor și le consideră foarte importante, în timp ce 38 la sută dintre intervievați spun că lipsa bugetului a fost principalul obstacol.

La sondajul EXEC-EDU, realizat în august, au răspuns manageri din retail, IT, petrol și gaze, educație, FMCG, banking, agribusiness, curierat, transporturi, consultanță. 34 la sută dintre intervievați lucrează în companii cu 100-500 de angajați, 30 la sută activează în companii cu peste 500 de angajați, 12 la sută în companii cu 50-100 de angajați, iar 22 la sută în firme cu echipe mai mici de 50 de persoane.

DESPRE EXEC-EDU

Cu o prezență de peste 20 de ani, este liderul pieței de executive education, segmentul de top al pieței de training. Are o echipă de peste 40 de traineri și experți și aproape 20.000 de cursanți. Portofoliul său cuprinde circa 70 de programe, iar oferta este structurată pe patru linii principale de activitate: programe de dezvoltare pentru C-level, programe de management, cursuri de specializare în domenii profesionale extrem de actuale, de nișă și workshop-uri de wellbeing. Cele patru direcții includ nu doar programe de training, ci și coaching, mentoring și consultanță.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share