Lipsa specialiștilor se află în top 3 aspecte de care sunt preocupați antreprenorii români, relevă studiul „Talent Insight. Piața Muncii și IMM-urile”, realizat de Pluxee România și Ipsos România.
Provocările majore întâmpinate de antreprenori pe piața muncii sunt cerințele salariale prea mari, raportate la experiența candidaților, dificultățile în retenția și motivarea angajaților, și discrepanța dintre CV și cunoștințele deținute. Angajații români care lucrează în companii de tip IMM apreciază acest mediu de lucru pentru cultura organizațională atractivă, oportunitățile de avansare în carieră și de dezvoltare profesională.
Aproximativ jumătate din angajații din IMM-uri se confruntă cu un dezechilibru între viața profesională și cea personală, cu lipsa oportunităților de dezvoltare și cu condiții nestructurate de lucru.
- Campanie de atac pe LinkedIn: hackerii nord-coreeni folosesc oferte false de job ca să fure datele utilizatorilor obișnuiți și ale companiilor
- „Cum naiba unii printează efectiv bani tunzând sau făcând unghii, iar tu, cu tot IT
-ul tău, abia iei un salariu minim?” - Cristina Cărămizaru, expert cu peste 20 de ani în executive search, se alătură firmei consultanță în leadership Selion Global România
„Talent Insight. Piața Muncii și IMM-urile” și-a propus să fie o radiografie a modului în care IMM-urile recrutează și motivează angajații, dar și să determine principalele provocări, tendințele și dinamicile mediului antreprenorial pe piața forței de muncă. Studiul este parte din strategia pe termen lung a Pluxee România de a susține mediul antreprenorial. Compania deservește peste 25.000 de companii de tip IMM și mai bine de 500.000 de angajați care lucrează pentru ele.
“Un sector antreprenorial puternic este esențial pentru o economie sănătoasă. În economia globală, 70 la sută din forța de muncă provine din sectorul IMM. Obiectivele de dezvoltare durabilă până în 2030 vor putea fi atinse doar cu ajutorul acestui sector, prin acoperirea cererii de locuri de muncă, a contribuției la starea de bine a oamenilor și cu soluții pentru transformare sustenabilă”, declară Doris Dezzani, Chief Marketing Officer Pluxee România.
Din punctul de vedere al reprezentativității IMM-urilor, România este aliniată cu media globală. Aproape șapte din zece angajați români lucrează într-un IMM. Un angajat din cinci primește, lunar, beneficii din ecosistemul Pluxee, ce contribuie la o calitate mai bună a vieții.
IMM-urile plasează forța de muncă printre primii trei factori care influențează evoluția companiei, cu un accent semnificativ mai mare în companiile antreprenoriale care depășesc 50 de angajați. Recrutarea și retenția angajaților reprezintă a doua preocupare a antreprenorilor legată de piața forței de muncă, la mică distanță de așteptările salariale necorelate cu experiența candidaților.
Pluxee și-a consolidat angajamentul față de mediul antreprenorial românesc prin numeroase acțiuni și inițiative de susținere a acestuia. În 2023, a colaborat cu Startarium pentru a sprijini „Românii sunt antreprenori”, competiția care celebrează spiritul mediului de afaceri, dedicată antreprenorilor aflați la început de drum și celor care doresc să-și dezvolte ideile. Din martie 2024, susținerea pentru mediul antreprenorial înseamnă și Pluxee IMM Connect, o platformă dedicată educației și inspirației antreprenoriale.
„Este impresionantă abilitatea antreprenorilor de a crea, uneori poate intuitiv, climatul informal, creativ și dinamic care îi inspiră și îi ajută pe angajații talentați să-și descopere și să-și utilizeze la maxim potențialul și abilitățile. Studiul lansează provocarea pentru antreprenorii români să profite de ocazia care li se oferă: aceea de a reinventa regulile jocului pe piața muncii, de a construi branduri puternice de angajator, care să atragă și să inspire o întreagă generație de profesioniști, pentru a defini viitorul muncii. Rezultatele oferă o perspectivă clară, complexă și utilă cu privire la instrumentele pe care IMM-urile le au la îndemână ca să poată recruta corect și să rețină talentele, pe o piață a forței de muncă tot mai dinamică și provocatoare”, arată Alina Stepan, CEO Ipsos România.
Deficitul forței de muncă, în top 3 provocări ale companiilor antreprenoriale
Inflația, care afectează 52 la sută dintre IMM-uri, schimbările fiscale, resimțite de 45 la sută dintre ele, și deficitul de forță de muncă, care îngreunează activitatea pentru 33 la sută dintre IMM-uri, sunt cele mai semnificative aspecte externe ce influențează performanța IMM-urilor. Aproape jumătate dintre IMM-urile cu peste 50 de angajați consideră lipsa specialiștilor ca fiind principalul factor care le afectează performanța.
Și salariile necorelate cu experiența candidaților, o problemă pentru 32 la sută dintre angajatori, retenția și motivarea angajaților, și discrepanțele între CV și experiența reală, fiecare indicată de 30 la sută dintre IMM-uri, sunt principalele provocări cu care se confruntă angajatorii din sectorul IMM pe piața forței de muncă.



Recomandările de la actualii angajați, forma preferată de recrutare pentru companiile mici
Pentru selecția candidaților, anunțurile pe platforme de recrutare dedicate, utilizate de 58 la sută dintre IMM-urile cu peste 50 de angajați, colaborările cu agenții de recrutare, alese de 39 la sută, recomandările din partea angajaților, folosite de 38 la sută, și postările pe platforme noi de anunțuri, adoptate de 36 la sută dintre ele, sunt metodele cele mai frecvent utilizate.
Pe de altă parte, 42 la sută dintre IMM-urile mai mici (sub 50 de angajați) preferă recomandările interne, din partea angajaților, urmate de publicarea anunțurilor pe platformele de recrutare tradiționale, utilizate de 41 la sută dintre ele. Circa un sfert dintre antreprenori folosesc oportunitățile de internship în companie ca metodă de a forma și recruta viitorii angajați.
Motive pentru care angajații români aleg IMM-urile
IMM-urile sunt atractive pentru angajați datorită culturii organizaționale, apreciată de peste jumătate dintre ei, oportunităților de avansare în carieră, valorizate de aproape patru din zece, și posibilităților de dezvoltare profesională, relevante pentru mai mult de o treime dintre angajați. Motivele care i-ar determina pe românii care lucrează în alte tipuri de companii să aleagă un job într-un IMM includ salariul competitiv, un factor decisiv pentru 75 la sută dintre ei, un pachet de beneficii extrasalariale atractiv (62 la sută), o cultură organizațională în linie cu așteptările lor (61 la sută), oportunități de dezvoltare în carieră (57 la sută) și un program de lucru flexibil (41 la sută).
Avantajele de a lucra într-un IMM vs. corporație
Din perspectiva angajaților, companiile mari oferă mai multe avantaje financiare, oportunități de dezvoltare și de lucru pentru companii cu renume, diversitate de proiecte, capacitate mai mare de digitalizare și adopție AI, dar și acces la mai multe resurse pentru angajați. Munca într-un IMM oferă avantaje precum un mediu de lucru prietenos, acces direct la conducere printr-o cultură informală, posibilitatea de a influența direct deciziile și strategia, acces la feedback direct și frecvent și șansa de le fi recunoscute meritele.
Starea angajaților români din IMM-uri în 2024
Un angajat din doi, din IMM-uri, resimte că dezechilibrul între viața profesională și cea personală este principala provocare la locul de muncă, iar un procent similar își dorește mai multe oportunități de dezvoltare sau avansare. Circa jumătate dintre angajați simt că lucrează în condiții nestructurate și cu resurse limitate.
Surse de motivație pentru angajații IMM-urilor
Un angajator din trei, din IMM-uri, preferă, ca modalități de motivare a angajaților, beneficiile extrasalariale, bonusurile bazate pe performanță, plata orelor suplimentare și oferirea de feedback și comunicare deschisă. În topul factorilor motivanți identificați de angajații din IMM-uri, siguranța locului de muncă, menționată de aproape o treime dintre ei, plata orelor suplimentare, valorizată de peste un sfert, și beneficiile extrasalariale, apreciate de aproape unu din cinci angajați, ocupă primele locuri.
Considerații metodologice
Studiul „Talent Insight. Piața Muncii și IMM-urile” a fost realizat de Pluxee România și Ipsos România, în aprilie-mai 2024. Eșantionul cuprinde 300 de antreprenori sau manageri din mediul IMM și 500 de angajați din IMM-uri sau care intenționează să se angajeze într-un IMM, ambele categorii din mediul preponderent urban. Datele au fost culese prin chestionare aplicate online și la sediul companiilor.
DESPRE PLUXEE
Este un jucător global în beneficii extrasalariale și implicarea angajaților la locul de muncă, care operează în 31 de țări. Ajută companiile să atragă și să rețină talentele datorită unei game largi de soluții de Meal & Food, Wellbeing, Lifestyle, Reward & Recognition și Public Benefits. Cu peste 5.000 de membri ai echipei, desfășoară afaceri de peste 45 de ani și operează într-un ecosistem B2B2C format din peste 500.000 de clienți, 36 de milioane de consumatori și 1,7 milioane de comercianți.
DESPRE IPSOS
Grupul internaţional de origine franceză reprezintă una dintre cele mai mari companii în domeniul cercetării de piaţă, are aproape 20.000 de angajaţi şi este prezent în 90 de ţări. Este cel mai mare grup de cercetare prezent în România, cu peste 1.000 de angajaţi. În 2025, va aniversa 50 de ani de existență la nivel global si 24 de ani de prezență pe piața locală