Marii retaileri alimentari sunt în criză de personal. Piața a revenit la comportamentul de dinainte de coronacriză

Deficitul de personal pentru marile rețele din comerțul alimentar modern, experimentat înainte de pandemie, se repetă astăzi și a fost observat și de ESSA Group, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa serviciilor de trade marketing şi vânzări din ţară. Acest fenomen este mai accentuat pentru recrutarea de angajați care vizează activități din categorii precum lucrători comerciali, casieri, pickeri sau lucrători polivalenți.

ESSA are parteneriate pe termen lung cu cinci rețele de tip hypermarket, supermarket și cash & carry, și asigură serviciile în circa 2.108 puncte de vânzare. ”Ponderea cea mai mare de angajați, pentru 2021, se întâlnește la categoria <picking>. Avem solicitări de peste 300 persoane, pentru o singură comandă, iar durata de delegare este de cel puțin șase luni, la nivel național. În trimestrul al doilea al acestui an, s-a resimțit lipsa de personal disponibil. Piața a revenit practic la comportamentul de dinainte de criză, la momentul în care angajatorii erau cei intervievați și nu candidații. Numărul mic de candidați și cel mare de joburi disponibile face ca flexibilitatea angajatorilor să fie una foarte mare”, declară Eugen Saulea, fondatorul ESSA Group, un business de 15 milioane de euro anul trecut.

Datele companiei arată că angajatul bun la toate era ușor de recrutat și selectat într-o perioadă similară ca mediu economic cu cea de anul trecut. În 2020, în plină pandemie, prin blocarea activității din sectoare precum HoReCa sau ca efect al revenirii unor români din străinatate, ESSA și-a mărit baza de date peste nivelul nevoilor de la acel moment.

”În ceea ce privește plățile pentru angajatul ideal, există câteva limitări ce derivă din condițiile generale de muncă din unitatea în care acesta este delegat. O salarizare excesivă va conduce la demotivarea personalului deja existent, în timp ce una sub nivelul practicat în unitate va conduce la pierderea respectivului angajat. Cea mai eficientă soluție rămâne cea cu plata în funcție de performanță”, continuă Eugen Saulea.

Deficitul de personal pentru pozițiile punctate – lucrători comerciali, casieri, pickeri – este explicat și prin faptul că retailerii alimentari au înregistrat o lipsă de candidați pentru pozițiile superior plătite și poziționate în zona calificată. Motivul este simplu: această lipsă a permis accesarea pozițiilor respective și de cei cu pregătire inferioară, ceea ce a condus la descoperirea sectoarelor din structurile de execuție. Potrivit ESSA, acest fenoment este unul de actualitate, în sensul că personalul slab pregătit sau insuficient pregătit accesează pozițiile de middle management, iar efectul este transformarea joburilor de execuție în unele tranzitorii.

”Suntem în situația în care semestrul al doilea al acestui an a început cu un deficit de peste 400 de persoane în organigrama unui mare retailer. Perspectiva de a acoperi un astfel de deficit, într-un termen relativ scurt, este posibilă doar cu investiții salariale mari, care să depășească ofertele competitorilor. Vedem o creștere de 20 la sută a cererii pentru suport, recrutare și selecție, în trimestrul al treilea, și o creștere cu până la 40 la sută în trimestrul al patrulea”, spune Eugen Saulea.

La nivelul general al pieței, de la începutul anului, cele mai multe comenzi din retail au venit pentru pozițiile de picker. Comerțul online reprezintă o nișă vizată de toți marii retaileri pentru o dezvoltare accelerată pe termen scurt și mediu. 2021 aduce o constantă în ceea ce privește comenzile online, fiindcă variațiile de volume sunt nesemnificative de la o lună la altă. Deși măsurile de relaxare au făcut posibilă deplasarea în locațiile de proximitate, pentru aprovizionarea zilnică, sistemul de comenzi online a rămas unul cu o pondere majoritară pentru aprovizionarea unei familii.

DESPRE ESSA GROUP

Fondat în 2010 de Eugen Saulea, este unul dintre cei mai cunoscuți jucători de pe piaţa serviciilor de trade marketing şi vânzări. În 2020, a raportat afaceri de 15 milioane de euro, în creștere ușoară față de anul anterior. Printre serviciile din portofoliul său se numără recrutarea şi plasarea de forţă de muncă, BTL şi evenimente, servicii management POSM (materiale de comunicare), call center şi merchandising. Oferă servicii în sistem leasing şi outsourcing pentru peste 30 de clienţi, furnizori şi producători, dar şi pentru marile lanţuri de retail, precum Carrefour, Kaufland, Auchan, Metro Cash & Carry, Mega Image.

Articolul anterior

Salariile au crescut în toate domeniile, în 2021. În unele industrii, creșterea a fost de aproape 50 la sută

Articolul următor

Zentiva își intensifică activitățile de cercetare și dezvoltare a medicamentelor generice în România

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share