Centrele comerciale finalizează, în aceste zile, pregătirile pentru redeschiderea din 15 iunie, așa încât să asigure respectarea măsurilor de siguranță și de distanțare socială.
În total, investițiile pentru echipamentele, consumabilele și personalul necesar aplicării acestor măsuri depășesc jumătate de milion de euro, în cazul marilor centre comerciale, apreciază consultanții Colliers International. Cumpărătorii își vor relua gradual obiceiurile de dinainte de pandemie, iar traficul din centrele comerciale ar putea reveni la normal în sezonul sărbătorilor de Crăciun, estimează specialiștii.
Retailerii de produse nealimentare au fost printre cei mai afectați de măsurile luate în timpul stării de urgență. Închiderea centrelor comerciale a determinat chiriașii din retail să-și revizuiască așteptările privind cifra de afaceri estimată pentru acest an. 45 la sută se așteaptă la o scădere de peste 30 la sută, iar 39 la sută la o scădere de până la 30 la sută, arată un studiu efectuat în martie de divizia retail a Colliers International, în rândul a 84 de chiriași și 21 de proprietari din sectorul de retail local.
Chiriașii mizează pe lunile de vară pentru a începe să recupereze din pierderile acumulate în perioada în care magazinele au fost închise, chiar și în contextul unui număr de vizitatori estimat la jumătate față de o perioadă obișnuită. Traficul este așteptat să crească în perioada următoare și ar putea reveni la normal din decembrie.
Statisticile de mobilitate publicate de Google, în baza datelor obținute prin telefoanele mobile ale utilizatorilor, sugerează o revenire graduală, dar destul de consistentă, a traficului în zonele comerciale și de petrecere a timpului liber. În București, Cluj-Napoca și Timiș, traficul pedestru în aceste zone era, la începutul lui iunie, cu 30-40 la sută sub media normală a acestei perioade, față de valori cu 80 la sută sub nivelul normal cu doar câteva luni în urmă. În țările care au relaxat mai devreme restricțiile, cifrele arată ceva mai bine și oferă speranțe că îmbunătățirea treptată va continua și în perioada următoare.
„Redeschiderea centrelor comerciale din 15 iunie este privită cu optimism de proprietari și chiriași, care se așteaptă să înceapă astfel să-și revină după perioada de inactivitate, chiar dacă într-un ritm nu foarte accelerat, având în vedere că vizitatorii își vor relua treptat obiceiurile de dinainte de pandemie. Pentru siguranța cumpărătorilor, mall-urile și galeriile comerciale au luat toate măsurile de siguranță necesare și au stabilit proceduri clare pentru dezinfectarea zonelor comune și asigurarea distanțării sociale, iar mulți retaileri vor veni și cu măsuri suplimentare în spațiile proprii”, spune Simina Niculiță, Partner & Head of Retail Agency la Colliers International.
Printre măsurile luate de marile centre comerciale se numără porți sau camere speciale prin care poate fi măsurată temperatura corporală a vizitatorilor sau sisteme de monitorizare a numărului total de vizitatori aflat în orice moment în centru, așa încât să poată limita accesul altor vizitatori atunci când este atinsă limita maximă stabilită. Centrele comerciale sunt pregătite și să dezinfecteze constant spațiile comune și scările rulante cu substanțe specializate sau cu lămpi UV și vor pune la dispoziția vizitatorilor dozatoare cu dezinfectanți, iar ca măsură suplimentară vor opta pentru introducerea de aer proaspăt din exterior în locul procedurilor anterioare de recirculare a aerului din interiorul centrului.
„Centrele comerciale au făcut și continuă să facă investiții consistente pentru a puteaoferi o experiență sigură cumpărătorilor, respectând toate măsurile de prevenire a răspândirii coronavirusului. Tranziția de la perioada de inactivitate la noile norme din retail se poate face mai ușor, pe măsură ce încrederea vizitatorilor crește, iar activitatea are toate premisele să revină cât mai rapid. Aproape 70 la sută dintre proprietarii de spații de retail și circa jumătate dintre chiriași se așteaptă să revină la un nivel satisfăcător al afacerilor, în raport cu nivelurile de dinainte de epidemia de Covid-19, anul viitor”, spune Simina Niculiță.
DESPRE COLLIERS INTERNATIONAL GROUP INC.
Este unul dintre liderii globali în domeniul consultanței imobiliare și al managementului investițiilor. Cu operațiuni în 68 de țări, cei peste 15.000 de specialiști oferă consultanță și servicii de specialitate pentru a maximiza valoarea proprietății pentru chiriași, proprietari și investitori.