Atunci când primii zece producători de mobilă din România adună o cifră de afaceri de aproape un miliard de euro, este clar că nou-veniții în această industrie nu vor avea o viață ușoară. Diana Georgescu, Ana Coralevici și Laura Lungu – adică Massa Design – nu-și propun, însă, să se ia la trântă cu giganții de pe piață. Au clienții lor – oameni care apreciază mobilierul de calitate, personalizat, și stilul minimalist, tipic nordului Europei.
Catalogul Massa Design, companie lansată în primăvară, la București, cuprinde serii limitate de mese de dining, de cafea, birouri, noptiere, dar și piese unicat, realizate ca proiecte separate pentru clienții mărcii, pentru a le îndeplini întocmai nevoile și criteriile estetice. Toate piesele sunt produse din materiale alese cu grijă și toate modelele mărcii pornesc de la un element comun: lemnul masiv.
AngajatorulMeu.ro: Care este povestea Massa Design? De unde vine numele? Cine sunteți voi și care este rolul fecăreia în cadrul echipei?
LAURA LUNGU: Echipa Massa este formată din Diana Georgescu (responsabilă de producție, supravegherea acesteia, controlul calității și soluții tehnice), Ana Coralevici (arhitect, responsabilă de design și găsirea soluțiilor tehnice) și Laura Lungu (responsabilă de comunicare și vânzare, menținerea relației cu clienții și presa). Massa este un concept născut din dorința Anei și a Dianei de a crea o linie de produse exclusiviste, cu design propriu, dar și ca răspuns la nevoia clienților de produse unice, de calitate, care să se potrivească spațiului pe care îl amenajează. Cu toate că nu pare, la prima vedere, opțiunile pentru mese frumoase sunt cu adevărat limitate pe piața românească.
Numele a venit ca urmare a unui brainstorming în care am căutat ceva simplu, intuitiv, dar și sonor. „Massa” înseamnă, în suedeză, „expoziție”, iar acest nume are un dublu avantaj: pe de-o parte, este exact ce ne dorim de la produsele noastre: să atragă atenția în orice spațiu sunt amplasate, ca adevărate obiecte de design. Apoi, am ales limba suedeză ca sursă de inspirație deoarece linia produselor noastre este una minimalistă, tipică zonei de nord a Europei. În plus, numele face foarte ușor de intuit produsele pe care compania le dezvoltată.
O afacere în industria asta nu este chiar pentru oricine. Care a fost legătura voastră cu ea până acum – aveți o pregătire în domeniul acesta sau a fost pur și simplu un hobby care s-a transformat într-o afacere?
Așa este. Industria mobilei este una dură, extrem de concurențială, în care furnizorul se luptă cu prețurile scăzute, dar și cu notorietatea unor fabrici cu istorie de zeci de ani. Toate membrele echipei Massa au experiență în acest domeniu. Ana, așa cum am mai spus, este arhitect, ceea ce a pus-o, inevitabil, în situația de a proiecta obiecte de mobilier și a lucra cu fabricanți. Laura și Diana au împreună OurDesign, o firmă producătoare de mobilier la comandă. În plus, Diana are în familie o fabrică de mobilă, ceea ce a pus-o, de-a lungul timpului, în contact permanent cu această industrie. Evident, la baza oricărei afaceri de succes stă pasiunea. Așa că fiecare dintre noi ne-am luat pasiunea și ne-am transformat-o în specializare, astfel încât, în cadrul Massa, fiecare se ocupă de ceea ce îi place cel mai mult, dar și la ce se pricepe cel mai bine.
Câți oameni sunt în echipa voastră?
Avem o echipă măricică: cele trei asociate, urmate de echipă de producție, montaj, transport, proiectare. În total, cu membrii permanenți, dar și cu colaboratori, echipa Massa este formată din 20 de oameni.
Ce este mai important în cazul mobilei: materialele folosite sau design-ul? Ce materiale folosiți voi?
Nu credem că pentru un produs finit de calitate poate exista formă fără fond. Designul, precum și materialele, sunt factori determinanți ai calității produselor noastre. În general, însă, căutăm un design curat și materiale de extrem de bună calitate. Iar de cele mai multe ori, alegând materiale atât de bune, trebuie să le lăsăm să „vorbească” mai mult despre Massa decât o face designul, care are ca rol punerea în evidență a materialelor speciale cu care lucrăm.
Clienții noștri sunt oameni care au încredere în arhitecta echipei. Dacă ar fi să-i încadrăm într-un tipar, am putea spune că au în jur de 25-45 ani, venituri peste medie, provin din mediul urban și au studii superioare.
În cât timp construiți o piesă de mobilier – o masă, de exemplu? Care sunt etapele procesului de „fabricație”? Care este partea voastră preferată?
Depinde de proiect, dar timpul de fabricare propriu-zis este, ca medie, de trei săptămâni. De exemplu, pentru masa Ash, care are blatul ars și șlefuit de trei ori, procesul de fabricație a durat mult mai mult. În general, etapele sunt următoarele: discuția cu clientul, în care înțelegem exact ce își dorește și ce stil i se potrivește. Apoi, durează câteva zile până venim cu propunerea de design, care este discutată și modificată, dacă este cazul, până în momentul în care este acceptată de client. Urmează alegerea și comandarea materialelor, apoi producția propriu-zisă. Astfel, de la momentul în care am fost contactați de către client, până la livrare, pot trece și cinci săptămâni.
Cine sunt clienții voștri? Acceptați sugestiile lor sau preferați să construiți piesa de mobilier exclusiv după gustul vostru?
Mereu acceptăm sugestile clientului. Scopul nostru este să livrăm produse unice, personalizate în funcție de nevoile și preferințele proprietarului. Astfel, mai mult decât a crea produse frumoase, credem că respectarea și oferirea de atenție clientului nostru face ca acest business să fie unul de success. Bineînțeles, există și momente în care anumite idei ale clienților vin în contradicție cu linia noastră de design, dar astfel de situații au fost mereu depășite. Clienții noștri sunt oameni care au încredere în arhitecta echipei. Dacă ar fi să-i încadrăm într-un tipar, am putea spune că au în jur de 25-45 ani, venituri peste medie, provin din mediul urban și au studii superioare. Sunt oameni deschiși, cu imaginație, cu care se pot realiză proiecte foarte frumoase.
Cum arată piața românească de mobilier în acest moment? Care este diferența dintre mobilierul vostru și cel din marile magazine de profil?
Majoritatea clienților acestei piețe caută produse ieftine, ușor de încadrat în orice spațiu, care să nu atragă foarte mult privirea. Acesta este genul de produse care se găsesc în magazinele de succes, cu foarte mulți clienți. Noi ne adresăm unei nișe ale pieței, formate din clienți care își pot permite să investească mai mult în amenajarea spațiului locuibil, dar și care își doresc să se implice activ în acest demers. Astfel, diferențele între obiectele noastre de mobilier și cele din magazinele de profil sunt clare: designul, posibilitatea de a crea un produs unic, perfect potrivit clientului, serviciul în sine, precum și prețul.
Toți banii pe care îi producem momentan îi reinvestim în ceea ce urmează să fie viitorul nostru showroom și birou. Ne dorim să putem aduce clienții într-un spațiu de design, pentru a le putea arăta exact ce gen de produse și nivel calitativ avem.
Care sunt cele mai dure provocări, în business-ul vostru?
Este dificil să găsești clienți ce aparțin nișei pe care activăm. Apoi, nu-i ușor să convingi un client să plătească un avans considerabil, pentru un produs pe care l-a văzut doar într-o randare. În depășirea acestor piedici, ne ajută mult portofoliul, dar și recomandările foștilor clienți.
Ce vă inspiră în munca voastră? Există designeri (români sau străini) care v-au influențat stilul?
În mod evident, designul produselor noastre este inspirat de stilul Nordic, minimalist, industrial. Ne place mult să folosim Pinterest-ul că sursă de inspirație. Este un fel de cutie a Pandorei pentru designeri. Încercăm să rămânem conectate la tot ce se întâmplă pe piață, suntem abonate la diverse site-uri, newslettere, și urmărim, de asemenea, toate profilurile importante din industrie, pe social media.
Care sunt planurile voastre pentru Massa, pe termen scurt, mediu și lung? Ce sfat le-ați da oamenilor care pornesc o afacere în domeniul acesta?
Planul nostru inițial avea ca prim target realizarea mesei Ash, pe care ne-am dorit să o lansăm în cadrul Romanian Design Week. Din fericire, prietenii de la Dizainar ne-au ajutat cu lansarea, astfel că am reușit să atingem acest prim target. Apoi, toți banii pe care îi producem momentan îi reinvestim în ceea ce urmează să fie viitorul nostru showroom și birou. Ne dorim să putem aduce clienții într-un spațiu de design, pentru a le putea arăta exact ce gen de produse și nivel calitativ avem. Pe termen mediu, scopul nostru este să ne vindem produsele și în afara țării, unde, datorită designului și prețului abordabil, suntem sigure că am avea succes.
Sfatul nostru pentru oricine își dorește o afacere, indiferent de domeniu, este să își construiască o echipă cu specializări diferite și să caute să fie cât mai bine conectați. În acest domeniu, afacerea depinde mult de calitatea materialelor pe care le folosim, numărul de puncte de vânzare pe care le avem, arhitecților pe care îi cunoaștem. Astfel, buna funcționare a unui business depinde de cât de bine face parte din sistemul construit în cadrul industriei.