Șase din zece (60 la sută) români din generațiile Millennials și Z vor un program de lucru flexibil și să lucreze din diferite locuri, inclusiv de acasă, potrivit studiului Deloitte Central Europe First Steps into the Labour market, desfășurat în 19 țări europene, inclusiv în România.
Această tendință se observă și în celelalte țări din Europa Centrală. 50 la sută dintre respondenți preferă un mod de lucru similar. Doar cinci la sută dintre români și zece la sută dintre cei din regiune preferă modul tradițional de lucru la birou și un program fix.
În ciuda popularității muncii în regim flexibil, exponenții Millennials și Gen Z din România (44 la sută), similar cu cei din Europa Centrală (51 la sută), ar prefera să lucreze doar o dată sau de două ori pe săptămână de la distanță, în contextul în care se confruntă cu dificultăți generate de munca la distanță, precum singurătatea, lipsa interacțiunii umane și întreruperile cauzate de responsabilitățile legate de familie sau de locuință.
„Generațiile Millennials și Z se așteaptă, la nivel local și regional, să beneficieze de un mod de lucru flexibil, însă, spre deosebire de alte cercetări, preferința lor pentru munca de acasă este limitată. Acest aspect poate fi legat de provocările cauzate de lucrul la distanță și de faptul că absolvenții de studii universitare consideră că oportunitățile de dezvoltare a carierei sunt mai importante decât posibilitatea de a lucra de acasă și conștientizează că biroul rămâne un mediu ce accelerează integrarea într-o organizație și dezvoltarea profesională în primele etape ale carierei”, declară Alexandru Reff, Country Managing Partner, Deloitte România și Moldova.
Mai mult de jumătate dintre respondenții din România (59 la sută) și-ar dori să aibă un contract cu normă întreagă cu un singur angajator și 29 la sută ar dori să fie liber profesioniști sau consultanți, să lucreze într-un regim flexibil sau pe termen scurt, două opțiuni subliniate și de “colegii” din Europa Centrală.
Și în România, și în Europa Centrală, studenții și proaspeții absolvenți de studii universitare manifestă dorința de a lucra în alte țări. 22 la sută dintre persoanele intervievate la nivel local au în plan să se mute în străinătate pentru oportunități de carieră, iar 66 la sută sunt dispuse să se mute în altă țară pentru un loc de muncă. Acesta poate fi unul dintre motivele pentru care marile companii internaționale sunt cel mai atrăgător tip de angajator. 37 la sută dintre respondenți le consideră prima opțiune pentru un job, la fel ca respondenții din regiune. Pandemia nu a influențat dorința a 66 la sută dintre respondenții români de a se muta în străinătate pentru un loc de muncă. Ei se gândesc în special la Germania (16 la sută), Marea Britanie (15 la sută) și SUA (șapte la sută).
61 la sută dintre români sunt încrezători că își vor găsi locul de muncă dorit în mai puțin de șase luni, ușor sub nivelul de încredere din Europa Centrală (peste 70 la sută). O majoritate covârșitoare a respondenților români (93 la sută) ar prefera să lucreze într-o organizație cu o forță de muncă diversă din punctul de vedere al vârstei, sexului, naționalității, etniei. 77 la sută dintre ei nu au o preferință legată de genul persoanei care le va fi superior ierarhic.
Studiul Deloitte Central Europe First Steps into the Labour Market a fost efectuat în rândul a peste 9.000 de persoane cu vârste între 18 și 30 de ani (Millennials și primii reprezentanți ai Generației Z), toți studenți la universități de top din 19 țări din Europa Centrală, inclusiv România. Raportul abordează factorii importanți în alegerea unui loc de muncă și a unui angajator, percepțiile asupra organizațiilor din întreaga lume și modul în care atitudinile lor s-au schimbat față de cele dinainte de pandemie.